Vi söker tre socialsekreterare till försörjningsenheten
Borås kommun / Socialsekreterarjobb / Borås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Borås,
Bollebygd,
Svenljunga,
Ulricehamn,
Alingsås eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Borås kommun i Borås Arbetslivsförvaltningen är en av fyra förvaltningar i Borås Stad som arbetar med socialtjänst. Vi ansvarar för ekonomiskt bistånd, arbetsmarknadsinsatser, integration och nationella minoriteter, trygghetsvärdar och personligt ombud. Förvaltningen har cirka 230 medarbetare och ansvarar för samt finansierar cirka 400 arbetsmarknadspolitiska anställningar. Vi arbetar målinriktat mot vår strävan att så många Boråsare som möjligt ska uppnå egen försörjning. Vi vill vara den arbetslivsförvaltning som andra kommuner i Sverige vill jämföra sig mot och lära av.
Har du idéer för framtiden och drivs av utmaningar? Hos oss på Försörjningsenheten i Borås får du möjlighet att jobba i en verksamhet som gör skillnad för våra invånare varje idag. Under snart ett decennium har vi utvecklat vår arbetsmodell som bygger på att förändring sker i mötet med människan. Att under längre tid vara beroende av ekonomiskt bistånd bidrar till negativa konsekvenser för både vuxna och barn. Vi arbetar därför tillsammans med den enskilde för att hitta rätt försörjning och bidra till en normalitet i tillvaron.
Vi söker nu vi fler glada medarbetare som tillsammans med oss vill fortsätta denna utveckling!
Hos oss trivs och arbetar socialsekreterare som tror på människors egna förmågor och som sätter individen i fokus. Vi träffar våra klienter ofta, av den enkla anledningen att vi ser vilka goda resultat det ger. Vi arbetar relationsbyggande och utformar, utifrån vår profession, systematiskt stöd och uppföljning för att den enskilde ska nå sina mål.
Vårt arbetssätt har blivit uppmärksammat för goda resultat men, vi slår oss inte till ro med det utan ser över och anpassar till nya förutsättningar och behov. Vårt framgångskoncept består bland annat av väl upparbetade rutiner, tydliga strukturer och hög tillgång till arbetsledning. Vi ser att trygga medarbetare gör skillnad samt trivs bättre på sitt arbete varför vi erbjuder en kvalificerad introduktion med teoretisk och praktisk handledning. Alla våra socialsekreterare får extern processhandledning samt ett nära stöd från 1:e socialsekreterare.
Vi är en verksamhet som ständigt vill bli bättre och lägger stort fokus på systematiskt förbättringsarbete och hur vi ska bli bättre på att stödja människor i deras utveckling mot egen försörjning. Vi är just nu inne i en spännande utvecklingsprocess där vi bland annat ser över digitaliseringens möjligheter att vara ett stöd i vårt arbete.
I dina arbetsuppgifter som socialsekreterare på Försörjningsenheten har du ett viktigt uppdrag att utreda och bedöma rätten till ekonomiskt bistånd enligt gällande lagstiftning och föreskrifter. En annan viktig del av arbetet består i att möta, vägleda och coacha den enskilde till att formulera sina mål samt att nå varaktig försörjning i form av arbete, studier eller annan försörjning.
Du kommer samverka mycket med andra viktiga aktörer, både inom kommunens och förvaltningens egna verksamheter men även externa aktörer som bland annat hälso- och sjukvården, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Du är utbildad socionom med stort engagemang och viljan att lära mer. Du är utvecklingsorienterad och brinner för ett kunskapsbaserat och systematiskt arbetssätt med den enskilde i fokus. Eftersom arbetet ofta innebär att möta människor med en komplex livssituation är det viktigt att du själv kan se möjligheter och bemöta människor på ett respektfullt sätt. Du ser värdet i att det är genom mötet vi skapar förändring.
Du arbetar både självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. När du tar beslut har du en god förmåga att se helhet, göra adekvata avvägningar och väga samman information. Du har en bred omvärldsbild och god kommunikationsförmåga. Du kan uttrycka dig i tal och skrift och kunskap i fler språk än svenska är meriterande.
Vi finns i nyrenoverade lokaler i centrala Borås där vi tar emot våra klienter. Alla socialsekreterare har eget kontor samt möjlighet att jobba hemifrån i viss utsträckning. På vår arbetsplats har vi byggt upp stödstrukturer i syfte att skapa trygghet och underlätta i utförandet.
Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden, vänta inte med att skicka din ansökan. Vi ser framemot att träffa vår nya kollega!
Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare Tillträde enligt överenskommelse
Publiceringsdatum2022-09-26ErsättningEnligt avtal
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-10-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagBorås kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "27:2022:20".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Borås kommun (org.nr 212000-1561)
Arbetsplats Borås Stad
Kontakt enhetschef
Mejrima Wohlin
076-623 09 95 Jobbnummer 7014064
Observera att sista ansökningsdag har passerat.