Barnskötare till Upplands Väsby
Norlandia förskolor / Barnskötarjobb / Upplands Väsby
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla barnskötarjobb i Upplands Väsby,
Sollentuna,
Täby,
Upplands-Bro,
Vallentuna eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Norlandia förskolor i Upplands Väsby,
Sollentuna,
Stockholm,
Linköping,
Lund eller i
hela Sverige Vår vision LIVSLÅNG LUST TILL LEK OCH LÄRANDE betyder att vi ser barnens förmågor och kompetenser. Förskolornas logotyp TRÄDET symboliserar växande. Under demokratiska former lägger Norlandia Förskolor grunden till att fostra ansvarskännande barn till framtidens samhällsmedborgare och med en kulturell mångfald ger vi barnen även möjlighet till respekt och förståelse för varje människa oavsett bakgrund.
Norlandia förskolor är en framtidsinriktad, lärande organisation med en hög grad av handlingsfrihet inom gällande ramar. Vi är aktiva i tvärvetenskapliga sammanhang och tar initiativ till att utveckla nya former av berikande samarbeten. Vi lyfter blicken, provar nya arbetssätt och koncept och utvärderar kontinuerligt vårt arbetssätt för att ständigt förbättra våra tjänster. I kombination med ett värdegrundsbaserat arbetssätt som genomsyrar hela vår organisation når vi framgång. Varje dag. Vi har idag ca 50 verksamheter.
Att jobba hos oss innebär att:
• Visa respekt för individen och medverka till att det skapas ett demokratiskt klimati förskolan, där samhörighet och ansvar kan utvecklas och där barnen får möjlighet att visa solidaritet.
• Stimulera barnens samspel och hjälpa dem att bearbeta konflikter samt reda ut missförstånd, kompromissa och respektera varandra.
• Lyfta fram och problematisera etiska dilemman och livsfrågor.
• Göra barnen uppmärksamma på att människor kan ha olika attityder och värderingar som styr deras synpunkter och handlande.
• Samarbeta med hemmen när det gäller barnens fostran och med föräldrarna diskutera regler och förhållningssätt i förskolan.
• Samarbeta för att erbjuda en god miljö för utveckling, lek och lärande och särskilt uppmärksamma och hjälpa de barn som av olika skäl behöver stöd i sin utveckling.
• Ta vara på barns vetgirighet, vilja och lust att lära samt stärka barns tillit till den egna förmågan.
• Ge stimulans och särskilt stöd till de barn som befinner sig i svårigheter av olika slag.
• Utmana barns nyfikenhet och begynnande förståelse för språk och kommunikation samt för matematik, naturvetenskap och teknik.
• Ge barn möjlighet att utveckla sin förmåga att kommunicera, dokumentera och förmedla upplevelser, erfarenheter, idéer och tankegångar med hjälp av ord, konkret material och bild samt estetiska och andra uttrycksformer.
• Ge barn möjlighet att förstå hur egna handlingar kan påverka miljön och ge barn möjlighet att lära känna sin närmiljö och de funktioner som har betydelse för det dagliga livet samt få bekanta sig med det lokala kulturlivet.
• Verka för att det enskilda barnet utvecklar förmåga och vilja att ta ansvar och utöva inflytande i förskolan.
• Verka för att varje barns uppfattningar och åsikter respekteras.
• Ta till vara varje barns förmåga och vilja att ta ett allt större ansvar för sig själv och för samvaron i barngruppen.
• Verka för att flickor och pojkar får lika stort inflytande över och utrymme i verksamheten, och förbereda barnen för delaktighet och ansvar och för de rättigheter och skyldigheter som gäller i ett demokratiskt samhälle.
• Visa respekt för föräldrarna och känna ansvar för att det utvecklas en tillitsfull relation mellan förskolans personal och barnens familjer.
• Föra fortlöpande samtal med barnens vårdnadshavare om barnens trivsel, utveckling och lärande både i och utanför förskolan samt genomföra utvecklingssamtal minst en gång varje år, och beakta föräldrarnas synpunkter när det gäller planering och genomförande av verksamheten.
• Utbyta kunskaper och erfarenheter med personalen i förskoleklass, skola och fritidshem samt samverka med dem, och tillsammans med personalen i förskoleklass, skola och fritidshem uppmärksamma varje barns behov av stöd och stimulans.
• Kontinuerligt och systematiskt dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande samt utvärdera hur förskolan tillgodoser barnens möjligheter att utvecklas och lära i enlighet med läroplanens mål och intentioner.
• Använda olika former av dokumentation och utvärdering som ger kunskaper om förutsättningarna för barns utveckling och lärande i verksamheten samt gör det möjligt att följa barns förändrade kunnande inom olika målområden.
• Dokumentera, följa upp och analysera kommunikation och samspel med och mellan barn, barns delaktighet och inflytande samt vid vilka tillfällen som barnen upplever verksamheten som intressant, meningsfull och rolig, hur barns förmågor och kunnande kontinuerligt förändras inom målområdena i förhållande till de förutsättningar för utveckling och lärande som förskolan bidrar med.
• Dokumentera, följa upp, utvärdera och utveckla barns delaktighet och inflytande i dokumentation och utvärderingar, vad och hur barn har möjlighet att påverka och hur deras perspektiv, utforskande, frågor och idéer tas till vara, och föräldrars inflytande i utvärderingar, vad och hur de har möjlighet att påverka samt hur deras perspektiv tas till vara.
Vi vill att du ska ha barnskötarutbildning. Du måste också ha goda kunskaper i svenska språket då förskolan har ett språkutvecklande arbetssätt.
Varaktighet, arbetstid
enligt överenskommelse
Publiceringsdatum2016-10-27ErsättningAlmega kollektivavtal
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-11-30
KontaktFöretagNorlandia Förskolor
AdressNorlandia Förskolor
Vetenskapsvägen 10
19138 SOLLENTUNA
KontorsadressVetenskapsvägen 10
Jobbnummer 3139596
Observera att sista ansökningsdag har passerat.