Verksamhetscontroller till Södermalms stadsdelsförvaltning

Stockholms kommun / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Järfälla, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Södermalms stadsdelsförvaltning är en av Stockholms stads 13 stadsdelsförvaltningar och omfattar stadsdelarna Södermalm, Reimersholme, Långholmen, Gamla Stan, Riddarholmen och Hammarby Sjöstad.

Det bor närmare 130 000 invånare i området. Inom Södermalms stadsdelsförvaltning arbetar cirka 1800 medarbetare inom förskola, socialtjänst, stöd och service till personer med funktionsnedsättning, äldreomsorg och stadsmiljö.

Rollen som verksamhetscontroller

Vi söker dig som vill arbeta som verksamhetscontroller och bidra med din kompetens kring planering, uppföljning, riskhantering, verksamhetsutveckling samt som kvalificerad utredare i en variation av frågor. I rollen kommer du arbeta tillsammans med kollegor i en miljö som kännetecknas av arbetsglädje och ett öppet klimat.

Uppdraget som verksamhetscontroller

Verksamhetscontrollernas uppdrag är att ge nämnden bästa möjliga förutsättningar för att fatta beslut och ge förvaltningsledningen väl underbyggda och allsidigt belysta beslutsunderlag. Du genomför utredningar och svarar på exempelvis skrivelser, remisser och medborgarförslag i form av tjänsteutlåtanden samt skriver rapporter. Tillsammans med dina verksamhetscontrollerkollegor tar ni, utifrån stadens system för integrerad ledning och styrning, fram förvaltningens anvisningar och ramar för verksamhetsplanering och uppföljning och samordnar avdelningarnas rapporteringar till nämndgemensamma styrdokument och rapporter. Du arbetar också nära kärnverksamheternas ledning genom att stötta avdelningschefer och stadsdelsdirektör i att samordna och utveckla planering, uppföljning och analys.

Dina kompetenser och erfarenheter

Vi söker dig som har en akademisk examen, gärna med samhällsvetenskaplig inriktning eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. I övrigt ser vi att du har:

- erfarenhet att ha arbetat med uppgifter av utredande karaktär
- erfarenhet av att samordna planering och uppföljning och att i exempelvis work shop-form få till bra arbetssätt, analyser och rapporter.
- erfarenhet av att genomföra olika typer av analyser och att kunna vägleda andra i detta
- god förmåga att hantera det svenska språket både muntligt och som rutinerad skribent.
- hög digital mognad och van användare av Office-paketet.

Du har lätt för att skapa goda relationer genom ditt stabila, pedagogiska och serviceinriktade sätt. Du tycker om att ge stöd och support samt uppskattar samarbete. Du ser din roll som en del i ett större sammanhang, har förmåga att ta hänsyn till olika perspektiv samt har en problemlösande analysförmåga. Du är även mål- och resultatinriktad med tydligt fokus på uppdraget. Du är noggrann, tar stort ansvar och driver självständigt ditt arbete framåt. Vidare har du god förmåga att göra korrekta avvägningar, med avseende till verksamhetens bästa. Vi ser även att du är prestigelös och flexibel.

Det är meriterande om du har erfarenhet av:

- arbete i en politiskt styrd organisation, gärna på en förvaltning med motsvarandeuppdrag
- arbete med riskanalyser och samordning av internkontroll
- stödja chef och ledning
- arbete i ärendehanteringssystemet Platina eller i planerings- och uppföljningssystem så som Stratsys.

Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper.

Mer om oss på Södermalms stadsdel och avdelningen stab och kansli

Avdelningen Stab och kansli håller samman förvaltningens arbete med verksamhetsplanering och uppföljning och fungerar som stöd och utredningsresurs åt förvaltningsledningen. Vi vägleder och handleder förvaltningens verksamheter i juridiska frågor. Vi ansvarar för sekreterarskap i stadsdelsnämnden och sociala delegationen, förvaltningens diarie- och arkivhantering, posthantering och kontorsservice. I vårt uppdrag ingår också att samordna informationssäkerhetsarbetet på förvaltningen, och att samordna samtliga 13 stadsdelsförvaltningars informations- och arkivhantering.

Vi finns till för Södermalmsborna och vårt uppdrag är att ge bästa service, där har du en central och viktig roll.

Kontoret är placerat i nybyggda moderna lokaler på Virkesvägen i Hammarby sjöstad.

Vi erbjuder dig

Vi tillämpar flexibel arbetstid och vinter- och sommararbetstid samt möjlighet till semesterväxling. Förvaltningen bedriver ett aktivt friskvårdsarbete, erbjuder friskvårdsbidrag och möjligheter till en friskvårdstimme per vecka. Som medarbetare hos oss går det att köpa årskort till Stockholms stads simhallar inklusive gym till ett förmånligt pris.

Publiceringsdatum
2021-12-03

Övrig information
I denna rekrytering gör vi ett löpande urval.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Så snart som möjligt alternativt enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-12-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Stockholms kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2021/7162".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms Stad, Södermalm SDF, Stadsdelsdirektörens stab och kansli

Kontakt
Emma Liljenberg, stab- och kanslichef
08-508 120 08

Jobbnummer
6170987

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: