Verksamhetscontroller inom HR
Skatteverket / Controllerjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla controllerjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Skatteverket i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Sollentuna,
Södertälje eller i
hela Sverige Har du erfarenhet som verksamhetscontroller inom hr och vill vara med och bidra till samhällsnyttan? se hit! Vi söker dig som vill vara med och vidareutveckla arbetet med verksamhetsstyrning på hr-avdelningen på Skatteverket.
Om jobbet
Du arbetar direkt under enhetschefen på verksamhetsstyrningsenheten på hr-avdelningen. Ditt ansvarsområdet är avdelningens verksamhetsplaneringsprocess inklusive riskhantering. Samordning av planering och uppföljning sker i nära samarbete med övriga inom ledningsstöd och avdelningsledning. Ditt arbete innebär att du är nyckelpersonen i arbetet med verksamhetsstyrning och behöver också förstå och ha erfarenhet av ekonomistyrning.
Enheten är nybildad och du som verksamhetscontroller kommer vara ansvarig för att vara med och vidareutveckla arbetet med verksamhetsstyrning och tillhörande planering med effektmål, nyckeltal, intern kontroll och uppföljning. Du skriver och samordnar tertialrapporter och verksamhetsberättelsen. Du kommer bidra till analysområdet för att bland annat identifiera vilka nyckeltal och analyser som är relevant inom vårt verksamhetsområde. Vid behov skriver du och rapporter och gör mindre utredningar om så krävs.
Du medverkar även i olika nätverk och forum inom avdelningen och myndigheten. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.
Verksamhetsstyrningsenheten skapar förutsättningar för en målfokuserad och effektiv verksamhet på hr-avdelningen genom att säkra hela kedjan från omvärldsbevakning, analys och verksamhetsstyrning med både ekonomi-, verksamhet- och utvecklingsstyrning. Ditt arbete innebär att du kommer att samarbeta med avdelningens ekonomicontroller, men även med andra. Enheten ansvarar också för ett avdelningsövergripande utvecklingsarbete för att digitalisera avdelningen. Verksamhetsstyrningsenheten består fem medarbetare och en enhetschef, samtliga i Solna.
Vi på hr-avdelningen är cirka 160 medarbetare fördelade på fyra orter. Orterna är Solna, Malmö, Göteborg och Östersund. Placeringsorten för den här tjänsten är Solna.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår
https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html.I det här jobbet ska du:
- ha förmåga att strukturera, förenkla och utveckla arbetet med hela kedjan inom verksamhetsstyrning inklusive uppföljning
- arbeta självständigt mot uppsatta mål
- förmåga att stötta och processleda verksamheten i analyser av uppnådda resultat
- våga prova nya perspektiv och nya arbetssätt samt vilja bidra till uppbyggnaden av enhetens olika ansvarsområden
- kommunicera pedagogiskt utifrån en helhetssyn och kan skapa dig en förståelse för hr-avdelningens roll på Skatteverket
- vara analytisk, samarbetsinriktad och trygg som person och i din roll.
Du ska även ha:
- relevant högskoleutbildning inom ekonomi om minst 180 hp (120 p)
- aktuell flerårig erfarenhet av statlig ekonomi- och verksamhetsstyrning
- aktuell flerårig erfarenhet av samordning eller projektledning
- vana av att arbeta med it-system avsedda för ekonomi, uppföljning, planering och liknande
- god förmåga att arbeta i Excel och Word
- förstå och bearbeta statistikarbete och rapportskrivning, samt formulerande av effektmål och nyckeltal.
Det är önskvärt att du har tidigare arbetslivserfarenhet som controller på en hr-avdelning. Det är även önskvärt att du har erfarenhet från något eller några av områdena ekonomi och kvalitetsarbete samt varit med och utvecklat arbetssätt, rutiner och processer inom verksamhetsstyrning.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
På
https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs.4.18e1b10334ebe8bc80004.html kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning
Publiceringsdatum2019-12-02ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-12-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSkatteverket
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2019/1042".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Skatteverket (org.nr 202100-5448)
Jobbnummer 4981792
Observera att sista ansökningsdag har passerat.