Vi söker socialsekreterare till Barn och unga

Lerums kommun, Myndighet - Barn och unga, familjerätt / Administratörsjobb / Lerum
2018-02-26
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Vi söker socialsekreterare till Barn och unga" (publicerad 2018-06-08) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun, Myndighet - Barn och unga, familjerätt i Lerum

Lerums kommun med ca 40 000 invånare ligger knappt 20 minuters resväg från Göteborgs centrum med goda pendlingsmöjligheter.

Inom kommunens verksamhet är vi idag drygt 2 800 medarbetare som tillsammans arbetar för att skapa välfärd. Kommunens vision är att bli Sveriges ledande miljökommun till år 2025 och vi ska kännetecknas av hållbarhet, kreativitet och inflytande. För mer information besök gärna www.lerum.se

Lerums kommun är som arbetsgivare en resursstark verksamhet som vill stärka frågor vad gäller jämställdhet, hälsa och arbetslust bland våra anställda. Vår sektorchef har gett ett tydligt uppdrag att verksamheterna inom myndighetsområdet ska utveckla det interna samarbetet, vilket underlättas av att hela socialtjänsten sitter i samma hus.

Vi erbjuder friskvårdsbidrag, färsk frukt och gratis kaffe till alla anställda. Möjlighet finns att semesterväxla och vi har årsarbetstid. Det finns bra kommunikationer och kontoret ligger bredvid pendelstationen. I närheten finns ett nybyggt parkeringshus där det är gratis att parkera. Arbetsplatsen ligger vid Bagges Torg där det finns tillgång till ett flertal affärer samt restauranger där man kan inhandla lunch om man önskar.



Publiceringsdatum
2018-02-26

Arbetsuppgifter
Det här är vår enhet
Den 1 februari 2018 gjorde vi en omorganisering på enheten. Detta innebär att mottagningsfunktionen för Barn och unga nu tillhör utredningsenheten. Hos oss arbetar vi med utredning och uppföljning av ärenden för barn och unga 0-18 år. Vi har även fyra kollegor som arbetar med Familjerätt. Vi har en enhetschef, två metodhandledare samt en verksamhetsutvecklare.
Vi rekryterar fler medarbetare för att etablera en varaktig och stabil arbetsgrupp och söker nu dig som vill vara delaktig i vårt fortsatta utvecklingsarbete. Som socialsekreterare hos oss blir du en del av en arbetsgrupp med stor gemenskap där vi hjälps åt, kommer med idéer och delar med oss till varandra. Vi ska bli en arbetsplats där det finns tid och utrymme för reflektion, utbildning och återhämtning. Det ska vara roligt att gå till jobbet!

Vi ger dig en individuell introduktion på arbetsplatsen samt en mentor under den tid du behöver; oavsett om du är ny eller erfaren i yrkesrollen. Nya handläggare får ta del i introduktionsprogrammet "Yrkesresan" i regi av GR.
Du utreder och beslutar om insatser enligt SoL och LVU samt följer upp beslutade insatser. Som utredare av barn och ungas livssituation har du en viktig uppgift. Arbetet ställer betydande krav på din kompetens, kapacitet och samarbetsförmåga. Du kommer att ingå i ett av två utredarteam med en metodhandledare som stöttar dig i den process som du som handläggare ansvarar för. Utöver det dagliga stödet får du tillsammans med gruppen regelbunden extern handledning.



Kvalifikationer
Du som söker har socionomexamen. Erfarenhet av ett arbete med myndighetsutövning och vana att utreda enligt BBIC är meriterande. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och ser metodutveckling som en viktig del av myndighetsutövningen. Du är prestigelös, flexibel och trivs med att samarbeta med kollegor i en miljö där mycket pågår och där det stundtals kan vara ett högt tempo. Du har också förmåga att arbeta självständigt, driva processer och fatta egna beslut. Gott bemötande och empati för människor i svåra situationer är en självklarhet för dig, liksom målet att ge den bästa tänkbara professionella servicen till medborgarna.
Körkort är ett krav.
Tillträde enligt överenskommelse.


ÖVRIGT
Lerums kommuns vision - att bli Sveriges ledande miljökommun år 2025 och dess ledord hållbarhet, kreativitet och inflytande genomsyrar kommunens arbete.

Inom kommunens verksamheter arbetar cirka
3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 41 000 invånare.

Kommunens medarbetare ska ha en god arbetsmiljö som främjar möjligheter att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Lerums kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via denna länk, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-03-18
Ange följande referens när du ansöker: A758990
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Svanhild Pehrson svanhild.pehrson@lerum.se
Ann-Charlotte Lindblom ann-charlotte.lindblom@lerum.se 0302-52 14 41
Jeanette Risne jeanette.risne@lerum.se 0302-52 16 67

Företag
Lerums kommun, Myndighet - Barn och unga, familjerätt

Adress
Lerums kommun, Myndighet - Barn och unga, familjerätt
Box 225
44380 Lerum

Kontorsadress
Brobacken 1 Lerum

Jobbnummer
3986596

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lerums kommun, Myndighet - Barn och unga, familjerätt

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun, Myndighet - Barn och unga, familjerätt: