Ärendesamordnare till Kommunkansliet
Linköpings kommun / Administratörsjobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Finspång,
Motala eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Linköpings kommun i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Norrköping,
Sundbyberg eller i
hela Sverige Om Kommunledningsförvaltningen
I en stor och innovativ kommun som Linköping, har Kommunledningsförvaltningen en viktig samordnande roll. Vi ger stöd och service till hela kommunen, företag och organisationer. På så sätt skapas goda möjligheter att utveckla och förverkliga idéer. Att arbeta hos oss är att vara med och göra skillnad - att påverka samhällsutvecklingen. Vårt arbete berör de flesta Linköpingsbors vardag och bidrar till ökad social och ekologisk hållbarhet samt förbättrad tillgänglighet. Vi arbetar med kommunövergripande strategiska frågor och ger stöd till den politiska ledningen. Inom vår förvaltning ryms också modern kommunikation, effektiv administration och ett ambitiöst arbete med kompetensförsörjning, säkerhet och digitalisering. Allt det grundläggande som behövs i en kommun som växer och utvecklas.Om arbetsplatsen
Inom Kommunledningsförvaltningen finns kommunens centrala administration, med kommundirektören som högsta ansvarig chef. Tjänstepersoner som arbetar här styr, leder och utvecklar den kommunala verksamheten på de förtroendevaldas uppdrag.
Kommunkansliet, som tillhör Kommunledningsförvaltningens planeringsstab, har bland annat ansvar för den kommunövergripande administrationen. Det innebär att Kommunkansliet arbetar för att beslut ska fattas i demokratisk och rättssäker ordning, att val kan genomföras samt att offentlighet och insyn upprätthålls i kommunens verksamhet. Enheten består av en registrator, en ärendesamordnare, fyra kommunsekreterare och leds av kanslichefen. Vi sitter i stadshuset i centrala Linköping. Arbetstiden är 7.45-17, vilket möjliggör ledighet på klämdagar och kortare arbetsdag under sommarmånaderna. Vi tillämpar flextidsavtal.
Publiceringsdatum2021-12-17Dina arbetsuppgifterPå grund av pensionsavgång rekryterar vi nu ytterligare en ärendesamordnare. Eftersom befattningen är relativt nyinrättad söker vi dig som vill vara med och tänka nytt! Som ärendesamordnare utgör du, tillsammans med dina kollegor, navet i kommunens ärendeberedningsprocess och är med från ett ärendes början tills dess att det arkiveras. Du arbetar med att registrera inkomna och upprättade handlingar samt att lämna ut och svara på frågor om allmänna handlingar.
I ditt uppdrag ingår även att leda kommunens registratorsnätverk. Du kvalitetsgranskar, utbildar och stöttar handläggare i ärendeberedningsfrågor och hanteringen i kommunens dokument- och ärendehanteringssystem W3D3. Du samordnar och sköter administrationen kring kommunstyrelsen och kommunfullmäktige samt är sekreterare i beredningar och utskott till dessa organ. I rollen som ärendesamordnare deltar du även i arbetet med att utveckla och digitalisera såväl den centrala administrationen som den kommunövergripande diarieföringsprocessen. Mer intensivt arbete i samband med val kommer att förekomma.
KvalifikationerVi söker dig som har avslutad eftergymnasial registratorsutbildning eller högskoleexamen med samhällsvetenskaplig inriktning inom statsvetenskap, juridik eller motsvarande. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av offentlig verksamhet och arbete med offentlighet och sekretess samt diarieföring. Har du tidigare erfarenhet av valadministration samt erfarenhet av något dokument- och ärendehanteringssystem är detta meriterande.
Då arbetet som ärendesamordnare innebär stora kontaktytor både externt och internt är det krav på goda kunskaper i svenska i både tal och skrift. Har du tidigare erfarenhet av arbete i Google Workspace är detta meriterande.
I din roll som ärendesamordnare förväntas du ta eget ansvar för ditt arbete och driva dina processer vidare. Vi ser att du som söker är noggrann och lägger ner stor vikt vid att ditt utförda arbete håller hög kvalitet. Du är lugn och tillmötesgående i ditt bemötande samt har intresse och förmåga att hjälpa andra och du bidrar till att leverera lösningar. Du tillför entusiasm och lust i arbetet och du påverkar såväl diskussionens inriktning som andra personers motivation. Som person ser du helheten och förstår hur din roll om ärendesamordnare påverkar den kommunala verksamheten.
Inget personligt brev i din ansökan
Linköpings kommun har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. Istället ställer vi urvalsfrågor vid ansökan som ser till den sökandes motivation och intresse samt hur väl denne uppfyller tjänstens kravprofil. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss.
Information om tjänsten
Tillträde: 2022-04-01 eller enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: 8367
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningFast lön enligt överenskommelse
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-01-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagLinköpings kommun
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Linköpings kommun (org.nr 212000-0449),
http://www.linkoping.se/ Kontakt Facklig företrädare Vision
Britt-Marie Sandström
britt-marie.sandstrom@linkoping.se 013-20 71 40 Jobbnummer 6187902
Observera att sista ansökningsdag har passerat.