Åmåls kommun söker Nämndsekreterare

Åmåls kommun / Administratörsjobb / Åmål
2021-08-24
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Åmåls kommun söker Nämndsekreterare" (publicerad 2022-01-27) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Åmål, Säffle, Bengtsfors, Grums, Mellerud eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Åmåls kommun i Åmål

Ett intressant, meningsfullt och utvecklande arbete i demokratins tjänst!

Vad erbjuder vi

Just nu har vi en plats ledig på stadshuset där du blir en del av vår proffsiga, kunniga och trevliga stabsfunktion som stöttar politiker och förvaltningsledningar i deras viktiga arbete. Denna specifika tjänst är i första hand inriktad på välfärds- och arbetsmarknadsnämnden, med tillhörande förvaltning. Som nämndsekreterare befinner du dig mitt i de lokalpolitiska händelsernas centrum och ska utgöra det trygga, kunniga och goda tjänstemannastöd som de förtroendevalda behöver för att kunna fortsätta styra och utveckla vår kommun.
Som medarbetare hos oss är du vår viktigaste tillgång och vi vill erbjuda dig fler förmåner utöver din lön. Däribland bra friskvårdsbidrag, föräldrapenningtillägg, tjänstepension, försäkringar och möjlighet att leasa miljöbil. Du har även möjligheter till vidareutbildning inom ditt kompetensområde för att du ska kunna utvecklas hos oss. Läs mer om förmåner som medarbetare hos Åmåls kommun här: Vårt erbjudande!

Ditt uppdrag

Som nämndsekreterare ansvarar du för att arbetet i en av kommunens nämnder, Välfärds- och arbetsmarknadsnämnden, genomförs och flyter på ett smidigt, korrekt och rättssäkert sätt. I nämndens verksamhetsområde ingår äldrevård, hemsjukvård, ekonomiskt bistånd, vuxenutbildning, socialtjänst med mera. Du hjälper förvaltningschefen och handläggare med allt från att boka mötesdatum, sammanställa underlag till ärenden, skicka kallelse, skriva protokoll, ordna justering och anslå protokoll.
Du expedierar politiska beslut, har hand om myndighetspost och diarieför handlingar och ärenden. I rollen som nämndsekreterare kan också mindre utredningsuppdrag ingå, kopplat till din politiska nämnd. Inom ramen för ditt uppdrag ingår också att bidra till det gemensamma arbetet med olika typer av vanligt förekommande uppgifter på stadshuset av karaktären administration/handläggning.

Vem är du

För detta uppdrag ser vi att du är strukturerad och noggrann som person. Du har förmågan att planera både på kort och lång sikt. Du är bra på att följa rutiner och inarbetade processer men har också förmåga och sinnesnärvaro att behålla lugnet när nya spännande situationer uppstår. Du talar och skriver mycket god svenska och är både erfaren och orädd när det gäller arbete i olika administrativa IT-system. Du har en god servicekänsla och är bra på att kommunicera. Du sätter stolthet i att ge det goda stödet till såväl förtroendevalda som chefer och kollegor.För detta uppdrag värderas personliga kompetenser högt.

Formella kompetenskrav

Du bör ha någon form av utbildning från högskola/universitet inom relevant ämnesområde, exempelvis statsvetenskap, men akademisk examen är inte ett absolut krav, om du har annan utbildning eller erfarenheter som arbetsgivaren bedömer som likvärdig

God förmåga att uttrycka dig på svenska i såväl tal som skrift

Digital identifikation såsom Bank ID eller motsvarande

God datorvana med erfarenhet från flertal IT-system

Meriterande

Erfarenhet från politiskt styrd verksamhet eller myndighet är starkt meriterande men inget krav. Även annan form av erfarenhet från verksamhet där ordnade möten, protokoll och beslut förekommer är meriterande, exempelvis föreningsliv, fackföreningsrörelse eller ideell verksamhet.
Kunskap om relevant lagstiftning som kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighetsprincipen, GDPR med flera är starkt meriterande.
Eftersom nämndsekreteraren i första hand kommer att arbeta med välfärds- och arbetsmarknadsnämnden, är det meriterande om du har kunskap om de lagar som är grundläggande inom exempelvis äldrevård, socialtjänst etcetera.

Anställningen

Tidsbegränsad anställning på 80 % under tiden 1 oktober 2021 (eller enligt överenskommelse) till 31 augusti 2022. Anställningen kan därefter komma att förlängas eller övergå i tillsvidareanställning. I samband med detta kan tjänsten komma att övergå till heltidsanställning.
Nämndsekreteraren är för närvarande placerad vid kansli- och utredningsenheten inom kommunledningskontoret, som är organiserad direkt under kommunstyrelsen. Närmaste chef är kansli- och utredningschefen.

Publiceringsdatum
2021-08-24

Så ansöker du
Vi vet att en inkluderande arbetsplats är en hållbar arbetsplats. Olika bakgrunder, erfarenheter och egenskaper gör oss sammantaget helt enkelt bättre. Så vem du än är - varmt välkommen med din ansökan i form av personligt brev och cv. Urval och intervjuarbete kommer att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via ansökningsknappen.

Varmt välkommen med din ansökan!

(Vi undanbeder oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande).

Varaktighet, arbetstid
Deltid Sommarjobb

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-09-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Åmåls kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "143779".

Omfattning
Detta är ett deltidsjobb.

Arbetsgivare
Åmåls kommun (org.nr 212000-1587)

Arbetsplats
Åmåls Kommun

Jobbnummer
5917826

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Åmåls kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Åmåls kommun: