Är du vår nya familjehemssekreterare?

Smedjebackens kommun / Administratörsjobb / Smedjebacken
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Smedjebacken, Ludvika, Fagersta, Norberg, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Smedjebackens kommun i Smedjebacken, Ludvika eller i hela Sverige

Hos oss på IFO i Smedjebacken vill vi göra skillnad för kommunens medborgare. Vår styrka är vår hjälpsamhet. Vi är just nu inne i ett förändringsarbete för ge ett närmare ledarskap och ökat stöd. Vi hoppas att du vill vara med på vår resa och bidra med det du tycker är viktigt.
Vi är måna om att Du lätt kommer in på arbetsplatsen och i arbetsgruppen och har kolleger som stöd i det dagliga arbetet. Vi har en rimlig arbetsbelastning och jobbar med arbetsmiljön systematiskt. Vi tillhör Familj-och utbildningsförvaltningen, vilket innebär ett nära samarbete med skola och elevhälsan. Vi är en kommun där vi har nära till varandra och korta beslutsvägar. Vi tror på delaktighet! Vill du också vara delaktig och hjälpa oss att göra skillnad för Smedjebackens barn och familjer?

Som medarbetare hos oss är du en viktig resurs. Oavsett var du jobbar är du en representant för hela Smedjebackens kommun. Hos oss på IFO är det viktigt med mod, olikhet och engagemang samt tydlighet.



Publiceringsdatum
2018-08-01

Dina arbetsuppgifter
Då vår familjehemssekreterare går på lång ledighet i form av pension vid årsskiftet 18/19 söker vi nu en ny familjehemssekreterare. Är du den vi söker? Tjänsten kommer från tillträdesdagen till årsskiftet att vara om 80 % där en introduktion med nuvarande familjehemssekreterare kommer att kunna ske, efter årsskiftet är tjänsten 100 %.

Barn-och familjegruppen består av 1 familjehemssekreterare, 4 socialsekreterare och en familjerättssekreterare samt 2 socialsekreterare för ensamkommande barn. Gruppen har en 1:e socialsekreterare och leds av en gruppchef.

Arbetet som familjehemssekreterare innebär att rekrytera, utreda, stödja och utbilda familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Familjehemssekreteraren skall verkställa socialsekreterares beslut om familjehem och matcha en insats mot ett barns behov. Du ansvarar även för att följa upp hur insatsen fungerar. Det är viktigt med barnen i fokus och att arbetet bedrivs rättssäkert. Du behöver därför vara uppdaterad på aktuell lagstiftning och insatt i relevanta metoder inom området som rör placerade barn och ungdomar. I arbetet med att rekrytera behöver du vara proaktiv och kommunens ansikte utåt i kontakt efter nya familjehem, jourhem och kontaktpersoner/familjer. Du kommer att ha stora möjligheter att påverka och utveckla arbetet.



I arbetet innefattar resor i tjänsten.

Kvalifikationer
Krav:

B-körkort

Socionomutbildning eller annan likvärdig utbildning.



Meriterande:

Erfarenhet av familjehemsvård

Erfarenhet av utredningsarbete inom barn och unga enligt SoL och LVU.



Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som har några års erfarenhet av socialt arbete. Du vågar bjuda på dig själv och säga vad du tycker. Du skall tycka om att samarbeta och vilja göra en skillnad, både för de du arbetar för och tillsammans med. Du är lösningsfokuserad och ser hellre möjligheter än hinder, du kan analysera flera möjliga lösning. Du är bra på att uttrycka dig i både tal och skrift. Du arbetar självständigt men söker stöd hos både kolleger och chef vid behov. Du gillar att se förändringar och få både människor samt verksamhet att växa. Du är en person som kan behålla lugnet även när det hettar till och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt.

Vi erbjuder
Arbete hemifrån 1 dag/månaden om arbetet tillåter
Extern Handledning
Möjlighet att träna på kommunalt gym gratis 2 ggr/veckan
Vi samverkar med Högskolan Dalarna för att kompetensutveckla vår verksamhet och personal. Vi har även en regional samverkan i länet.
Om du flyttar till Dalarna för den här tjänsten kan vi i samarbete med Rekryteringslots erbjuda din familj medflyttarservice. För mer info se www.rekryteringslots.se

Vi vill kunna erbjuda dig en trevlig arbetsplats med fokus på arbetsmiljön för dig och dina medarbetare. Eftersom vi tror på dialog i vår kommun erbjuder vi dessutom en dialogutbildning till våra nya tillsvidareanställda. Vi vill ha en frisk personal som är aktiva och därför tror vi att vårt friskvårdsbidrag bidrar till detta. Vi erbjuder dig en arbetsgivare som tror på sina medarbetare helt enkelt. Möjlighet att fylla upp till heltid erbjuds dessutom inom kommunen.
All rekrytering sker digitalt och via vår externa länk till rekryteringssystemet Webcruiter.

Kontaktinformation
Sofia Fahgen, SSR, 0240-660 000

Siv Hidman, Vision, 0240-660 000

Linn Leksell, Verksamhetschef, 0240660332, linn.leksell@smedjebacken.se

Arbetsplats
Vasagatan 14

777 81 Smedjebacken

Varaktighet, arbetstid
Deltid 80%. Tillsvidare.

Ersättning

Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-08-19
Ange följande referens när du ansöker: 3748472286
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Sofia Fahgen 0240-660 000
Siv Hidman 0240-660 000
Linn Leksell linn.leksell@smedjebacken.se 0240660332

Företag
Smedjebackens kommun

Adress
Smedjebackens kommun
Individ och famliljeomsorg
77781 Smedjebacken

Kontorsadress
Vasagatan 14, 777 81 Smedjebacken

Jobbnummer
4269393

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Smedjebackens kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Smedjebackens kommun: