Vi söker personlig handläggare
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Örebro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Örebro,
Kumla,
Hallsberg,
Nora,
Lindesberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Örebro,
Hallsberg,
Lindesberg,
Karlskoga,
Köping eller i
hela Sverige Vi söker personlig handläggare inom assistansersättning, aktivitetsersättning och sjukersättning
Placering i Örebro
Inom avdelningen för funktionsnedsättning och varaktigt nedsatt arbetsförmåga arbetar cirka 2 000 personer på 57 platser i landet. Vi möter enskilda som lever med en funktionsnedsättning eller är förälder till ett barn med funktionsnedsättning, men även personer som på grund av sjukdom inte kan utföra arbete. Individer har olika behov av stöd och arbetet kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare är du medarbetare i staten med uppdraget att hjälpa våra försäkrade så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid.
När du arbetar med inriktning assistansersättning möter du personer som på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning kan behöva hjälp att klara sina grundläggande behov. Du bedömer om individen har rätt till ersättning för personlig assistans genom att göra kvalificerade utredningar. I dessa ingår även uträkningar av antalet assistanstimmar. Du träffar personen i personliga möten, oftast via hembesök. Du ansvarar för kontakter och samarbeten med andra som individen kan behöva stöd av till exempel kommunen, personliga ombud samt hälso- och sjukvården.
När du arbetar med inriktning aktivitetsersättning bedömer du om individen har rätt till aktivitetsersättning genom att göra kvalificerade utredningar. Du identifierar också individens behov av insatser för att aktivt planera och samordna rehabilitering tillsammans med individen. Du ansvarar för kontakter och samarbeten med andra som individen kan behöva stöd av till exempel Arbetsförmedlingen, hälso- och sjukvården samt eventuellt föräldrar och skolan. Du träffar individen via digitala kanaler och i personliga möten.
När du arbetar med inriktning sjukersättning bedömer du rätt till sjukersättning genom att göra kvalificerade utredningar. Du ansvarar för kontakter och samarbete med andra som individen kan behöva stöd av exempelvis hälso- och sjukvården och Arbetsförmedlingen. Kontakten med personen har du främst via telefon. I förekommande fall utreder du också individens möjlighet till att delta i rehabiliterande och samordnande insatser.
Du kan läsa mer om assistansersättning på vår webbplats.
Du kan läsa mer om aktivitetsersättning och sjukersättning på vår webbplats.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil
Det är meriterande om du
• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
För inriktningarna assistansersättning och aktivitetsersättning är det även meriterande med kunskaper om olika typer av funktionsnedsättning.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2017-05-26Övrig informationEtt antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör en ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Susann Tegevi, 010-113 11 09 (Assistansersättning), Cecilia Törnkvist, 010-113 43 24 (Aktivitetsersättning) och Lotta Petersson, 010-116 79 29 (Sjukersättning). HR-specialist Karin Karlsson, 010-116 90 37 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Bengt Skogberg, 010-112 68 65, Saco-S: Mikael Ryberg, 010-119 77 69, Seko: Irre del Barba, 010-115 30 87.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 18 juni 2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-06-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
Försäkringskassan
10351 Stockholm
KontorsadressFörsäkringskassan
Jobbnummer 3522651
Observera att sista ansökningsdag har passerat.