Trafikplanerare till Trafikenheten

Partille kommun, Kommunstyrelseförvaltningen / Administratörsjobb / Partille
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Partille, Göteborg, Lerum, Mölndal, Härryda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Partille kommun, Kommunstyrelseförvaltningen i Partille

Partille kommun har idag 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda.

Partille kommuns strategiska läge mitt i den expansiva Göteborgsregionen, gör kommunen till en attraktiv plats att leva och att arbeta på nu och i framtiden. Trafikenheten, är en del av tekniska avdelningen på samhällsbyggnadskontoret som ansvarar för planering och utveckling av kommunens gator och allmänna ytor med fokus på trafiksäkerhet, tillgänglighet och en långsiktigt hållbar infrastruktur för alla trafikslag. Med stora samhällsbyggnadsprojekt på gång runt om i kommunen fortsätter arbetet med att utveckla Partille som förstad. Trafikenheten är delaktig i utvecklingsarbetet med många spännande uppdrag vilket innebär att vi nu behöver förstärka vår organisation med en ny medarbetare.

En stor del i enhetens arbete är delaktigheten i kommunens samhällsbyggnadsprocess i såväl framtagande av detaljplaner som bygglovsärenden och exploateringsprojekt. Enheten arbetar operativt och strategiskt med trafikplanering samt med handläggning av myndighetsärenden som är en viktig del av kommunens kärnverksamhet. I enhetens uppdrag ingår också att planera och genomföra investeringsåtgärder i kommunens vägnät såsom utbyggnad av nya gång- och cykelvägar, trafiksäkerhetsåtgärder och ombyggnad av allmänna platser. På enheten arbetar idag 10 personer med en stor bredd av arbetsuppgifter och ett teamorienterat nära samarbete.

Välkommen till oss!

Publiceringsdatum
2023-09-26

Arbetsuppgifter
Tjänsten som trafikplanerare innebär planeringsarbete och handläggning inom Samhällsbyggnadskontorets verksamhetsområde med fokus på trafik och infrastruktur. Som trafikplanerare är du med och tar initiativ till trafikåtgärder, driver utredningar samt tar fram skisser och förslag på övergripande trafiklösningar. I din roll förväntas du delta aktivt i projektgrupper samt komma med konstruktiva förslag på trafiklösningar som exempelvis rör förändringar i stadsmiljö och gatuutformning.

Arbetet omfattar flera olika arbetsuppgifter inom trafikenhetens område såsom framtagande av tekniska underlag och förstudier, kompetensstöd i detaljplaner och genomförandeprojekt, samt projektledning av utredningar och mindre trafikprojekt. I tjänsten ingår också att hantera olika typer av trafikärenden och handlägga myndighetsärenden som en del av enhetens kärnverksamhet. Som trafikplanerare ingår också ett särskilt ansvar för enhetens arbete med parkeringsfrågor.

Tjänsten som trafikplanerare innebär ett brett och omväxlande arbete där högt tempo och samverkan varvas med koncentrerat självständigt arbete. Dina arbetsuppgifter kommer innehålla följande:

• Deltagande i samhällsbyggnadskontorets detaljplaner och stadsutvecklingsprojekt som representant för Tekniska avdelningen.
• Kunskapsstöd i bygglovsärenden och genomförandeprojekt.
• Handläggning av myndighetsärenden med utgångspunkt i rådande trafiklagstiftning.
• Leda arbete med att ta fram och implementera strategiska och taktiska planeringsdokument inom enhetens verksamhetsområde.
• Arbete med kommunens parkeringstal och parkeringsstrategiska arbete.
• Skriva tjänsteutlåtanden och yttranden i olika ärenden samt föredra ärenden för den politiska organisationen.
• Ansvara för trafikutredningar inom enhetens verksamhetsområde.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk examen som trafikplanerare, samhällsplanerare, civilingenjör eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha tidigare erfarenhet från arbete med trafikfrågor och gärna som trafikingenjör eller trafikplanerare i en kommun. Uppdraget kräver goda färdigheter i svenska såväl tal som skrift, hög IT-kompetens samt B-körkort.

Du behöver vara självgående, van att styra din egna tid, kunna fatta egna beslut och driva ditt arbete framåt. Du har lätt för att sätta dig in i detaljfrågor samtidigt som du behåller helhetsperspektivet. Arbetet kräver att du är lyhörd, utåtriktad och flexibel och samt har lätt för att bygga relationer såväl internt som externt.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet, engagemang och motivation för tjänsten. Det är också viktigt att du trivs att jobba i en politiskt styrd organisation och på ett professionellt och trevligt sätt, föra dialog med beslutsfattare, kunder och medborgare.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Urval och intervjuer kommer ske löpande under ansökningstiden.

Vid erbjuden anställning genomförs ID kontroll.

Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-10-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "23/386".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Partille kommun (org.nr 212000-1272)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Partille kommun, Kommunstyrelseförvaltningen

Kontakt
Trafikchef
Emma Johansson
031-7921298

Jobbnummer
8143342

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Partille kommun, Kommunstyrelseförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Partille kommun, Kommunstyrelseförvaltningen: