Administrativ handläggare till Kontroll och analyssektionen
Migrationsverket, Operativ verksamhet, Nationella operativa avdelningen / Administratörsjobb / Sundbyberg
2025-12-03
Visa alla administratörsjobb i Sundbyberg,
Solna,
Danderyd,
Stockholm,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Migrationsverket, Operativ verksamhet, Nationella operativa avdelningen i Sundbyberg,
Stockholm,
Uppsala,
Flen,
Norrköping eller i
hela Sverige På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor - migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb!
Vi söker administrativ handläggare till Kontroll- och analyssektionen i Sundbyberg eller Malmö som vill arbeta med sektionens administrativa flöden och bidra till struktur och ordning.
Vi erbjuder ett jobb som är ovanligt viktigt
På Migrationsverket får du arbeta med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer i vår omvärld. Frågor som berör och engagerar. Vi erbjuder en dynamisk miljö som präglas av mötet med människor och ett kontinuerligt lärande. Du får en betydelsefull roll i att bidra till genomförandet av vårt viktiga samhällsuppdrag.
Vad gör kontroll - och analyssektionen?
Kontroll- och analyssektionen har ett brett uppdrag och består av åtta enheter: Enheten för operativ analys, Nationella Kontrollenheten, Nationella prövningsenhet 1 och 2, Migrationsanalysenheten, Biometrienheten, Dokumentverifieringsenheten samt Hållbarhetsenheten. Sektionens arbete rör huvudsakligen frågor kopplade till kontroll och analys, men också informationsinhämtning- och delning samt hållbarhetsfrågor. Sektionen samverkar mycket med interna och externa parter.
Vad gör en administrativ handläggare på kontroll- och analyssektionen?
Som administrativ handläggare kommer du att ha en central roll på sektionen och arbeta nära sektionschefen och enhetscheferna. Du hanterar och koordinerar inkommande ärenden via sektionens gruppbrevlåda samt arbetar administrativt med beredningar, protokollserier och kvalitetssäkring av underlag. Du bidrar till ordning och struktur i enhetens administrativa processer, bevakar beslut och processer på andra avdelningar samt samordnar remissvar och andra förfrågningar. Som administrativ handläggare samarbetar du brett inom och utanför avdelningen, samt ger service och stöd med helhetsperspektiv. Du utför även andra förekommande administrativa uppgifter på uppdrag av närmaste chef.
Vem är du?
För att trivas i rollen ser vi att du är en strukturerad person som håller tidsramar och tycker om att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Som person har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan snabbt ändra ditt förhållningssätt till rådande situation. Arbetet innebär många kontakter inom myndigheten vilket ställer krav på att du är serviceinriktad och har en god samarbetsförmåga där du relaterar till människor på ett lyhört och smidigt sätt. I din roll är du noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard.
I vårt arbete som statstjänstemän ställs även höga krav på omdöme och säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Du som söker har
Akademisk utbildning om minst 120hp med juridisk, samhällsvetenskaplig eller beteendevetenskaplig inriktning, alternativt annan akademisk utbildning i kombination med för rollen aktuell och relevant erfarenhet.
Aktuell erfarenhet av administration.
Aktuell erfarenhet av att ge administrativt stöd till chefer och ledningsgrupper.
God kommunikativ förmåga och att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska.
Goda kunskaper i Officepaketet.
Svenskt medborgarskap.
Det är meriterande om du har
Erfarenhet av arbete i statlig myndighet.
Erfarenhet från stab- eller kansliverksamhet.
Erfarenhet av arbete i säkerhetskänslig miljö.
God kännedom om Migrationsverkets uppdrag och verksamhet.
Upplysningar
Anställningsform: tillsvidareanställning med inledande 6 månaders provanställning
Arbetstider: kontorsarbetstid med flextidsavtal alternativt förtroendearbetstid enligt överenskommelse
Placering: Malmö eller Sundbyberg
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningsförmåner: Läs om våra anställningsförmåner här.
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras. Utifrån detta föreligger krav på svenskt medborgarskap. Anställningen förutsätter en godkänd säkerhetsprövning.
Frågor
För frågor om rollen, kontakta enhetschef Helene Sjövall (
helene.sjovall@migrationsverket.se). Vill du veta mer om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta
rekrytering@migrationsverket.se.
Publiceringsdatum2025-12-03Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 28 december 2025 via vårt rekryteringssystem. Vi använder inte personligt brev i denna rekrytering. Vänligen bifoga ditt CV och besvara urvalsfrågorna som en del av din ansökan.
_________________________________________________________________________________________________________
Om rekryteringsprocessen
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På
https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär.
Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet.
Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan "Lediga jobb och intresseanmälan" på migrationsverket.se:
https://www.migrationsverket.se/om-migrationsverket/jobba-hos-oss/lediga-jobb/fragor-och-svar-om-att-soka-jobb-hos-oss.html#svid12_5560a3b619996eafa4b2b0För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd.
Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta
rekrytering@migrationsverket.se innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.
https://www.migrationsverket.se/om-migrationsverket/det-har-gor-migrationsverket/personuppgifter.htmlMigrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Ersättning Vi tillämpar individuell lönesättning.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-12-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "MVA-2025-00122".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Migrationsverket (org.nr 202100-2163)
Arbetsplats Migrationsverket, Operativ verksamhet, Nationella operativa avdelningen
Kontakt Helene Sjövall
010-4853807 Jobbnummer 9626613