Administratörer till ny pass- och receptionsverksamhet i Rinkeby

Polismyndigheten, Polisregion Stockholm / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Polisregion Stockholm i Stockholm, Solna, Huddinge, Järfälla, Botkyrka eller i hela Sverige

Region Stockholm består av Stockholms län och Gotland och har ca 7000 medarbetare. Det finns fyra polisområden inom regionen: Nord, City, Syd samt Gotland. Vidare finns det fyra regionala enheter: Gränspolisenheten, Operativa enheten, Underrättelseenheten och Utredningsenheten samt ett kansli som lyder direkt under regionpolischefen.

Lokalpolisområde Rinkeby ingår i Polisområde Nord som är uppdelat i sju lokalpolisområden: Järfälla, Norrtälje, Rinkeby, Sollentuna, Solna, Täby och Vällingby. Lokalpolisområde Rinkeby består geografiskt av de två stadsdelarna Rinkeby-Kista och Spånga-Tensta. Vi bygger en ny polisstation i Rinkeby med ca 5 minuters gångavstånd från Rinkeby centrum. Det är en arbetsplats med ca 200 anställda idag och vi kommer fram till 2024 bli ca 250 anställda totalt. I polishuset ska bland annat en pass- och receptionsverksamhet inhysas. Vi behöver dig som vill vara med och bygga upp samt utveckla denna verksamhet och söker nu flera administratörer för tillsvidareanställning inom pass och reception.




Publiceringsdatum
2019-12-23

Arbetsuppgifter
Som administratör i pass- och receptionsverksamheten har du en viktig samhällsfunktion där du är Polismyndighetens ansikte utåt och ibland besökarens första kontakt med polisen.

PASSVERKSAMHETEN
Arbetet sker till viss del via telefonsamtal och mail men i huvudsak genom direktkontakt med besökare. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att handlägga passansökningar och ansökningar om nationellt ID-kort, utlämning av dessa samt hantering av delgivningar. Du handlägger ärenden i enlighet med gällande lagar och förordningar såsom Passlagen, Passförordningen, Förordningen om nationellt id-kort samt Förvaltningslagen. Vidare kan du komma att behöva vara behjälplig med arbetsuppgifter kopplade till vår receptionsverksamhet såsom anmälningsupptagning, hantering av hittegods med mera.

RECEPTIONSVERKSAMHETEN
Arbetet sker till viss del via telefonsamtal och mail men i huvudsak direktkontakt med besökare. Ditt uppdrag är att hjälpa medborgare som uppsöker oss av olika skäl. Arbetet innebär att upprätta polisanmälningar av olika dignitet samt hantera delgivningar, hittegods, initiera utredningar som kan innebära att hålla enklare förhör och i övrigt bistå med andra förekommande administrativa arbetsuppgifter. Samverkan med olika aktörer sker både internt och externt.




Kvalifikationer
KRAV
• Erfarenhet där du bemött externa aktörer i kundmottagning, via kundsupport eller liknande.
• Gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt.
• Utöver mycket goda kunskaper i svenska, såväl muntligt som skriftligt, förmåga att uttrycka dig väl på engelska.
• Dagligen använder flera datorprogram/system som främsta arbetsverktyg.

MERITERANDE
• Erfarenhet av systemet RES.
• Erfarenhet av arbete inom svenskt rättsväsende.
• Ytterligare arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant.
• Eftergymnasial utbildning inom beteendevetenskap eller kriminologi.


PERSONLIGA EGENSKAPER
Arbetsuppgifterna ställer krav på din kommunikationsförmåga och att du kan bemöta andra på ett lyhört sätt. Som person är du flexibel och tålmodig. Periodvis kan arbetet innebära ett högre inflöde av besökare under vissa perioder men också under en dag vilket kräver att du kan tempoväxla, bibehålla ett gott bemötande och vara fortsatt noggrann. Du trivs med samarbete samtidigt som du har en förmåga att vara självgående.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

För att underlätta urvalsarbetet använder vi oss av en enkät i denna rekryteringsprocess, var därför mycket noggrann när du fyller i den tack! Alla lämnade uppgifter ska kunna styrkas med intyg eller liknande.



ÖVRIGT
Funktion: Handläggare Pass och Administratör Reception.
Anställningsform: Tillsvidareanställning som föregås av sex månaders provanställning.
Arbetsort: Rinkeby.
Omfattning: Heltid.
Arbetstid: Veckoplanering, dag- och kvällstid under vardagar.
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Utbildning: Anställningen påbörjas med en utbildning på två veckor. Utbildningen pågår under betald arbetstid och består av två delar. Den första delen innefattar teori och den andra delen praktik med handledning. Utbildningen avslutas med ett prov. Då lokalerna för pass- och receptionsverksamheten inte är klar för inflyttning ännu kommer såväl praktik som arbete under vår och sommar ske i Sollentuna, Solna eller Täby.

• **Observera en veckas ansökningstid.***

Som ett led i urvalsarbetet använder vi arbetspsykologiska test. Uppfyller du de kvalifikationer vi eftersöker skickas en länk till din mailadress där du tar dig vidare till det första testet. Om du går vidare efter detta skickas ytterligare en länk till din mailadress där du tar dig vidare till det andra testet. Testen måste genomföras inom fem dagar från det att du fått den första länken för att du ska vara fortsatt aktuell i processen. Är du en av dem som går vidare därefter blir du via mail kallad till en obligatorisk informationsträff som hålls 14, 15 och/eller 16 januari kl. 18-19:30. Utöver att få information om rollen ska du under träffen genomföra en enklare kunskapskontroll i svenska. Nästa steg i processen är en gruppintervju som du i sådana fall blir kallad till via mail. Vid intervjutillfället genomförs också en kortare individuell intervju. Intervjuerna hålls under kontorstid vecka 8 och/eller 9.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Har du frågor om befattningen, processen, skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att ta kontakt med ansvarig HR-konsult på andrea.guth@polisen.se.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. . Tillsvidareanställning, tillträde: .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-12-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Polismyndigheten, Polisregion Stockholm

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C33891/2019".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Arbetsplats
Polismyndigheten, Polisregion Stockholm

Jobbnummer
5018726

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Polisregion Stockholm

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Polisregion Stockholm: