Arkivarie till huvudkontoret i Stockholm
Åklagarmyndigheten Huvudkontoret / Assistentjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla assistentjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Åklagarmyndigheten Huvudkontoret i Stockholm,
Sollentuna,
Uppsala,
Göteborg,
Malmö eller i
hela Sverige ÅM2023-2104
Nu söker vi en arkivarie till Åklagarmyndighetens huvudkontor i Stockholm.
Du kommer tillhöra myndighetens arkivfunktion vid den administrativa enheten på rättsavdelningen. Rättsavdelningen är bland annat huvudansvarig för utveckling, planering, förvaltning och uppföljning av myndighetens hantering av allmänna handlingar och arkiv, liksom riktlinjer, rutiner och standarder för hanteringen. Du kommer ingå i ett team med ytterligare två arkivarier samt en verksarkivarie.
Publiceringsdatum2023-10-24ArbetsuppgifterSom arkivarie kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter vara att:
förvalta och utveckla informationshanteringsplaner/dokumenthanteringsplaner, rutiner och arbetssätt
handlägga och hantera begäran om allmän handling med tillhörande sekretessbedömning
sammanställa gallringsbeslut, gallringsutredningar och utföra säker gallring
vara rådgivande i arkivfrågor och sköta myndighetens utbildning i arkivfrågor
förvalta och utveckla myndighetens e-arkiv (LTA) och administrativa diarium (Platina) tillsammans med it-avdelningen
sköta driften av myndighetens arkivlokaler
vårda, ordna och förteckna analogt och digitalt arkivbestånd
planera inför och ta emot leveranser av både analogt och digitalt arkivmaterial.
Du kommer att ha många kontakter både inom och utanför myndigheten .
Dina kvaliteter och kvalifikationer
Vi söker dig som har
akademisk utbildning med arkivvetenskap, 60 hp/40 p,
goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift,
erfarenhet av arbete i it-miljö och med digitala verktyg inom administration, telefoni, möten m.m.
Som person vill vi att du
är noggrann och strukturerad och kan följa de förhållningsregler och rutiner som finns,
är resultat- och lösningsorienterad
är självständig och ansvarstagande
är lyhörd med god samarbetsförmåga som tycker om att stötta dina medarbetare
har pedagogisk med ett intresse med ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning
förbättringsfokuserad med en positiv syn på förändring.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete på statlig myndighet eller annan offentlig verksamhet.
Om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning.
Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen.
Anställningen är placerad i säkerhetsklass genomförs en säkerhetsprövning med registerkontroll. Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning.
Åklagarmyndigheten är en beredskapsmyndighet. Vid en anställning kan du komma att krigsplaceras på Åklagarmyndigheten. Läs mer under Jobba hos oss .
På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar in din ansökan till oss, samtycker du till detta.
Åklagarmyndigheten som arbetsgivare
På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald. Tillsammans är vi i dag ca 1 900 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag.
Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten?
Ansök redan i dag!
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-10-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Åklagarmyndigheten (org.nr 202100-0084),
http://www.aklagare.se Arbetsplats Åklagarmyndigheten Huvudkontoret
Kontakt Åse Magnussen, administrativ chef
010-562 50 06 Jobbnummer 8211674
Observera att sista ansökningsdag har passerat.