Vik socialsekreterare till ekonomiskt bistånd

Sundbybergs kommun / Socialsekreterarjobb / Sundbyberg
2019-12-18
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Vik socialsekreterare till ekonomiskt bistånd" (publicerad 2020-02-07) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Sundbyberg, Solna, Danderyd, Stockholm, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sundbybergs kommun i Sundbyberg, Solna, Stockholm, Ekerö, Södertälje eller i hela Sverige

Du fokuserar på framtiden. Och är närvarande i nuet. Precis som vi.

Här på enheten för ekonomiskt bistånd arbetar vi med brukarens behov i fokus. Vi arbetar för ökad brukarmedverkan, och parallellt också med nya metoder och nya arbetssätt för att förbättra människors väg till självständighet och egenförsörjning. Inom enheten sätter vi stort värde på att skickliggöra varandra genom att använda oss av varandras kompetens och synliggöra det vi är bra på.

Vi har satsat på att ha en traineeanställd och socionomstudent inom enheten, vilket hjälper oss utforska våra arbetssätt och föra in nya perspektiv. Alla medarbetare ses som nyckelpersoner för att driva verksamheten framåt. Arbetet inom enheten ska präglas av rättssäkerhet, professionalitet och ett etiskt förhållningssätt, där brukarens delaktighet är avgörande. Rätt insats, till rätt person, i rätt tid, av rätt aktör och till rätt kostnad är vår strävan.

Vi är måna om att hjälpas åt för att nå målen inom verksamheten. Vi erbjuder dig en positiv arbetsmiljö som bygger på ett gott socialt stöd mellan enhetschef, gruppledare och medarbetare.

Vi har ett nära samarbete med övriga enheter inom Social- och arbetsmarknadsförvaltningen i Sundbyberg. Tillsammans med övriga förvaltningen sitter vi i Sundbybergs stadshus som är beläget i moderna lokaler i Hallonbergen.

Totalt arbetar elva socialsekreterare, två seniora socialsekreterare, fem administrativa handläggare inom enheten. Inom enheten finns också två gruppledare som erbjuder en nära och coachande arbetsledning och en enhetschef som har ansvar för verksamhet, personal och budget. Vi har löpande socionomstuderande hos oss för sin verksamhetsförlagda utbildning och traineeprogram. Totalt är vi 21 anställda.

Vi söker nu en socialsekreterare till vår enhet under en medarbetares föräldraledighet.

Som socialsekreterare kommer du ingå i ett team bestående av socialsekreterare, seniora socialsekreterare och administrativa handläggare. Du har fokus på brukarnas involvering, vill arbeta processinriktat och åstadkomma resultat. Du ska ha ett intresse av att utveckla verksamheten tillsammans med övriga medarbetare. Vi erbjuder alla nya medarbetare kompetensutveckling och stöd i det dagliga arbetet.

Från och med januari 2020 kommer medborgarna få möjlighet att ansöka om ekonomiskt bistånd via vår nya e-tjänst. Du kommer också delta i det utvecklingsarbete som pågår och som syftar till att förenkla rutinerna för att korta handläggningstiderna och förbättra dialogen med brukaren.

Dina arbetsuppgifter är att utreda och bedöma rätten till ekonomiskt bistånd utifrån bedömningsinstrumentet Instrument X, men framförallt arbeta med socialt förändringsarbete som mobiliserar och utvecklar den sökandes egen förmåga och kompetens. Det ska finnas ett tydligt barn- och brukarperspektiv i vårt arbete, med målet att alla våra medarbetare ska känna delaktighet och stolthet i sitt arbete. Som stöd i arbetet har vi administrativa handläggare för att frigöra tid för socialt förändringsarbete.

Vi vill att du har socionomexamen. Du har helhetssyn och ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du är kreativ och kommer ofta med nya idéer och nya angreppssätt i arbetsrelaterade frågor. Har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och leder till resultat. Du har personlig mognad och är trygg, stabil och har självinsikt. Ser relationer i sitt rätta perspektiv, skiljer på det personliga och professionella. Du har ett professionellt bemötande och är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i sitt bemötande. Har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger sig för att leverera lösningar.

Du har även en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du har en personlig mognad och ett professionellt förhållningssätt. Vi sätter stort värde på personlig lämplighet. Kunskaper om verksamhetssystemet Treserva är meriterande. Vidareutbildning i motiverande samtal (MI) och erfarenhet av instrument X (MIX) är önskvärt.

Vi erbjuder dig en kreativ och proaktiv förvaltning med möjlighet till professionell utveckling och utbildningar. Från hösten 2016 har vi infört ett traineeprogram för socionomstuderande och införandet av en yrkesintroduktion är påbörjat. Vi är måna om att vara en viktig länk mellan socialhögskolan och yrkeslivet och erbjuder en god introduktion till socialsekreteraryrket.

Sundbybergs stad erbjuder friskvårdsbidrag, personalstödstjänst och möjligheten att växla semesterlönetillägg mot extra lediga dagar.

Befattningen är en tidsbegränsad anställning på heltid under ett år. Tillträde enligt överenskommelse. Ansök senast den 10 januari 2020. Vi tar inte emot ansökningar via e-post eller brev. Rekryteringsprocessen fortgår löpande och intervjuer kan komma ske under ansökningstiden.

Välkommen med din ansökan!

Vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2019-12-18

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-01-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sundbybergs kommun

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sundbybergs kommun (org.nr 212000-0175), http://www.sundbyberg.se/

Arbetsplats
Sundbybergs stad

Jobbnummer
5009492

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sundbybergs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sundbybergs kommun: