Avdelningsekonom till digitaliserings- och utvecklingsavdelningen
Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen / Controllerjobb / Norrköping
2025-12-19
Visa alla controllerjobb i Norrköping,
Söderköping,
Finspång,
Linköping,
Katrineholm eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen i Norrköping,
Linköping,
Sundbyberg,
Stockholm,
Göteborg eller i
hela Sverige På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor - migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb!
Vi förstärker vår ekonomifunktion och söker därför en avdelningsekonom till kansliet på Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen.
Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen skapar förutsättningar för att öka verksamhetens kvalitet, effektivitet och service.
Det gör vi bland annat genom att sätta upp mål för och utveckla myndighetens huvudprocesser: Asyl, Service och Tillstånd.
Vi bidrar till en effektiv verksamhetsutveckling genom att erbjuda metoder och stöd för detta och genom att hålla ihop utvecklingsprocessen. Ett led i det arbetet är att stötta verksamheten i etableringen av det processorienterade arbetssättet.
Till våra uppgifter hör också att ansvara för it-styrning och it-verksamhet, däribland informationshanteringen. Vårt fokus är att driva Migrationsverkets utveckling genom processtyrning, innovation och digitalisering.
Det här gör en avdelningsekonom hos oss
Huvuduppdraget är att direkt och indirekt på olika sätt stödja avdelningens chefer och ledning i budget- och prognosarbete samt att medverka i framtagandet av månadsuppföljningar och prognoser. Idag finns det cirka 30 chefer men vi kommer att öka antalet medarbetare och chefer under de kommande åren.
Du kommer också att arbeta med kalkylering av kostnader och finansiering samt underlag till prognoser.
Beroende på dina färdigheter kan utbildningsinsatser, analysarbete, bemanningsplanering och spridning av information samt ge råd och stöd i ekonomiska frågor till övriga delen av verksamheten förekomma.
Andra ekonomiuppgifter som avstämningar och kvalitetssäkring av avdelningens redovisning, ekonomiadministrativa rutiner och regler och ekonomiska delar i årsredovisning förekommer också.
Du kommer att arbeta i team med övriga ekonom- och controllerkollegor som stödjer avdelningen och nära vår andra avdelningsekonom. På sikt är tanken att kunna täcka upp för varandra i vissa delar.
Vi använder ekonomisystemet Unit4 ERP och det elektroniska fakturaflödet hanteras i Proceedo.
Vi söker dig som
Vi söker dig som är analytisk, förstår numeriska underlag och kan bryta ner problem i beståndsdelar för att lösa komplexa utmaningar samtidigt som du ser till helheten. Du behöver också vara kommunikativ, strukturerad och noggrann.
Vidare är du väl medveten om mål och kvalitetsstandard och drivs av att uppnå resultat tillsammans med andra. Du är tillmötesgående och hjälpsam i ditt bemötande samtidigt som du står upp för dina sakfrågor.
I vårt arbete som statstjänstemän ställs även höga krav på omdöme och en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet.
Du som söker har
- Högskole-/universitetsexamen med inriktning på ekonomi, alternativt annan utbildning i kombination med för rollen relevant erfarenhet.
- Ett års relevant arbetslivserfarenhet
- Erfarenhet av kalkylering och prognosarbete i Excel
- God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska
- Mycket goda kunskaper i Officepaketet, främst Excel
Det är meriterande om du har
- Erfarenhet av ekonomiarbete med redovisning i offentlig verksamhet
- Erfarenhet av arbete i Unit4 ERP
- Erfarenhet av arbete i Proceedo
Upplysningar
Anställningsform: tillsvidare med provanställning
Arbetstider: kontorsarbetstider
Placering: Norrköping. Möjlighet till avtal om distansarbete viss del av arbetstiden.
Tillträde: snarast enligt överenskommelse.
Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten kontakta enhetschef Anna Staaf, 010-485 23 63 eller avdelningsekonom Lotta Burström, 010-203 48 97.
Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 11 januari 2026! Intervjuer kommer att ska under vecka 5.
Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.
_________________________________________________________________________________________________________
Om rekryteringsprocessen
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På
https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär.
Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet.
Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan "Lediga jobb och intresseanmälan" på migrationsverket.se:
https://www.migrationsverket.se/om-migrationsverket/jobba-hos-oss/lediga-jobb/fragor-och-svar-om-att-soka-jobb-hos-oss.html#svid12_5560a3b619996eafa4b2b0För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd.
Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta
rekrytering@migrationsverket.se innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.
https://www.migrationsverket.se/om-migrationsverket/det-har-gor-migrationsverket/personuppgifter.htmlMigrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2026-01-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "MVA-2025-00384".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Migrationsverket (org.nr 202100-2163)
Arbetsplats Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen
Kontakt Anna Staaf
010-4852363 Jobbnummer 9654916