Två controller till Sundsvalls kommun
Sundsvalls kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen / Controllerjobb / Sundsvall
2025-05-07
Visa alla controllerjobb i Sundsvall,
Timrå,
Mark,
Härnösand,
Nordanstig eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sundsvalls kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen i Sundsvall Sundsvalls kommun har ungefär 8000 medarbetare och är betydelsefull för vårt samhälle. Vi är Sundsvalls största arbetsgivare med flera arbetsplatser inom olika verksamheter och runt 300 olika yrken.
Kommunen har ett stort uppdrag i att skapa nytta för alla våra invånare. Oavsett verksamhet arbetar vi för samma sak, att vi ska vara en bra plats att bo, leva och verka på.
Sundsvalls kommun är inne i ett spännande skede. Vår kommun deltar i den gröna omställningen i Norra Sverige. Vi är övertygade om att de rätta platserna för den omställningen är här. Som kommun förbereder vi oss för fullt för att växa bland annat genom att bereda mark, skapa nya utbildningsplatser, marknadsföra kommunen och välkomna nya invånare från hela världen.
Vill du vara med och utveckla ekonomiarbetet och inom Vård- och omsorgsförvaltningen samt Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen vid Sundsvalls kommun? Ta möjligheten att arbeta som controller hos oss.
Som controller arbetar du på avdelningen Ekonomi och analys. Avdelningen består av 19 medarbetare med befattningar som controller, ekonomihandläggare, avgiftshandläggare, inköpssamordnare samt lokalstrateg och även chef för lokalintendenter.
Avdelningens uppdrag är att vara ett verksamhetsnära stöd till Vård- och omsorgsförvaltningen samt Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen. Dessa förvaltningar omfattar verksamhetsområdena äldreomsorg, hälso- och sjukvård, omsorg om personer med funktionsnedsättning, individ- och familjeomsorg, vuxenutbildning, arbetsmarknadsinsatser och flyktingmottagande.
Avdelningen ansvarar för att samordna förvaltningarnas övergripande ekonomiarbete och fungerar som ett konsultativt stöd i dialogen med budgetansvariga chefer. Vi arbetar utifrån ett kommunövergripande och förvaltningsgemensamt perspektiv, med fokus på helhetens bästa. Som controller arbetar du nära både kollegorna inom avdelningen och verksamhetsstödet i förvaltningarna, och bidrar aktivt till att enhetschefer och ledning får tillgång till de beslutsunderlag som krävs för att styra och utveckla verksamheten i linje med uppsatta ekonomiska mål. Genom ditt arbete främjar du en effektiv verksamhet och en ekonomi i balans.
Publiceringsdatum2025-05-07ArbetsuppgifterSom controller ansvarar du inom ditt verksamhetsområde för ekonomisk planering, budgetering, redovisning, uppföljning samt månadsvis rapportering. Du arbetar även med prognoser, analyser, utredningar, åtgärder och bokslut, samt den ekonomiska hanteringen av statsbidrag inom respektive verksamhetsområde.
Rollen innebär ett aktivt arbete med ekonomistyrning, där du främst fokuserar på ekonomiska mått och bland annat arbetar med:
* Jämförelser och analyser av verksamhetens effektivitet och måluppfyllelse i relation till resursanvändning och verksamhetsvolymernas utveckling där även verksamhetens kvalitet beaktas.
* Månadsvis uppföljning av verksamhetsvolymer och insatsmix.
* Omvärldsanalyser och bedömningar av verksamhetens förutsättningar.
* Föredragningar och presentationer.
* Ärenden och tjänsteskrivelser.
I arbetet för en effektiv verksamhet kan du också komma att driva och/eller medverka i specifika utredningar, uppdrag eller projekt där verksamhet, ekonomi, effektivitet och resultat står i fokus.
Tjänsterna som controller kommer att vara inriktad mot verksamheterna Omsorgen om funktionshindrade och Hälso- och sjukvård inom Vård- och omsorgsförvaltningen.
Över tid kan inriktningen mot angivna verksamhetsområden komma att förändras.
KvalifikationerDu har en akademisk examen inom ekonomi och några års aktuell arbetslivserfarenhet av ekonomi-/controllerarbete inom offentlig eller privat sektor. Om du har arbetslivserfarenhet från offentlig sektor av ekonomi-/controllerarbete så är det meriterande om den är från verksamhetsområdena Äldreomsorg eller Omsorg om funktionshindrade. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att vara ett konsultativt stöd till chefer.
Du kan utrycka dig mycket väl i tal och skrift i svenska språket. Eftersom vi arbetar i Office-programmen, särskilt Excel men även Word och PowerPoint, förutsätts att du har goda kunskaper och en förmåga att vidareutveckla dessa. Du har erfarenhet av att arbeta i ekonomisystem och lär dig snabbt nya IT-system, såsom personalsystem, verksamhetssystem och beslutstöd. Vi ser också att du har en vilja att kontinuerligt utveckla dina tekniska färdigheter.
Som ett verksamhetsnära stöd är det av stor vikt att du har ett konsultativt förhållningssätt, med en god känsla för när du behöver stötta och/eller vägleda. I samarbete med andra är viktigt att du är lyhörd och pedagogisk. Du är van vid att ta dig an uppgifter både i samarbete med andra och självständigt, där du tar egna initiativ för att driva och utveckla arbetet. För att trivas i rollen behöver du ha en mycket god analytisk förmåga samt förmåga att sammanställa, analysera och presentera ekonomiska mått, nyckeltal och statistik på ett pedagogiskt vis. Du ser samband och helheter, och har förmågan att växla mellan ett strategiskt och operativt perspektiv. Du är strukturerad med god förmåga att prioritera och hålla uppsatta tidsramar.
Vi sätter stort värde vid dina personliga egenskaper
ÖVRIGT
Är du intresserad av att läsa mer om Sundsvall? Klicka in på
www.sundsvall.se eller är du intresserad av hur det vore att bo och arbeta i Sundsvall kan du läsa mer på
www.nykommun.se/kommun/sundsvall/Innan en anställning på vård- och omsorgsförvaltningen begär vi att du visar upp ett giltigt utdrag från polisens belastningsregister. Du kan redan nu beställa ett belastningsregister för att påskynda rekryteringsprocessen:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-annan-verksamhet/Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.
Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.
Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken:
https://www.rtjmedelpad.se/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanstpersonal-i-beredskap-ribVi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-05-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C253073".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sundsvalls kommun (org.nr 212000-2411)
Arbetsplats Sundsvalls kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen
Kontakt Ekonomichef
Anette Ståby
060-19 25 08 Jobbnummer 9323920