Alkohol- och tobakshandläggare
Lindesbergs kommun, Miljöenheten / Administratörsjobb / Lindesberg
2025-07-22
Visa alla administratörsjobb i Lindesberg,
Nora,
Örebro,
Ljusnarsberg,
Skinnskatteberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lindesbergs kommun, Miljöenheten i Lindesberg Samhällsbyggnadsförvaltningen erbjuder kreativa samtal, högt tempo, lösningsfokuserade arbetssätt och ger dig möjlighet att driva och delta i föränderliga samhällsbyggnadsprocesser. Vi är en samverkande förvaltning mellan Hällefors, Lindesberg, Ljusnarsberg och Nora kommun med ett brett uppdrag inom kommunernas samhällsbyggnadsprocesser.
Förvaltningen består av tre huvudsakliga verksamhetsområden: teknisk verksamhet, planering och projekt samt bygg och miljö.
Publiceringsdatum2025-07-22ArbetsuppgifterSom alkohol- och tobakshandläggare utreder du självständigt ansökningar och tillsynsärenden gällande serveringstillstånd och tobakstillstånd. Din uppgift är att granska handlingar och ge stöd till sökande genom hela processen. Du utreder självständigt brister som kan påträffas vid tillsyn och föreslår administrativa åtgärder enligt lagens bestämmelser. Tjänsten innebär att du behöver kunna arbeta vissa kvällar och helger.
Arbetet omfattar också tillsyn hos verksamheterna, handläggning av klagomål, rådgivning och information till verksamheter och allmänhet samt att bereda ärenden till nämnd. Arbetet innebär ett nära samarbete med andra myndigheter som till exempel Polismyndigheten, Länsstyrelsen och Skatteverket. Vi erbjuder dig möjlighet att arbeta i en utvecklande handläggartjänst med många utåtriktade kontakter samt att utgöra en viktig faktor för företagare. Du får även arbeta med den sociala skyddsaspekten att se till att alkohol serveras och hanteras ansvarsfullt, vilket bidrar till en tryggare miljö i nattlivet. I arbetsuppgifterna ingår också att stödja kommunerna inom alkohol- och tobaksområdet, att sprida kunskap om förändringar i lagstiftning och ingå i olika nätverk. Du ansvarar också för tillsyn av vissa receptfria läkemedel.
KvalifikationerDu behöver ha en lämplig högskoleutbildning, exempelvis inom juridik eller ekonomi, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer adekvat, men du kan också ha förvärvat kunskapen genom arbetserfarenhet inom området. Då vi arbetar med myndighetsutövning är det viktigt att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska, har en god datorvana och har förståelse för din roll som myndighetsperson. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du trygg, stabil och serviceinriktad. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande och kan samtidigt vara tydlig i kommunikationen med våra kunder. Din förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt, där du sätter upp och håller tidsramar, är viktig i vår organisation.
ÖVRIGT
Fackliga företrädare nås via kommunens växel, tfn 0581-810 00. Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga jobb. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings-/rekryteringsföretag.
Lindesberg kännetecknas av en positiv och stark framtidstro. Vi investerar för framtiden och vill växa. Vi söker engagerade medarbetare som vill vara med och utveckla Lindesberg. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Idag arbetar ca 2 100 medarbetare med olika uppdrag för att ge invånarna god service med hög kvalitet. Välkommen att utvecklas vidare med oss!
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-08-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "BMN:A 2025/5".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Lindesbergs kommun (org.nr 212000-2015)
Arbetsplats Lindesbergs kommun, Miljöenheten
Kontakt Enhetschef
Hilkka Sievert
0581-83025 Jobbnummer 9433823