4 handledare till Arbetsmarknadsenheten sökes!
Alingsås kommun, Socialförvaltningen / Vårdarjobb / Alingsås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla vårdarjobb i Alingsås,
Ale,
Vårgårda,
Lerum,
Bollebygd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Alingsås kommun, Socialförvaltningen i Alingsås Alingsås är känd som Kaféstaden och för sin ljusdesign - "Lights in Alingsås".
Alingsås präglas av stark tillväxt, nyföretagaranda och är den moderna mötesplatsen med småstadens fördelar och storstadens möjligheter. Alingsås ligger nära. Med tåg till Göteborg tar det drygt 30 minuter, under en timme till Borås och Skövde och under tre timmar till Stockholm.
Alingsås kommun som arbetsgivare erbjuder dig ett meningsfullt arbete med goda arbetsvillkor och ständigt lärande. Det är viktigt att du som medarbetare känner dig delaktig i utvecklingen av verksamheten och känner stolthet över den service som erbjuds. Vi är övertygade om att engagerade medarbetare skapar bättre trivsel på arbetsplatsen och ett bättre resultat.
Information om Arbetsmarknadsenheten:
Arbetsmarknadsenheten i Alingsås kommun hör till socialförvaltningen. Enhetens övergripande uppdrag är att på olika sätt stötta arbetssökande individer ut i egen försörjning via arbete eller studier. Inom enheten finns flera olika verksamheter och yrkeskategorier som arbetar tillsammans för att deltagarnas process ska gå mot egenförsörjning.
Information om handledarrollen:
Rollen som handledare inom Arbetsmarknadsenhetens verksamhet är praktiskt inriktad. Inom Arbetsmarknadsenheten finns olika praktiska verksamheter som snickeri, trädgård, kök/kafé och sömnad. Sammanlagt finns fyra handledare och två praktiskt inriktade arbetsmarknadskoordinatorer inom Arbetsmarknadsenhetens verksamhetsområden. Utöver dessa finns ett större antal teoretiskt inriktade arbetsmarknadskoordinatorer inom enheten. Som handledare kan placering inom de praktiska verksamheterna skifta utifrån enhetens behov.
Vad krävs för att arbeta som handledare:
För att fungera väl i rollen som handledare behöver du vara en praktiskt kunnig person som är duktig på att arbeta med människor. Som handledare inom Arbetsmarknadsenheten behöver du även klara av att ta fram prototyper och arbetsinstruktioner till de praktiska verksamheterna. Du behöver även vara pedagogiskt lagd så att du kan instruera och stötta deltagare i deras praktiska kunskapsutveckling. Förmågan att lära ut, vidareförmedla kunskaper, är en nyckelfaktor för att fungera bra i rollen som handledare.
Rollen som handledare på Arbetsmarknadsenheten kräver även ett gott ordningssinne och känsla för struktur.
Publiceringsdatum2016-01-19ArbetsuppgifterArbetssysslorna som handledare innebär dels att praktiskt handleda deltagare i de praktiska verksamheterna, dels att ansvara för att sysslor kopplat till driften av enhetens verksamheter utförs.
Handledare Arbetscentrum (100 %)
Arbetsmarknadsenheten söker en handledare till verksamheten på Arbetscentrum. Till denna tjänst söker vi en praktiskt lagd mångsysslare. Tjänsten innehåller flera olika arbetsuppgifter. Huvuduppdraget är att handleda deltagare i praktiska aktiviteter (praktiskt) i snickeri och sömnad. Andra arbetsuppgifter som tillkommer är exempelvis skötsel av pentry, enklare vaktmästaruppdrag, fordonsvård.
Handledare utemiljö/snickeri Actus (100 %)
Arbetsmarknadsenheten söker en handledare med inriktning snickeri/utemiljö till verksamheten på Actus. Tjänsten innehåller flera olika arbetsuppgifter. Huvuduppdraget är att handleda deltagare i praktiska aktiviteter i snickeri och trädgård. Andra arbetsuppgifter som tillkommer är exempelvis enklare vaktmästaruppdrag, fordonsvård.
Handledare innemiljö/sömnad Actus (100 %)
Arbetsmarknadsenheten söker en handledare med inriktning innemiljö/sömnad till verksamheten på Actus. Tjänsten innehåller flera olika arbetsuppgifter. Huvuduppdraget är att handleda deltagare i praktiska aktiviteter i sömnad, innemiljö, så som kök, livsmedelshantering, tvätt. Andra arbetsuppgifter som tillkommer är exempelvis vaktmästaruppdrag, fordonsvård.
Handledare Café Kvarnen (100 %)
Arbetsmarknadsenheten söker en handledare till verksamheten Café Kvarnen, ett café som bedrivs i Utbildningens hus i Alingsås. Huvuduppdraget är att handleda deltagare inom samtliga arbetsuppgifter i caféet. Som handledare i caféet behöver du ha erfarenhet av att arbeta i exempelvis restaurang, café, bageri, storkök. Lika viktigt är erfarenhet av att arbeta med människor, exempelvis från vård och omsorg, service och handel, personlig assistans.
Det dagliga arbetet sker dels tillsammans med ansvarig arbetsmarknadskoordinator och deltagare, dels enbart med deltagare. Visst ensamarbete förekommer också.
KvalifikationerDina personliga egenskaperSom person gillar du när det händer mycket och du känner dig bekväm med många olika sorters arbetsuppgifter. Du har lätt för att samarbeta och van vid att ta egna initiativ i linje med den övergripande planeringen. Du tar ansvar för att saker och ting blir gjorda och kommer med förbättringsförslag kopplade till dina uppdrag. Du behöver också vara trygg i dig själv och ha förmågan att inspirera och entusiasmera andra, såväl deltagare som kollegor.
Eftersom Arbetsmarknadsenheten är i en spännande utvecklingsfas krävs att du trivs i en verksamhet som är i förändring, och ser det som stimulerande och roligt att få vara med och bidra till att forma Arbetsmarknadsenheten.
Formella krav:
Gymnasiekompetens, gärna med praktisk inriktning, t.ex. hotell och restaurang, bygg, handel- och service, omvårdnad, textil. Eller motsvarande kompetens/erfarenhet som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig. God förmåga att kommunicera på svenska, i tal och skrift.
B-körkort.
Stor vikt kommer att läggas vid sökandes personliga egenskaper vid anställning.
När du söker en handledartjänst, specificerar du vilken av tjänsterna du söker högst upp i ditt personliga brev. Tidigare erfarenhet av att arbeta med människor och service krävs eftersom det är en handledarroll.
Van datoranvändare i ordbehandlingsprogram, e-post etc.
ÖVRIGT
Alingsås kommun arbetar målmedvetet med mångfald och mot att ha en god mångfald i alla arbetsgrupper avseende kön, ålder, yrkesbakgrund, erfarenhet, etnicitet, funktionsnedsättning samt personlighet. Vi ser olikheter som positivt.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som säljare: Alingsås kommun har gjort sitt mediaval för rekrytering och undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast eller efter överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-02-02
Ange följande referens när du ansöker: A535489
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktBjörn Lind, Avdelningschef Serviceavdelningen 0322-61 66 68
bjorn.lind@alingsas.seRebecca Kedborn, Tf enhetschef Arbetsmarknadsenheten 0734-26 97 47
rebecca.kedborn@alingsas.seFacklig kontaktFacklig företrädare nås via kommunens växel 0322-61 60 00
FöretagAlingsås kommun, Socialförvaltningen
AdressAlingsås kommun, Socialförvaltningen
Rådhuset
44181 Alingsås
KontorsadressRådhuset, Stora torget 44181 Alingsås
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2624403
Observera att sista ansökningsdag har passerat.