Avtalsansvarig
Länstrafiken I Norrbotten AB / Inköpar- och marknadsjobb / Överkalix
2025-08-11
Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Överkalix,
Övertorneå,
Kalix,
Boden,
Haparanda eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Länstrafiken I Norrbotten AB i Överkalix,
Övertorneå,
Luleå,
Kiruna eller i
hela Sverige Vill du arbeta med avtal som gör skillnad för människor i Norrbotten - och bidra till en mer hållbar och tillgänglig kollektivtrafik?
Som avtalsansvarig på Länstrafiken får du en nyckelroll i att säkerställa att våra avtal håller hög kvalitet och lever upp till våra ambitioner. Här får du möjlighet att driva hela upphandlingsprocesser, följa upp avtal och arbeta nära både interna och externa samarbetspartners. Om du brinner för struktur, kvalitet och utveckling - då kan detta vara rollen för dig.
Länstrafiken - det här är vi
Kollektivtrafiken spelar en viktig roll i ett välfungerande samhälle. Varje dag möjliggör Länstrafiken resor till arbete, skola, vård och fritidsaktiviteter för människor i hela Norrbotten. Vi är ett engagerat team på drygt 50 medarbetare som arbetar för att fler ska välja ett hållbart resande. Vårt huvudkontor finns i Överkalix men för den här tjänsten är det även möjligt att ha Luleå som placeringsort.
Publiceringsdatum2025-08-11Om tjänstenSom avtalsansvarig ansvarar du för hela livscykeln kring våra avtal - från upphandling och förhandling till avtalsförvaltning och kvalitetsuppföljning. Du tar fram kravspecifikationer och avtalsmodeller utifrån verksamhetens behov, genomför upphandlingar och säkerställer att avtal följer gällande lagstiftning.
Du följer upp avtalens kvalitet och omfattning, hanterar avvikelser och driver utvecklingsarbete för att förbättra processer och rutiner. Internt innebär rollen att vara verksamhetsnära stöd för avdelningen serviceresor, externt samverkar du med leverantörer och uppdragsgivare som exempelvis kommunerna i Norrbotten och Region Norrbotten.
Arbetsuppgifter• Genomföra hela upphandlingsprocessen för avtal och tilläggsavtal, från behovsanalys och kravspecifikation till förhandling och avtalsskrivning
• Hålla koll på avtalstider, genomföra förlängningar och hantera omförhandlingar, villkorsändringar och uppsägningar
• Utveckla modellavtal utifrån lagstiftning och branschpraxis
• Säkerställa kvalitet och omfattning i befintliga avtal genom uppföljning och avvikelsehantering
• Ta fram och analysera statistik inför driftsmöten samt genomföra fördjupade utredningar vid behov
• Vara verksamhetsstöd till chef för Serviceresor och beställningscentralen
• Samverka med leverantörer, uppdragsgivare och andra avdelningar vid behov
• Delta i branschforum och nätverk samt bidra till utveckling av rutiner och processer
Om dig
Vi söker dig som har:
• Relevant eftergymnasial utbildning, exempelvis inom juridik, offentlig förvaltning, ekonomi, samhällsvetenskap, logistik eller inköp.
• Erfarenhet av att arbeta med upphandlingar och avtal, gärna inom offentlig sektor.
• God kunskap om lagstiftning som styr offentlig upphandling (exempelvis LOU).
• Förmåga att formulera och tolka avtal samt ta fram kravspecifikationer.
• Vana av att arbeta strukturerat och självständigt med flera parallella uppdrag.
• God analytisk förmåga och erfarenhet av att arbeta med statistik och uppföljning.
• Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Meriterande
• Utbildning inom offentlig upphandling eller avtalsrätt.
• Erfarenhet av kvalitetsuppföljning och avvikelsehantering kopplat till avtal.
Dina personliga egenskaperFör att trivas och lyckas i rollen är du en strukturerad och självgående person som tar ansvar och driver arbetet framåt. Du har lätt för att sätta dig in i komplexa frågeställningar, är analytisk och samtidigt lösningsorienterad.
Du är kommunikativ, lyhörd och bra på att skapa goda samarbeten - både internt och externt. Vi tror också att du är initiativrik och nyfiken på att utveckla både dig själv och verksamheten.
Vi erbjuder
Vi vet att hållbara medarbetare är grunden för en hållbar verksamhet. Därför värnar vi om en god arbetsmiljö där du som medarbetare har rätt förutsättningar att må bra och göra ett bra jobb. Vi erbjuder både friskvårdsbidrag och friskvårdstimme och vi arbetar aktivt med hälsofrämjande insatser och uppmuntrar till återhämtning, rörelse och balans mellan arbete och privatliv.
Vi erbjuder en arbetsplats med engagerade kollegor, där vi tillsammans skapar lösningar som underlättar människors vardag. Hos Länstrafiken får du möjlighet att växa i din roll och bidra till utvecklingen av en samhällsviktig verksamhet med människan i fokus.
I den här rollen är placering i Överkalix eller Luleå möjlig.
Så ansöker duDu är varmt välkommen med din ansökan till:
Sandra Lind, Chef Serviceresor, 076-117 63 66
sandra.lind@lanstrafikennorrbotten.se Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-09-07
E-post:
sandra.lind@lanstrafikennorrbotten.se Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "Ansökan Avtalsansvarig".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Länstrafiken i Norrbotten AB (org.nr 556156-2058),
https://lanstrafikennorrbotten.se/ Norra Kyrkogatan 7 (
visa karta)
956 31 ÖVERKALIX
Jobbnummer 9451751