Verksamhetsutvecklare inriktning felaktiga utbetalningar och bidragsbrott
Pensionsmyndigheten / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm,
Botkyrka,
Gävle,
Gotland,
Söderhamn eller i
hela Sverige Vill du bidra i arbetet med att hindra felutbetalningar och stoppa bidragsbrott? Nu förstärker Produktionsavdelningens kontrollverksamhet arbetet med att säkerställa korrekta utbetalningar från välfärden och söker en verksamhetsutvecklare som vill delta i arbetet.
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 400 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,8 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder. Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 1000 medarbetare. Produktionsavdelningens uppgifter är att säkra handläggningen och hantera utbetalningar för Sveriges pensionärer och pensionssparare. I uppdraget ingår också att säkerställa att felutbetalningar inte genomförs och att motverka bidragsbrott.
Publiceringsdatum2024-04-23Dina arbetsuppgifterPensionsmyndighetens kontrollverksamhet är placerad inom Produktionsområde Kontroll och Omprövning och ansvarar både för handläggning av kontrollärenden samt utvecklingsfrågor inom området. Verksamheten har varit under stark uppbyggnad och utveckling senaste åren och nu satsar vi ytterligare på att stärka utvecklingssidan. I tjänsten ingår att bidra till Pensionsmyndighetens arbete med att motverka felaktiga utbetalningar och bidragsbrott genom att strategiskt driva kontrollfrågor på central nivå, samt i samarbete med andra myndigheter. Du kommer arbeta nära verksamhetens ledningsgrupp.
Många uppdrag kräver att du representerar Pensionsmyndigheten samt håller muntliga presentationer. I tjänsten ingår även upprättande av olika rapporter samt kontakter med externa kontrollaktörer. Du samarbetar med övriga kollegor inom Produktionsområdet och med andra avdelningar inom Pensionsmyndigheten.
Erfarenhet och utbildningVi söker dig som har en relevant akademisk examen företrädesvis inom juridik, statsvetenskap eller ekonomi. Du har flerårig erfarenhet av att självständigt driva utvecklingsfrågor inom området felaktiga utbetalningar. Med flerårig avses i detta fall minst fem år. Då arbetet sker på svenska är det ett krav att ha god förmåga att kommunicera och formulera sig i tal och skrift på svenska. Du har även ett högt säkerhetsmedvetande.
Det är meriterande med insyn i och erfarenhet från det myndighetsgemensamma arbetet mot organiserad brottslighet, eller annat myndighetsgemensamt arbete med fokus på att utreda eller bekämpa välfärdsbrottslighet och minska felaktiga utbetalningar. Vidare är det meriterande med kunskaper om Pensionsmyndighetens förmåner, samt riskarbete och sekretess- och dataskyddsfrågor inom offentlig förvaltning.
Dina egenskaperVi söker dig som är strategisk, strukturerad och som kan arbeta i ett högt tempo med stort driv. Du har en god analytisk förmåga och kan angripa frågor utifrån ett brett perspektiv. Du har förmåga att prioritera och känner dig bekväm i en roll som kräver koordinering mellan olika kontaktytor, med såväl interna som externa aktörer. Som person är du självständig, prestigelös och kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift. Vidare har du har lätt för att samarbeta med såväl interna, som externa aktörer.
Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vårt erbjudande
Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi tillämpar hybridarbetssätt med möjlighet till distansarbete och på kontoret utifrån en överenskommelse med arbetsgivare. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, flexibel arbetstid, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor.
Övrig informationTjänsten är tillsvidareanställning. Provanställning kan förekomma. Start enligt överenskommelse.
Webbaserade urvalstester kan komma att användas i rekryteringsprocessen.
Tjänsten är placerad vid något av våra kontor - Luleå, Gävle, Stockholm, Söderhamn, Visby, Halmstad, Växjö eller Visby. Vissa delar av uppdraget har anknytning till Stockholm varpå resor förekommer i tjänsten.
Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.
Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. I den här rekryteringen använder vi oss därför av urvalsfrågor istället för att be om personligt brev, du ska därför inte bifoga det.
Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
#LI-HYBRID
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.
Ersättning Fast
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-05-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PSL 2024-45".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)
Kontakt Lisa Nordenhäll
010-4542332 Jobbnummer 8633204
Observera att sista ansökningsdag har passerat.