Verksamhetsutvecklare - brottsförebyggande arbete

Bolagsverket, Brottsförebyggande avdelningen / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
2025-11-24


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Bolagsverket, Brottsförebyggande avdelningen i Stockholm, Sundsvall eller i hela Sverige

Bolagsverket är en myndighet i Sundsvall med drygt 600 medarbetare som arbetar tillsammans för ett enklare och tryggare företagande. Regeringen har gett oss flera viktiga uppdrag inom digitalisering och brottsförebyggande arbete. Vill du vara med?

Bolagsverket har nyligen förstärkt sitt brottsförebyggande arbete genom en ny avdelning som fokuserar på myndighetens bidrag i det samhällsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet. Avdelningen befinner sig nu i en uppbyggnadsfas där du kan få möjligheten att vara med och forma strukturer, arbetssätt och roller i ett viktigt och spännande utvecklingsarbete.

Brottsförebyggande avdelningen har i uppdrag att ansvara för Bolagsverkets brottsförebyggande arbete. Det innebär bland annat att ställa krav på kontrollsystem i den övriga verksamheten för att säkerställa kvalitet och riktighet, hantera och själva identifiera avvikelser samt analysera och åtgärda risker. Utöver detta ansvarar avdelningen för att kvalitetssäkra och registrera företagsuppgifter.

Publiceringsdatum
2025-11-24

Arbetsuppgifter
Nu förstärker vi vårt arbete med ytterligare två drivna verksamhetsutvecklare till vår brottsförebyggande avdelning.

Avdelningen är under uppbyggnad och som medarbetare har du möjligheten att vara med på den förändringsresa som myndigheten påbörjat.

Som verksamhetsutvecklare på vår brottsförebyggande avdelning arbetar du med att driva och leda Bolagsverkets verksamhetsutveckling med utgångpunkt ifrån kund- och verksamhetsbehov och med ett brottförebyggande helhetsperspektiv.

Avdelningen består av fem enheter: två kontrollenheter, två enheter för avveckling av företag samt en enhet som arbetar med uppbyggnaden av en samordnad registerkontroll i samband med upphandling.

Tjänsterna är placerade på en av kontrollenheterna samt en av enheterna för avveckling av företag. Som verksamhetsutvecklare kan man ha uppdrag även inom andra enheter på avdelningen.

Som verksamhetsutvecklare hos oss kommer du att

* leda och koordinera utvecklingsuppdrag, från utforskande faser till genomförande, inkluderat it-utveckling
* ansvara för uppdragens totala genomförande - från framtagande av beslutsunderlag och planering till resurs- och kompetenssäkring
* samverka med andra myndigheter för att utveckla gemensamma metoder, arbetssätt och regeltillämpning inom det brottsförebyggande området
* driva och genomföra verksamhets- och tjänsteutveckling i agila team med olika kompetenser såsom verksamhetsspecialist, verksamhets- och it-arkitekt, jurist och utvecklare
* aktivt arbeta med innovation i verksamhets- och tjänsteutvecklingen
* bidra till enhetens taktiska och operativa forum samt arbeta med enhetens behov i linje med Bolagsverkets vision

Hos oss arbetar du i en agil utvecklingsmiljö inspirerad av ramverket SAFe, med verktyg som Jira och Confluence.

Vi erbjuder

Hos Bolagsverket blir du del av en modern och samhällsviktig myndighet med uppdrag att skapa trygghet och transparens i företagandet. Vi erbjuder ett utvecklande arbete med engagerade kollegor, flexibla arbetsformer och goda möjligheter till utveckling.

Bolagsverket erbjuder flera hälsofrämjande aktiviteter och möjlighet att till viss del arbeta på distans utifrån verksamhetens behov. Vi sitter i moderna lokaler centralt vid hamnen i Sundsvall.

Kvalifikationer
Vi söker nu dig som är

* strukturerad; du organiserar och planerar ditt arbete väl, jobbar metodiskt och håller deadlines
* resultatorienterad; du sätter upp mål och kan ändra riktning efter målen. Tar initiativ och sätter igång aktiviteter som behövs för att nå resultat
* trygg; du är en person med integritet. Du står stadigt i dina egna åsikter och i genomförandet av dina uppdrag
* lösningsorienterad; du hittar snabbt lösningar på uppkomna problem och öppnar upp för nya perspektiv

Du behöver även ha ett högt mått av flexibilitet, samarbetsförmåga och initiativkraft för att kunna driva dina uppdrag.

I denna roll behöver du ha

* akademisk examen inom ett för verksamheten relevant område (t ex inom ekonomi, juridik, samhälls- eller systemvetenskap) eller motsvarande kunskap och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
* flerårig aktuell erfarenhet av att leda, driva och genomföra verksamhetsutveckling inom myndighet eller offentlig sektor
* erfarenhet av att utveckla olika arbetssätt och att leda olika typer av förändringsarbeten
* erfarenhet av att arbeta som kravställare till utvecklingsteam med inriktning it, exempelvis som produktägare
* erfarenhet av agila arbetssätt
* mycket god kunskap i svenska och god kunskap i engelska samt förmåga att kommunicera tydligt och pedagogiskt till olika målgrupper, både muntligt och skriftligt

Vi ser det som meriterande om du även har

* erfarenhet av att arbeta efter förändrade lagkrav och rättsliga bedömningar
* erfarenhet av tjänstedesign eller liknande design- och utvecklingsarbete med fokus på användarupplevelse

Om detta låter lockande, utmanande och intressant - då vill vi gärna höra ifrån dig! Var med och utveckla vårt brottsförebyggande arbete!

Skicka in din ansökan så snart du kan, vi gör urval och intervjuer löpande.

ÖVRIGT
Bifoga endast CV.

Placeringsort: Sundsvall

Här kan du läsa mer om Bolagsverkets uppdrag och vilka fler tjänster vi kommer söka

https://bolagsverket.se/jobbamedoss/ledigajobb/nyauppdragnyakollegorvillduvaramed.5826.html

Om du har skyddade personuppgifter ska du inte registrera ansökan i rekryteringssystemet. Kontakta istället den rekryterande chefen för att lämna in din ansökan på annat sätt. Du hittar kontaktuppgifterna i annonsen. Du behöver då ange tydligt på din ansökan att du har skyddade personuppgifter. Det är endast om du har skyddade personuppgifter som din ansökan kan undantas från att bli offentlig handling.

Bakgrundskontroll av våra slutkandidater via vårt externa rekryteringsstöd ingår som en del i vår rekryteringsprocess. Genomförd och godkänd bakgrundskontroll är en förutsättning för anställning hos Bolagsverket.

På Bolagsverket vill vi ge våra medarbetare goda förutsättningar att göra ett bra jobb, trivas på jobbet och må bra. Vi satsar på arbetshälsa för att öka hälsomedvetandet och ge alla möjlighet till ett aktivt och regelbundet deltagande i hälsofrämjande aktiviteter på arbetsplatsen. Vi erbjuder dessutom friskvårdsbidrag, friskvårdstimme samt har massage och gym i våra egna lokaler i Sundsvall.

Läs mer om hur det är att jobba med oss och om våra förmåner:

https://bolagsverket.se/jobbamedoss.5046.html

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-12-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "AD 5654/2025".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Bolagsverket (org.nr 202100-5489), https://bolagsverket.se/jobbamedoss.5046.html

Arbetsplats
Bolagsverket, Brottsförebyggande avdelningen

Kontakt
Enhetschef Avveckla 2
Daniel Jonsson
daniel.jonsson@bolagsverket.se
072-226 04 94

Jobbnummer
9615260

Prenumerera på jobb från Bolagsverket, Brottsförebyggande avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Bolagsverket, Brottsförebyggande avdelningen: