Adjunkt i teknikvetenskapens lärande; ingenjörsutbildningens utv
Kungliga Tekniska Högskolan / Högskolejobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla högskolejobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm,
Solna,
Huddinge,
Sollentuna,
Södertälje eller i
hela Sverige KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH 12 400 helårsstudenter på grundnivå och avancerad nivå, nästan 1900 aktiva forskarstuderande och 5100 anställda.
Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande inrättades 2011. Vårt uppdrag är att utveckla KTH:s akademiska miljö kring utbildningsvetenskap och teknikvetenskaplig kommunikation och lärande. Inom vår skola tjänstgör ca 150 anställda. Mer information om KTH Teknikvetenskaplig kommunikation och lärande finns på
www.kth.se/ece .
Ämnesområde
Teknikvetenskapens lärande med inriktning mot ingenjörsutbildningens utveckling.
Ämnesbeskrivning
Ämnet omfattar forskningsanknuten utveckling av ingenjörsutbildning i ett högskolepedagogiskt och tvärvetenskapligt perspektiv med särskilt fokus inom den tekniska fakulteten. Ämnet innefattar kvalitets- och kompetensutveckling inom högskolan, med utgångspunkt i organisation och policy, studenternas lärande och lärarens yrkesutövning inom ingenjörsutbildningar.
Publiceringsdatum2016-01-20Dina arbetsuppgifterI arbetsuppgifterna ingår bland annat självständig planering, genomförande och utvärdering av högskolepedagogiska kurser. Det ingår också utvecklingsarbete ledarskapsutveckling och individuell handledning av ledare med övergripande fokus inom utbildningsutveckling. Samverkan sker inom och utom lärosätet. Projektledning av utbildningsprojekt, exempelvis rörande digitaliseringsprocesser i utbildning är också en arbetsuppgift liksom handledning inom dessa områden.
Behörighet
Behörig att anställas som adjunkt är den som har:
• avlagt examen från grundläggande högskoleutbildning inom ämnet för anställningen eller har motsvarande kompetens,
• yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen, samt
• visat pedagogisk skicklighet.
Bedömningsgrunder
Den ämnesmässiga skickligheten och yrkesskickligheten ska vara väl dokumenterad och relevant för anställningens innehåll. För anställning som adjunkt krävs industriell erfarenhet eller annan relevant yrkeserfarenhet, i normalfallet med minst fyra år i kvalificerad befattning med anknytning till aktuellt ämnesområde, varvid skicklighet avseende utvecklingsarbete inom området är av betydelse.
Det är av högsta betydelse att den sökande:
• Är disputerad inom ett högskolepedagogiskt område gärna med fokus på s.k. fakultetsutveckling.
• Har flerårig erfarenhet av undervisning för universitetslärare men också inom grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå.
• Har flerårig erfarenhet av högskolepedagogiskt utvecklingsarbete med uppvisade goda resultat samt erfarenhet av pedagogisk utveckling på olika nivåer såsom övergripande lärosätesnivå, utbildningsprogram- och/eller institutionsnivå.
• Har erfarenhet av att leda projekt rörande digitalisering i högre utbildning.
Det är av näst högsta betydelse att den sökande:
• Har avlagt högskoleexamen från ett samhällsvetenskapligt, beteendevetenskapligt och/eller teknikvetenskapligt ämne samt har erfarenhet och intresse för tvärvetenskapliga frågor/arbete.
• Har dokumenterad pedagogisk skicklighet. Bedömningen av den pedagogiska skickligheten ska också avse personens förmåga till utveckling som lärare även på lång sikt.
• Har tidigare erfarenhet av undervisning inom datavetenskaplig-/ingenjörsutbildning och har erfarenhet av undervisning för handledare/yrkesverksamma inom verksamhetsintegrerad utbildning.
• Har god kommunikationsförmåga och stor vana vid muntliga presentationer och skriftlig rapportering på både svenska och engelska.
• Har dokumenterad projektledarerfarenhet och förmåga att leda, planera, genomföra och avsluta projekt både enskilt och i grupp.
• Har erfarenhet av arbete med öppen nätbaserad utbildning (t.ex. MOOC) samt har ett upparbetat nationellt och internationellt nätverk inom högskolepedagogiska frågor.
Sökandes förmåga att samverka med det omgivande samhället samt att informera om forskning och utvecklingsarbete är också av betydelse. Likaså är den sökandes förmåga att utveckla och leda verksamhet och personal av betydelse, däri ingår att ha kunskap om mångfalds- och likabehandlingsfrågor med särskild fokus på jämställdhet.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.
Så ansöker duDu som sökande har huvudansvaret för att ansökan är komplett utifrån annonsen. Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem.
Övrig informationVi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Snarast tillsvidareanställning
ErsättningFast lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-02-10
Ange följande referens när du ansöker: L-2015-0251
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktAnn-Sofie Henriksson, enhetschef 08-790 9653
Kia Gram, HR-handläggare 08-790 7218
FöretagKungliga Tekniska högskolan
AdressKungliga Tekniska högskolan
Osquars backe 25
10044 Stockholm
KontorsadressOsquars backe 25
Jobbnummer 2626402
Observera att sista ansökningsdag har passerat.