Utvecklingsinriktad ekonomiadministratör

Arbetsgivarverket / Ekonomiassistentjobb / Stockholm
2025-03-12


Visa alla ekonomiassistentjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Arbetsgivarverket i Stockholm, Jönköping eller i hela Sverige

Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation för statliga arbetsgivare och en förvaltningsmyndighet. Medlemmar är cirka 250 myndigheter, affärsverk och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Tillsammans med medlemmarna utvecklar och samordnar Arbetsgivarverket den statliga arbetsgivarpolitiken och tecknar kollektivavtal för cirka 290 000 anställda.

Är du en initiativrik person med erfarenhet av ekonomiadministration inom staten? Hos oss får du en central roll i att stödja verksamheten med ekonomiadministrativa frågor samtidigt som du utvecklar och effektiviserar digitala arbetsprocesser.

Om staben
Som ekonomiadministratör är du placerad i staben och rapporterar till stabschefen. Enheten ansvarar för den övergripande samordningen av myndighetens administrativa verksamhet, som omfattar verksjuridik, intern verksamhetsutveckling, ekonomi, IT, HR, arkiv och registratur, reception samt intern service. Du har i din roll breda samarbetsytor inom Arbetsgivarverket och ett särskilt nära samarbete med ekonomicontrollern.

Publiceringsdatum
2025-03-12

Arbetsuppgifter
Ditt uppdrag är att ansvara för det ekonomiadministrativa arbetet vid Arbetsgivarverket samt att löpande hantera administration inom planering, uppföljning och projekt.

I det ekonomiadministrativa ansvaret ingår bland annat;

• hantering av kund- och leverantörsreskontra samt fakturor
• avstämning av bokföring och löpande arkivering av räkenskapsmaterial
• kontroll av underlag och kvitton
• underhåll av objektplanen
• hantering av övriga kundrelaterade frågor
• sammanställning av rapporterad tid och informationshantering inför tertialuppföljningarna
• administrativt stöd vid inventering av anläggningstillgångar
• stöd till medarbetare i ekonomiadministrativa frågor
• administration kopplad till resebyrå och betalkort
• digitalisering av arbetsprocesser, exempelvis ökad användning av elektroniska beställningar.

I tjänsten ingår också att som back-up stödja med administrativa uppgifter vid staben gällande reception, upphandlingsadministration, remissadministration och övrigt ledningsstöd.

Dina kvalifikationer och personliga egenskaper

Vi vill att du ska ha:

• gymnasieexamen inom ekonomi eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som relevant
• minst tre års erfarenhet av fakturahantering inom staten
• erfarenhet av arbete i Agresso
• erfarenhet av fakturahantering i Visma Proceedo
• mycket goda kunskaper i Excel
• mycket goda kunskaper i det ekonomiadministrativa regelverket
• goda kunskaper om bokföring och hantering av bokföringsmaterial
• goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

Det är meriterande om du har:

• erfarenhet av arbete i Primula
• erfarenhet av arbete med e-beställningar
• kunskap om upphandling och statliga ramavtal.

Vi ser gärna att du är utvecklingsinriktad och vill driva digitaliserade arbetsprocesser och förbättringsarbete inom administration. Du har lätt för att sätta dig in i nya IT-system och förstå hur de bäst kan nyttjas för verksamhetens behov. Med ditt driv och din initiativförmåga bidrar du aktivt till att förbättra och effektivisera arbetssätt och rutiner.

Vidare är du resultatinriktad och har förmågan att planera ditt arbete framåt på ett strukturerat sätt. Du är serviceinriktad och trivs med att arbeta både självständigt och tillsammans med andra för att stötta verksamheten och hitta lösningar på de utmaningar som uppstår. Du har även en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift.

Personlig lämplighet kommer att väga tungt vid beslut om anställning.

Om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning, vi tillämpar sex månaders provanställning.

Arbetsgivarverkets värdegrund utgår från att medarbetarna är professionella och engagerade. Vi har ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter. Arbetsgivarverket finns på Mäster Samuelsgatan 60 i Stockholm, nära T-centralen.

Läs gärna mer om Arbetsgivarverket och vårt uppdrag på vår webbplats www.arbetsgivarverket.se och vår plattform Jobba statligt på www.jobbastatligt.se

Är du intresserad?

Om du har frågor och vill veta mer om jobbet kan du kontakta stabschefen Anna-Karin Jansson på e-post Anna-karin.jansson@arbetsgivarverket.se eller via växeln 08-700 13 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 2 april 2025.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av uppdraget men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Arbetsgivarverket (org.nr 202100-3476), https://www.arbetsgivarverket.se/

Jobbnummer
9216177

Prenumerera på jobb från Arbetsgivarverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Arbetsgivarverket: