Arbetsmiljöspecialist med uppdrag som verksamhetsnära partner

Pensionsmyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
2024-12-10


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Brinner du för arbetsmiljöfrågor och vill göra skillnad på riktigt? Vi söker dig som vill vara med och utveckla hur vi arbetar med arbetsmiljöfrågor och vidareutveckla samt integrera arbetsmiljöfrågor i verksamheten för att bidra till att vi når vårt mål om att må bra på och av jobbet!

Om jobbet

Ditt fokusområde kommer att vara myndighetens arbetsmiljöfrågor från strategisk styrning till att operativt omsätta styrningen så att alla chefer och medarbetare har förutsättningar för en bra arbetsmiljö på jobbet.

I arbetet ingår

ansvar för styrande dokument och skriftligt stöd till verksamheten
tolkning och tillämpning av gällande regelverk
att vara gruppens expert på bl a arbetsmiljöfrågor, rehabilitering, kränkande särbehandling
stödja kollegor att stödja dem vi finns till för
att ta fram underlag för och hålla utbildningar samt facilitera workshops
samarbeta med kontorsansvariga för våra olika kontor vid genomförandet av fysiska arbetsmiljöronder
samarbeta med kollegor och stödja verksamheten vid genomförande av medarbetarundersökningar och temperaturmätningar
att vara kontaktperson med företagshälsovården
utöver ditt specialistområde kommer du också att ha en roll som verksamhetsnära partner till någon av våra avdelningar

Du har en viktig roll inom gruppen att stödja kollegor inom gruppen och enheten och kommer att vara enhetens expert inom arbetsmiljöområdets alla delar. Du kommer få möjlighet att vidareutveckla hur vi arbetar med arbetsmiljö inom myndigheten och säkra att arbetsmiljöfrågor är en integrerad och självklar del av verksamheten.

Som verksamhetsnära partner ansvarar du för att stödja chefer och ledningsgrupper med värdeskapande HR-insatser ur ett verksamhetsorienterat perspektiv. I din roll jobbar du både strategiskt, taktiskt och operativt och ger råd och stöd som är anpassade utifrån situationen och verkar för att man beaktar HR-perspektiven inför olika beslut. Du säkerställer att du har god kännedom om arbetet i kärnverksamheten för att säkra kvaliteten i ditt stöd och förtroende för det chefsnära stödet. Du verkar för att chefer och ledningsgrupper bedriver en personalpolitik i enlighet med arbetsrätt, avtal och interna styrdokument.

I arbetet som verksamhetsnära partner ingår det att jobba nära chefer och verksamheten och ge ett verksamhetsnära och anpassat stöd i

rådgivning och konsultativt stöd i förekommande frågor
arbetsmiljöfrågor
individ och rehabärenden,
villkorsfrågor och gällande regelverk
kompetensförsörjning,
lönefrågor och lönebildning
MBL-förhandlingar

Du kan komma att ingå eller delta i ledningsgrupp.

Utöver dina kollegor inom gruppen verksamhetsnära HR kommer du också att ingå i ett agilt team tillsammans med kollegor inom kompetensakademin.

HR-enheten är ett kvalificerat ledningsstöd som med ett strategiskt och verksamhetsnära arbete säkrar myndighetens arbetsgivarpolitik, kompetensförsörjning och arbetet för att vara en attraktiv arbetsgivare. HR-enheten tillhör avdelning för myndighetsstyrning och stöd och består av totalt ca 22 medarbetare fördelade på två grupper, kompetensakademin samt verksamhetsnära HR.

Dina kollegor finns i Luleå, Stockholm, Karlstad och Halmstad.

"Ann Odeldahl heter jag som kommer bli din chef och jag ser fram emot att du ska bli en del av vår grupp och bidra till att vi lyckas i ett av våra viktiga uppdrag - att hjälpa chefer och ledare att bli sina bästa jag. Vi finns här för att stödja verksamheten att lyckas med vårt viktiga uppdrag."

Publiceringsdatum
2024-12-10

Profil
Arbetet innebär samverkan både internt och externt vilket ställer krav på goda kommunikativa färdigheter, samarbetsförmåga, bygga relationer och skapa förtroende. Rollen kräver också en problemlösningsförmåga samt förmåga att göra regelverk enkla utifrån verksamhetens behov och uppdrag. Arbetet förutsätter hög integritet och förmåga att ta egna initiativ och kunna prioritera och planera.

Vi söker dig som har:

akademisk utbildning inom personalområdet eller motsvarande
gedigen erfarenhet av liknande arbetsuppgifter i en större organisation
god aktuell kunskap av lagar och styrande regelverk inom arbetsmiljöområdet
vana av att arbeta med att tillämpa arbetsmiljöregelverket samt vana av att ge verksamhetsnära chefsstöd i nära samarbete med verksamheten
goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift

Det är meriterande om du har

arbetat med motsvarande arbetsuppgifter inom staten

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten.

Vi erbjuder

Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder flexibel arbetstid och möjlighet att jobba delvis hemifrån. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor. Vårt kontor i Stockholm ligger centralt i Hornstull nära tunnelbanan.

Du kan läsa mer om våra förmåner och hur det är att jobba hos oss här.

Bra att veta

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och vi tillämpar 6 månaders provanställning.

Placeringsort är Stockholm.

Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.

Din ansökan

Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. Därför ber vi dig att besvara ett antal urvalsfrågor istället för att be om personligt brev.

Vi kan komma att använda oss av arbetspsykologiska tester.

Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensionen enklare.

#LI-HYBRID

FILM: Vårt jobb berör alla

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-01-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PSL 2024-135".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)

Kontakt
Ann Odeldahl
ann.odeldahl@pensionsmyndigheten.se
070-4869331

Jobbnummer
9053857


Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: