Är du stödassistent som vill driva digital utveckling tillsammans med oss?

Partille kommun, Vård och omsorgsförvaltningen / Vårdarjobb / Partille
2025-06-25


Visa alla vårdarjobb i Partille, Göteborg, Lerum, Mölndal, Härryda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Partille kommun, Vård och omsorgsförvaltningen i Partille

Partille kommun har 40 000 invånare och är en växande förstad. Vi är 2 900 medarbetare som tillsammans skapar en trygg och kvalitativ miljö att bo, arbeta och leva i utifrån våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda.

Furumossens gruppbostad och Hyggesvägens servicebostad erbjuder en spännande arbetsmiljö där du får vara med och utveckla verksamheten. På Furumossen bor sex brukare och på Hyggesvägen åtta alla med olika funktionsnedsättningar och i varierande åldrar.

Vi samplanerar mellan enheterna, vilket ger möjlighet att arbeta på båda boendena, även om du har din huvudsakliga placering på ett av dem. Båda boendena ligger i Furulund med bra kommunikationer och närhet till Allum köpcentrum.

Just nu inför vi det digitala verksamhetsstödet Boet ett modernt verktyg som stärker både brukare och personal samt underlättar planering, dokumentation och samordning mellan enheterna. Boet ersätter flera analoga arbetssätt och öppnar nya möjligheter för brukarna att bli mer delaktiga i sitt dagliga stöd. Här får du chansen att vara med och forma framtidens LSS-verksamhet!

Publiceringsdatum
2025-06-25

Arbetsuppgifter
Som stödassistent har du en viktig roll i att stötta brukarna i vardagen, till exempel vid matlagning, städning, inköp och fritidsaktiviteter. Vårt mål är att stärka brukarnas självbestämmande, delaktighet och inflytande i sin egen vardag.

Vi befinner oss i en utvecklingsfas där vi vill fortsätta främja brukarens självständighet och förmåga att göra mer på egen hand. Med stöd av nya digitala verktyg ser vi redan positiva förändringar och vill utveckla detta vidare.

Struktur och arbetssätt
Vi arbetar i tre kontaktmannagrupper som leds av varsin Stödpedagog tillsammans med 56 stödassistenter. Tillsammans planerar, genomför och följer vi upp målarbetet för 45 brukare, vilket ger varje individ ett tryggt och kontinuerligt stöd från flera insatta kontaktpersoner.

Nu förstärker vi stödpedagogteamet med ytterligare en stödpedagog och skapar en ny kontaktgrupp. Det innebär färre brukare och färre medarbetare i varje grupp en satsning som ger mer tid och högre kvalitet i stödet till varje individ. Samtidigt får du som medarbetare möjlighet att utvecklas och arbeta med det du brinner för. Hos oss uppmuntras initiativ, idéer och engagemang!

Genomförandeplanen är central i vårt arbete och blir med hjälp av Boet ett levande och lättillgängligt verktyg som underlättar planering, dokumentation och måluppföljning. Vi strävar alltid efter ökad delaktighet och självbestämmande för brukarna.

Kompetensutveckling
Vårt förhållningssätt är tydliggörande och lågaffektivt med fokus på att stärka brukarens självkänsla och tilltro till sin egen förmåga. Därför satsar vi på kontinuerlig kompetensutveckling och utbildar all personal i Studio 3. Vi planerar även att stärka användningen av AKK (Alternativ och Kompletterande Kommunikation).

Arbetstid
Arbetstiden är främst förlagd till eftermiddag och kväll samt inkluderar jour och arbete varannan helg. Schemat är anpassat efter brukarnas närvaro i hemmet utanför daglig verksamhet.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en fullständig utbildning från omvårdnadsprogrammet, helst utbildad stödassistent eller har en likvärdig utbildning. Det är ett stort plus om du har genomfört kurser inom funktionshinderområdet.

För denna roll krävs erfarenhet av arbete inom LSS, gärna på grupp- eller servicebostad med en blandad målgrupp. Tidigare erfarenhet av demens är meriterande, liksom kunskap inom AKK och lågaffektivt bemötande.

Goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift, är ett krav. Du bör även ha grundläggande datorkunskaper och erfarenhet av dokumentation. Erfarenhet av Treserva och att arbeta enligt individens behov i centrum (IBIC) är meriterande.

Är du en engagerad och lösningsfokuserad person som brinner för brukarens välmående? Vi söker dig som:
• Tar initiativ: du ser möjligheter och väntar inte på att någon annan löser något.
• Har ett gott bemötande: du skapar en positiv miljö för brukare, kollegor och samarbetspartners.
• Är ansvarstagande: du tar ägandeskap över ditt arbete och säkerställer kvalitet i allt du gör.
• Arbetar målinriktat: du driver aktiviteter framåt, följer upp och strävar efter bästa möjliga resultat.
• Är nytänkande: du vågar testa nya arbetssätt och ger inte upp förrän du hittat rätt.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
I den här rekryteringen vill vi inte att du skickar in personligt brev. Du kommer i stället få besvara ett antal enkätfrågor i samband med att du skickar in din ansökan. Detta i syfte att samla in relevant information för rekryteringen, där alla sökande får besvara samma frågor. Svaren används sedan tillsammans med ditt CV i urvalsprocessen. Skulle vi trots allt få in personligt brev kommer detta inte att beaktas.

Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.

Innan en eventuell anställning behöver du uppvisa giltigt pass eller nationellt ID för kontroll av id- och medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.

Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

För arbete inom vård- och omsorgsförvaltningen i Partille kommun behöver du ha godkänt betyg i svenska från grundskolan, alternativt SFI-D för att kunna hantera dokumentation.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-07-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "25/212".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Partille kommun (org.nr 212000-1272)

Arbetsplats
Partille kommun, Vård och omsorgsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Madeleine Udén - för frågor om rekryteringen
031-392 24 37

Jobbnummer
9404243

Prenumerera på jobb från Partille kommun, Vård och omsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Partille kommun, Vård och omsorgsförvaltningen: