Arkivarie/registrator

Sandvikens kommun, Samhällbyggnadsförvaltningen / Arkivariejobb / Sandviken
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkivariejobb i Sandviken, Ovanåker, Gävle, Hofors, Ockelbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sandvikens kommun, Samhällbyggnadsförvaltningen i Sandviken

Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 38 000 invånare.

I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 370 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.

Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning har sitt säte i Sandvikens kommun. Här jobbar ett 70-tal medarbetare med såväl myndighetsutövning som samhällsservice för tre kommuners räkning; Hofors, Ockelbo och Sandviken. Förvaltningen är indelad i fyra enheter vilka samarbetar med varandra för att på bästa sätt uppnå storkommunens fördelar med minskad sårbarhet, ökad flexibilitet, högre kvalité, bättre effektivitet och rättssäkerhet. I förvaltningens administrativa enhet, Enhet för verksamhetsstöd, arbetar 10 personer som arbetar med förvaltningens samtliga administrativa arbetsuppgifter. Här finns även nämndsekreteraren, skolskjuts, bostadsanpassning och färdtjänst.

Publiceringsdatum
2016-06-01

Arbetsuppgifter
Som arkivarie/registrator på Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning är du huvudansvarig för processen ärenderegistrering och arkivering. I uppdraget ingår att utveckla processen och att ansvara för och utöva tillsyn över hur olika moment i processen bedrivs. Du arbetar självständig och handlägger, utreder, analyserar, förbättrar och verkställer arbetsuppgifter inom förvaltningens registrering och arkivering. Du har goda kunskaper och insikter i diarie- och verksamhetssystem och har kunskap om olika typer av dokument och dokumentationstekniker som förekommer och tidigare förekommit inom offentlig verksamhet.
I arbetet som arkivarie/registrator kommer det att förekomma andra administrativa arbetsuppgifter såsom registreringen och hanteringen av allmänna handlingar genomförs på ett rättssäkert sätt med god kvalitet, arkivering (bl. a inscanning), rensning av akter, fakturering, kontering, expediering, kopiering/utskick samt varierande administrativa sysslor.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara
• att ansvara för utvecklingen av diarie- och verksamhetssystem inom Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning
• att agera sakkunnig i förvaltningens arkivfrågor, genom att bland annat ge expertstöd och råd
• att systematisera, förteckna, vårda, slutarkivera och lämna ut handlingar
• att säkerställa att juridiskt bindande dokument och annan värdefull information inom förvaltningens olika verksamheter bevaras på ett rättssäkert och lättillgängligt sätt
• att utveckla rutiner för säkerställande av spårbarhet i ärenden som hanteras inom förvaltningen
• att utarbeta rutiner för och genomföra gallring av förvaltningens material före slutarkivering
• att delta i diariets kontinuerliga arbete med posthantering och ärenderegistrering

Kvalifikationer
Specifika
• Erfarenhet från arkivarbete i offentlig verksamhet.
• Generella kunskaper och erfarenheter inom IT-området - verksamhetssystem, diariesystem, office-programmen etc.
• Goda kunskaper i svenska i både i tal- och skrift.

Utbildningsbakgrund
• Akademisk utbildning där arkivkunskap bör ingå i examen.
• Statskunskap, kulturgeografi och/eller juridik kan vara andra lämpliga ämnen i examen.
• B-körkort
• Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• Erfarenhet från registratorsarbete/diariefunktion är önskvärt.
• Erfarenhet från arbete i politiskt styrd organisation är önskvärt.
• Erfarenhet från att driva utvecklingsarbete är önskvärt.
• Kunskap om frågor inom samhällsbyggnadsområdet och/eller samhällsplanering är meriterande.
• Kunskaper i engelska är önskvärt.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Sandvikens kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Aditro recruit/Offentliga jobb och inte via e-post eller pappersformat.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast, enl överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-06-20
Ange följande referens när du ansöker: 79-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Raul Johnson, Enhetschef 026-24 14 87 raul.johnson@sandviken.se

Facklig kontakt
Marianne Söderman, VISION 026-24 03 02 marianne.soderman@sandviken.se

Företag
Sandvikens kommun, Samhällbyggnadsförvaltningen

Adress
Sandvikens kommun, Samhällbyggnadsförvaltningen
Odengatan 37
81180 SANDVIKEN

Kontorsadress
81180 Sandviken

Jobbnummer
2882686

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sandvikens kommun, Samhällbyggnadsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sandvikens kommun, Samhällbyggnadsförvaltningen: