Arkivhandläggare

Polismyndigheten / Assistentjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla assistentjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Järfälla, Södertälje, Sigtuna eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift? Till vår grupp söker nu arkivhandläggare som är noggranna, strukturerade och ansvarstagande. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Om arbetsplatsen
Rättsavdelningen är en av Polismyndighetens avdelningar. Förutom de sju regionala rättssektionerna och ett avdelningskansli består rätts­avdelningen av tre sektioner som fullgör avdelningschefens processansvar: förvaltningsrättssektionen, sektionen för informationsförvaltning och sektionen för rättslig styrning och stöd.
De sju regionala rättssektionerna bedriver verksamhet inom avdel­ningens tre verksam­hetsområden förvaltningsrätt, informationsförvaltning och rättstillämpning.
Informationsförvaltning ansvarar för att styra och utveckla verksamheten inom arkiv, registratur och e-tjänster. Informationsförvaltning Stockholm ansvarar för regionens arkivhandlingar, arkivlokaler och för regionens, de nationella avdelningarnas och rikspolischefens kanslis registratur. Informationsförvaltning 02, där den aktuella tjänsten är förlagd, ansvarar för regionens arkiv. I gruppen arbetar arkivarier, arkivhandläggare och sekretesshandläggare.

Publiceringsdatum
2024-08-21

Dina arbetsuppgifter
Som arkivhandläggare arbetar du med att förvalta, vårda och tillhandahålla arkivbestånden i fysiska arkiv. Arbetsuppgifterna består i huvudsak av ordnings- och förteckningsarbete. Det kan även ingå att söka efter och ta fram handlingar, ta emot leveranser och sortera in- och ut handlingar, flytta om arkivhandlingar, låna ut och kopiera akter och genomföra gallring. I rollen kommer du även att besvara frågor kring våra handlingar från övriga verksamheten och allmänheten samt utföra enklare sekretessprövningar.
Arbetet kan innebära fysiskt ansträngande arbete, så som tyngre lyft vid organisering av arkiv.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
gymnasieutbildning eller motsvarande
aktuell erfarenhet av arbete inom arkiv som arbetsgivaren bedömer relevant
god datorvana och förmåga att sätta dig in i nya system
förmåga att utföra fysiskt ansträngande arbete
god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Anställningen kräver svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du har:
erfarenhet av att arbeta med arkiv inom rättsväsendet
erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv
kunskap om arkiv- och offentlighetslagstiftningen

Dina personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som arkivhandläggare ska du vara en ansvarstagande, strukturerad och noggrann person. Du behöver kunna arbeta självständigt samtidigt som du har god samarbetsförmåga och trivs med att arbeta i grupp. Du är även mån om att ge bra service både till övriga verksamheten och medborgarna.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidare
Arbetsort: Stockholm, Kungsholmen
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Arkivhandläggare
Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryteringsprocesser. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Klicka på följande länk: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2024/augusti/arkivhandlaggare/ spara ner urvalsenkäten, fyll i den och bifoga den i mailet med din ansökan/ditt CV.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 28/8 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A484.030/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-08-28
E-post: jobb.na@polisen.se

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A484.030/2024".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076), http://www.polisen.se

Arbetsplats
Polismyndigheten

Kontakt
HR-konsult
Johanna Karlsson
johanna-s.karlsson@polisen.se

Jobbnummer
8853368

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: