Arkivarie

Länsstyrelsen Halland / Arkivariejobb / Halmstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkivariejobb i Halmstad, Laholm, Båstad, Falkenberg, Ängelholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Länsstyrelsen Halland i Halmstad, Varberg eller i hela Sverige

Länsstyrelsen företräder regeringen och är genom sin bredd i verksamhetsområden och arbetsuppgifter en intressant arbetsplats. Länsstyrelsen står för rättsäkerhet, mångfald och hållbar utveckling. Vi förenar nytänkande, god service och öppenhet med lång tradition. Länsstyrelsen eftersträvar att ha medarbetare med olika egenskaper, förutsättningar och livserfarenheter. Det är samspelet mellan medarbetarnas olikheter och likheter som utgör en av länsstyrelsens framgångar. Länsstyrelsen i Halland har ca 180 anställda. För mer information se vår webbplats, www.lansstyrelsen.se/halland

Länsstyrelsens Rätts- och förvaltningsenhet består av 14 medarbetare. Enheten bevakar de juridiska aspekterna i länsstyrelsens verksamhet och här finns även Länsstyrelsens gemensamma diarie- och arkivfunktion.

Publiceringsdatum
2015-10-21

Arbetsuppgifter
2016 kommer Länsstyrelsen att stå inför förändringar när det gäller ärende- och dokumenthantering. Målet är att utveckla en komplett, digital och samordnad ärendekedja med en sammanhållen process kring utveckling av e-förvaltning, e-tjänster och elektronisk dokumenthantering, digital långtidslagring samt e-arkivlösning. Ytterligare en förändring som kommer att påverka vårt arbete de närmaste åren är att samtliga arkivhandlingar ska klassificeras och förtecknas efter processerna i länsstyrelsens egen verksamhet. Arkivredovisningen bör så långt som möjligt integreras med system för ärendehantering. Ett stort mått av engagemang och flexibilitet är därför avgörande för den som får tjänsten. Länsstyrelserna samverkar inom det administrativa området i olika projekt som Du kommer att bli delaktig i.

l rollen som arkivarie ingår bl.a att :
• Som arkivansvarig ordna och förteckna arkiv, utföra gallringsutredningar, utarbeta riktlinjer och vägledningar, samverka med och bistå enheter inom organisationen samt bevaka att handlingar hanteras på ett fullgott sätt.
• Tillsammans med övriga inom diarie- och arkivfunktionen bidra till att utveckla användbarheten av systemet för handläggningsstöd och e-förvaltning
• Delta i utvecklingsarbetet av elektronisk dokumenthantering, registrering och arkivering genom att utbilda och stötta handläggare och övrig personal inom området
• Delta i arbetet med kvalitetssäkring av ärende- och arkivhantering
• Ta fram och sammanställa ärendestatistik
• Ge service och stöd till allmänheten
• Tolka lagar och föreskrifter med anknytning till hantering av allmänna handlingar
• Övrigt förekommande arbetsuppgifter inom funktionen för diarie- och arkivfunktion

Vi ser också gärna att vår framtida arkivarie fungerar som personuppgiftsombud på myndigheten.

Kvalifikationer
• Du har högskoleutbildning med inriktning inom arkiv- och informationsvetenskap, offentlig förvaltning eller motsvarande som arbetsgivaren finner lämplig.
• Du har mycket god kännedom om ärendehantering och arkivverksamhet inom offentlig förvaltning samt är väl förtrogen med lagar och föreskrifter inom området.
• Du har goda kunskaper och erfarenhet av arkiv-, dokument* och ärendehanteringssystem
• Du har goda kunskaper om verksamhetsbaserad arkivredovisning
• Du har goda kunskaper om personuppgiftslagen (PUL)
• Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• Du har erfarenhet av att självständigt driva utvecklingsfrågor inom arkivområdet
• Du har intresse samt håller dig uppdaterad om den utveckling som sker inom ditt område
• Du har goda/mycket goda IT-kunskaper

Det är meriterande om du har erfarenhet från Klara arkivinformationssystem och Platina som är vårt ärende- och dokumenthanteringssystem eller likartade system.

För att lyckas med jobbet och för att trivas på länsstyrelsen måste du vara serviceinriktad och arbeta strukturerat och självständigt mot uppsatta mål. Du ska vara utåtriktad, flexibel och lyhörd. Du är vidare noggrann, tålmodig och pedagogisk i ditt arbetssätt. Du ska ha en god förmåga att uttrycka dina synpunkter och ta till dig andras. Du uttrycker dig enkelt och begripligt i tal och skrift. Du är intresserad av att dela med dig av dina kunskaper. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande både internt som externt. Att du har god samarbetsförmåga och bidrar till ett positivt arbetsklimat ser vi som en förutsättning. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi erbjuder en bra arbetsmiljö med stimulerande arbetsuppgifter, kompetensutveckling, friskvård och flexibel arbetstid. Vi sätter värde på de kvaliteter som mångfald kan tillföra verksamheten.

Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med en 6 mån provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-11-18
Ange följande referens när du ansöker: 112-6786-2015
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Peter Jupén, Enhetschef, Rätts- och förvaltningsenheten 010 - 224 30 00
Magnus Ericson, Personalutvecklare 010 - 224 30 00

Facklig kontakt
Cecilia Håkansson, SACO 010 - 224 30 00
Catrin Käldman, ST 010 - 224 30 00

Företag
Länsstyrelsen Halland

Adress
Länsstyrelsen Halland
Slottsgatan 2
30186 HALMSTAD

Kontorsadress
Slottsgatan 2 30186 HALMSTAD

Jobbnummer
2489445

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Länsstyrelsen Halland

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Länsstyrelsen Halland: