Upphandlingschef tillinköp- och upphandlingsenheten

Post- och Telestyrelsen / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm, Haninge, Malmö, Kiruna eller i hela Sverige

Vill du bli PTS nya upphandlingschef och vara med och bidra till att myndigheten gör goda affärer? Har du dessutom flera års erfarenhet av upphandlingsarbete samt av att leda medarbetare kan du vara den vi söker! Här får du möjlighet att bredda din kompetens, skapa nätverk och samarbeta med kompetenta kollegor.

Om enhetens uppdrag:

Inköp- och upphandlingsenheten, som är en av fyra enheter inom ekonomiavdelningen på PTS, leder, samordnar och utvecklar PTS inköps- och upphandlingsverksamhet. Inköp- och upphandlingsenheten ansvarar för myndighetens beredning av inköps- och upphandlingsärenden och i enhetens uppdrag ingår att genomföra olika inköp och upphandlingar, möjliggöra effektiva inköp, förvalta avtal samt biträda myndigheten med kvalificerad rådgivning i frågor som rör upphandling, inköp och avtal. Enheten hanterar även myndighetens avtalskatalog och för talan i domstol vid överprövningar av upphandlingar m.m. Inköp- och upphandlingsenheten har de senaste åren påbörjat en resa med att arbeta mer strategiskt med inköp och avtalsförvaltning.

Om rollen:

I rollen som upphandlingschef för PTS arbetar du för att PTS behov av varor och tjänster tillgodoses med rätt kvalitet, till rätt kostnad och enligt gällande lagar och regler. Då myndigheten står inför att ytterligare utveckla organisationen till en mer ändamålsenlig inköpsorganisation blir din uppgift att leda verksamheten och inköpsprocessen i denna riktning. I rollen ingår att vara rådgivande och coachande gentemot enhetens medarbetare i olika juridiska och affärsmässigt komplexa frågeställningar samt att kvalitetssäkra upphandlingsdokumentation. Du arbetar vid behov med egna inköps- och upphandlingsuppdrag.

På enheten arbetar idag fyra upphandlare och en jurist varav flertalet är relativt nyanställda. För att lyckas och trivas i rollen tror vi att du har erfarenhet av att utveckla både medarbetare och arbetssätt samt att du tycker om att leda i uppbyggnad och i förändring.

Som inköp- och upphandlingsenhetens chef ansvarar du för verksamhet, ekonomi och personal inom enheten. Du rapporterar till ekonomiavdelningens chef och ingår i ekonomiavdelningens ledningsgrupp och får därigenom möjlighet att samarbeta nära andra chefer och utvecklas i ditt ledarskap.

Vem är du?

Du är en erfaren ledare och som person är du trygg och stabil med god självinsikt. Som ledare är du inkluderande och prestigelös och bidrar till ett bra arbetsklimat som bygger på delaktighet, ansvarstagande och engagemang. Då en stor del i arbetet innefattar kontakter med externa parter samt andra enheter på PTS, är det viktigt att du är lyhörd och bra på att skapa och bibehålla goda relationer. Vidare ser vi att du är strukturerad och lösningsorienterad.

Vi söker dig som har:

• Akademisk examen med relevant utbildning.
• Flera års erfarenhet av arbete som chef eller ledare med personalansvar.
• Flera års aktuell erfarenhet av praktiskt arbete med offentliga upphandlingar samt mycket goda kunskaper om och erfarenheter av lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU)
• Erfarenhet av att ha en samordnande roll mot verksamheten
• Flytande svenska i tal och skrift
• Goda kunskaper i engelska i tal och skrift
• Arbetat inom offentlig sektor

Det är även meriterande om du har:

• Erfarenhet av att leda och driva förändrings- och utvecklingsarbete
• Kunskaper om och erfarenheter av lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet (LUFS)
• Kunskaper inom GDPR
• Juristutbildning
• Kunskaper om säkerhetsskyddad upphandling

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra pensions- semestervillkor. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40%.

Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du får ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.

Hur ansöker jag?
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Du behöver inte bifoga ett personligt brev utan kan ladda upp ditt CV två gånger. Personlighetstester kommer att förekomma som en del i urvalsprocessen.

Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist.

Att arbeta på PTS:
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 400 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.

Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner - att vara Sveriges bästa arbetsplats!

På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

Välkommen med din ansökan senast den 2 januari.

För mer information kontakta vår avdelningschef Annika Leander på annika.leander@pts.se. I denna rekrytering arbetar vi ihop med Home Of Recruitment. För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se.

Ersättning
fast

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359), http://www.pts.se

Arbetsplats
Post- och telestyrelsen

Jobbnummer
8317507

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Post- och Telestyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Post- och Telestyrelsen: