Universitetslektor i utbildningssociologi och utbildningshistori

Uppsala universitet, Inst för pedagogik, didaktik och utbildning / Högskolejobb / Uppsala
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla högskolejobb i Uppsala, Östhammar, Sigtuna, Österåker, Håbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Uppsala universitet, Inst för pedagogik, didaktik och utbildning i Uppsala, Gotland eller i hela Sverige

Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Uppgiften är att bedriva forskning och utbildning av högsta kvalitet och att på olika sätt samverka med samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har 45 000 studenter, 6 800 anställda och en omsättning på 6,3 miljarder kronor.

Publiceringsdatum
2015-12-03

Dina arbetsuppgifter
Undervisning, examination, forskning, administration och handledning främst i utbildningssociologi och utbildningshistoria, t ex på förskollärar- och lärarprogrammens kurser inom allmänt utbildningsområde/utbildningsvetenskaplig kärna.

Till undervisning räknas även kursansvar, kursadministration och kursutveckling. Vidare ingår kursledningsuppdrag som bl.a. innefattar informa­tions-, kursplane-, utrednings- och utvärderingsarbete. Därtill kan mer omfattande ledningsuppdrag och övergripande kursutvecklingsarbete samt samarbetsuppdrag med andra fakulteter och institutioner ingå i arbetsuppgifterna.

Kvalifikationer
Behörig att anställas som universitetslektor är den som har visat pedagogisk skicklighet och har avlagt doktorsexamen inom utbildningssociologi eller utbildningshistoria, eller har motsvarande vetenskaplig kompetens.

En förutsättning för att pedagogisk skicklighet ska anses föreligga är genomgången, för verksamheten relevant, högskolepedagogisk utbildning,omfattande minst tio veckor, eller motsvarande kunskaper. Om det föreligger särskilda skäl kan den högskolepedagogiska utbildningen genomföras under de första två anställningsåren.Den sökande ska kunna undervisa på svenska och engelska.

Den sökande ska ha de personliga egenskaper som krävs för att fullgöra anställningen väl.

Sådana personliga egenskaper är här flexibilitet, ledaregenskaper, god samarbetsförmåga och ansvarstagande.

Bedömningsgrunder
Vid urval bland behöriga sökande kommer vikt att fästas främst vid vetenskaplig och pedagogisk skicklighet. Vid bedömningen beaktas i första hand vetenskaplig verksamhet, undervisning och kursutveckling inom områdena utbildningssociologi och utbildningshistoria. Skicklighet i att leda och utveckla akademisk verksamhet är också betydelsefull för anställningen, liksom erfarenhet av samarbetsuppdrag och utredningsarbeten på övergripande fakultetsnivå.

När universitetet anställer nya lärare kommer de sökande att väljas som efter en kvalitativ helhetsbedömning av kompetens och skicklighet bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra och utveckla aktuella arbetsuppgifter samt bidra till en positiv utveckling av verksamheten.

Vetenskaplig skicklighet
Vetenskaplig skicklighet avser forskningsmeritering. Vid bedömning av vetenskaplig skicklighet beaktas i första hand vetenskaplig kvalitet. Även forskningens omfattning, främst med avseende på djup och bredd, har betydelse.

Pedagogisk skicklighet
Pedagogisk skicklighet avser utbildnings- och undervisningsmeritering. Vid bedömning av pedagogisk skicklighet beaktas i första hand pedagogisk kvalitet. Även omfattningen av undervisningen, d.v.s. bredd och djup på olika undervisningsnivåer, tillmäts betydelse. Särskild vikt läggs vid den sökandes skicklighet som lärare och erfarenheter av undervisning på högskolor och universitet. Vid bedömning av pedagogisk skicklighet läggs särskild vikt vid pedagogisk erfarenhet av relevans för anställningen.

Ledningsskicklighet
Med förmåga att leda och utveckla akademisk verksamhet avses planering, administration, ledning, uppföljning och utvärdering av såväl det egna arbetet som av den övergripande verksamheten. Det handlar om ledning av kurs- och institutionsverksamhet samt av personal, att fatta beslut och att ta ansvar samt att medverka till att medarbetare får förutsättningar att nå verksamhetens mål. I ledningsförmåga inkluderas också att samordna gruppen och att bidra till att skapa engagemang, delaktighet och arbetsglädje. Att kunna hantera konflikter är en del av arbetet.

Samtliga meriter ska vara dokumenterade så att både kvalitet och omfattning kan bedömas.

Förutsättningar i övrigt
Föräldraledighet, deltidsarbete på grund av vård av barn, fackligt uppdrag, militärtjänst eller liknande beaktas som arbetslivserfarenhet och bör anges i meritförteckningen.

Lön: Individuell lönesättning tillämpas.

Tillträde: 2016-01-01 eller efter överenskommelse.

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning t.o.m. 2017-12-31.

Anställningens omfattning: 75 %

Upplysningar om anställningen lämnas av:
Henrik Edgren, Prefekt tel 018-471 24 55, henrik.edgren@edu.uu.se

Välkommen med din ansökan senast den 20 december 2015, UFV-PA 2015/3261.

Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Vi tar enbart emot ansökan på det sätt som beskrivs i annonsen.

Varaktighet, arbetstid
75%. Tillträde: 2016-01-01 Visstidsanställning

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-12-20
Ange följande referens när du ansöker: UFV-PA 2015/3261
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Facklig kontakt
Carin Söderhäll, TCO/ST 018-471 1997
Per Sundman, Saco-rådet 018-471 1485
Stefan Djurström, Seko 018-471 3315

Företag
Uppsala universitet, Inst för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Adress
Uppsala universitet, Inst för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Box 256
75105 Uppsala

Kontorsadress
Box 256

Jobbnummer
2558168

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Uppsala universitet, Inst för pedagogik, didaktik och utbildning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Uppsala universitet, Inst för pedagogik, didaktik och utbildning: