Är du VA-ingenjör med erfarenhet av projektledning? Välkommen till oss!
Lekebergs kommun, Teknik- och serviceavdelningen / Byggjobb / Lekeberg
2023-12-19
Visa alla byggjobb i Lekeberg,
Karlskoga,
Degerfors,
Hallsberg,
Storfors eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lekebergs kommun, Teknik- och serviceavdelningen i Lekeberg Lekeberg ligger mitt emellan storstadens utbud och landsbygdens idyll!
Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter. Vi strävar emot att vara en effektiv, hållbar och trygg kommun för våra kommuninvånare och medarbetare.
Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar! Vill du vara med på resan? Läs mera om vår kommun på
www.lekeberg.seKommunstyrelseförvaltningens uppdrag är att leda, styra, följa upp och ge ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter och här ingår övergripande stödfunktioner inom ekonomi, personal och administration.
Inom kommunstyrelseförvaltningen ingår också teknik- och serviceavdelningen, näringslivs- och utvecklingsavdelningen samt vår kultur- och fritidsavdelning. Kommunen i stort har ca 650 tillsvidareanställda.
Inom Teknik- och service har vi en liten men ambitiös organisation med korta beslutsvägar och samarbeten över enhetsgränser mot gemensamma mål. I det dagliga uppdraget samarbetar vi mycket genom avtal med Örebro och Laxå kommuner samt lokala entreprenörer.
Teknik- och serviceavdelningen består av enheterna måltid, intern service, gata/park som alla leds av varsin enhetschef, samt teknisk planering. Avdelningen har ca 70 medarbetare sammanlagt.
Inom Teknisk planering finns en projektledare, två tekniska handläggare samt en VA-ingenjör och en VA-tekniker som alla rapporterar direkt till teknisk chef.
Denna roll som projektledare är en helt nyinsatt tjänst och här har du chansen att vara med från början att forma uppdraget och bidra till Lekebergs fortsatta utveckling. Vi sitter centralt i Fjugesta i fräscha lokaler med aktivitetsbaserade kontor, med möjlighet att också arbeta delvis på distans.
Publiceringsdatum2023-12-19ArbetsuppgifterLekebergs kommun har de senaste åren varit en av de snabbast växande kommunerna i landet. Här finns nya moderna bostadsområden blandat med äldre bebyggelse i natursköna omgivningar. Behovet av en modern VA-verksamhet och strukturerad utbyggnad har ökat och därför satsar vi nu på att utöka vår personalstyrka för att kunna ta kliv framåt i utvecklingen och genomföra VA-projekt på ett säkert och effektivt sätt när det gäller kvalitet, kostnader, tid och miljö.
Rollen innebär till stor del att fungera som planerare, beställare och i vissa fall projektledare. Du är med i hela processen och ansvarar för projektet från utredningsskedet i detaljplanearbetet till driftsättning av utbyggd anläggning.
Arbetsuppgifterna innebär bland annat:
• ha kontakter med konsulter, entreprenörer, abonnenter och myndigheter
• att ansvara för ekonomin i projekten
• genomföra upphandlingar
• VA-frågor i översiktsplan
• nya verksamhetsområden
• ombyggnad av reningsverk och pumpstationer
• beställa och genomföra utredningar bla gällande kapacitet och förnyelse
• ta fram och genomföra underhållsplaner för pumpstationer och ledningsnät
• delta i arbetet med nya ledningsrätter
• ta fram beslutsunderlag till politiken.
Uppgifter som kan komma att ingå i uppdraget:
• hålla ledningsnät i VA-banken och kundregister i EDP uppdaterat
• rapportera statistik
• ta fram underlag till miljörapporter
• upprätta underlag för projektering och beställa utredningar
• arbeta med underhållsplaner
• medverka i arbetet med VA-planering inkl. digitalisering samt annan teknisk handläggning som förekommer på avdelningen.
KvalifikationerVi söker dig som:
• är högskoleutbildad VA-ingenjör/civilingenjör alternativt har teknisk utbildning och dokumenterad erfarenhet och kunskap motsvarande högskoleutbildning
• har drivit större projekt
• kan uttryck dig väl i tal och skrift på svenska
• är van användare av digitala verktyg i ditt arbete
• har B-körkort samt tillgång till egen bil vid behov
Meriterande är:
• projektledarutbildning
• erfarenhet av upphandling enligt LOU
• kunskap i entreprenadjuridik samt AMA
• om du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd verksamhet.
Vi ser det också som meriterande om du har kunskap och/eller erfarenhet av:
• VA-taxa och abonnentfrågor
• VA-projektering
• miljö- och hållbarhetsfrågor
• kunskap om lagstiftningen inom VA-området
• ledningsrätter
• projektering
• CAD
• Office 365
• VA-banken.
För att ha de bästa förutsättningarna för att klara rollen har du en mycket god förmåga att arbeta självständigt och genomdriva de processer som krävs och i balans med att samarbeta med alla de intressenter som kan finnas i omfattande projekt. Ditt sätt att arbeta präglas av struktur men med en flexibilitet att prioritera om vid behov. Du har också förmågan att se till helheten och det strategiska målet samt en förmåga att kommunicera detta på ett pedagogiskt sätt.
Som person ser vi att du är angelägen om att skapa och behålla goda relationer och uppskattar att samarbeta med andra samt har en förmåga att leda och fördela arbetet genom motivation och engagemang. Din roll kräver ett visst mått av kreativitet, att se lösningar som inte alltid är självklara och du har alltid fokus på kvalitet i dina lösningsförslag.
I din roll kommer du ibland att föredra ärenden till politiken så du behöver känna dig bekväm med muntlig framställan inför små och större grupper. Rollen som VA-ingenjör kräver också att du är lyhörd och håller dig uppdaterad i det som är relevant för ditt område.
ÖVRIGT
Lekebergs kommun består bl.a. av centralorten Fjugesta och tätorterna Mullhyttan och Hidinge/Lanna. Med korta avstånd, goda kommunikationer och kommunens strategiska placering är det enkelt att ta del av både landsbygd och stad. Här finns attraktivt boende, ett rikt kultur- och fritidsliv och ett bra företagsklimat.
Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.
Vissa tjänster är säkerhetsklassade, därför kan även en säkerhetsskyddsintervju komma att bli aktuell i rekryteringsprocessen.
Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-01-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1261829".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Lekebergs kommun (org.nr 212000-2981)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Lekebergs kommun, Teknik- och serviceavdelningen
Kontakt Tf Teknisk chef
Linda Calson
linda.calson@lekeberg.se 0585-48922 Övrig information om företaget/organisationen Offentliga upphandlingar genomförda av Lekebergs kommun, Teknik- och serviceavdelningen Jobbnummer 8339733