Tillståndshandläggare

Avesta kommun, IFO, Vuxenenheten / Administratörsjobb / Avesta
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Avesta, Norberg, Hedemora, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Avesta kommun, IFO, Vuxenenheten i Avesta

Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. Vi ska bli 25000 invånare och ha ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid - vill du vara med?

Socialtjänsten inom Avesta kommun arbetar på många områden i frågor för att kunna skapa goda förutsättningar för kommunens invånare. En del av detta arbete är ansvaret för kommunens serveringstillstånd för alkohol samt försäljningstillstånd för tobak. De övergripande målen med lagstiftningen är att säkra att endast seriösa entreprenörer erhåller serverings- och försäljningstillstånd både vad gäller alkohol och tobak och att man sen följer de regler som gäller.

Alkohol- och tobakslagen är en social skyddslagstiftning och arbetet kring det finns till utifrån ett större samhällsperspektiv. Nu söker vi en tillståndshandläggare för att arbeta med dessa viktiga ärenden och fungera som kontakt till restaurang- och handelsbranschen i Avesta kommun. Tjänsten tillhör socialtjänsten men du kommer i många avseenden att arbeta nära näringslivet.

Genom hantering av ärendeprocessen får du en viktig roll för kommunens fortsatta positiva utveckling och arbete med tillståndsprövning. Att vilja lära sig och trivas med att ta sig an nya utmaningar är viktigare än att du redan kan själva tillståndsprocessen. Vi ser till att du får alla de utbildningar och den kunskap som krävs för att bli klara uppgiften.

Är du den vi söker? Välkommen med din ansökan!


Publiceringsdatum
2020-01-17

Arbetsuppgifter
Som tillståndshandläggare har du en central och viktig roll i hela processen gällande utfärdandet av tillstånd inom kommunens näringsliv. Du är med från det första samtalet när en entreprenör vill söka tillstånd till att beslutet fattas i omsorgsstyrelsen. Ansökningen sker via vår e-tjänst och du sammanställer sedan underlag och remissvar från berörda instanser såsom skatteverket, bolagsverket, kronofogde- och polismyndigheten. Den utredning, analys och det beslutsunderlag som du därefter sammanställer är vad omsorgsstyrelsen fattar sitt tillståndsbeslut utifrån.

I rollen ingår även tillsynsbesök hos redan befintliga tillståndshavare för alkoholservering samt detaljhandeln med tobak och folköl. Dessa besök sker både dag- och kväll/nattetid och alltid tillsammans med andra kollegor.

I arbetsuppgifterna ingår givetvis även att hålla sig uppdaterad i gällande lagstiftning rörande servering av alkohol och detaljhandel av tobak och folköl.


Kvalifikationer
Vi söker dig med lämplig högskoleutbildning såsom socionom, jurist, ekonom eller annan utbildningsbakgrund som arbetsgivaren anser likvärdig. Har du kunskap inom företagsekonomi är det meriterande. Vad gäller kunskaper av alkohol- och tobakslagstiftningen så är det meriterande men inget krav. Vi ser det till att du får den utbildning du behöver för att utföra ärendehandläggningen.
Du har en central roll gentemot många olika parter i processen och för att handläggningen ska bli effektiv men också rätt, krävs att du är noggrann, strukturerad och kan analysera komplex information. Du har lätt för att kommunicera med olika människor, både dem som söker tillstånd men också med övriga parter som är involverade i beslutsprocessen.
Utredningsarbetet kräver stor noggrannhet och förmåga att se vad som är viktigt. Du innehar en personlig mognad och känner dig trygg i att kunna fatta och stå för dina beslut.

Dokumentation och kommunikation är en stor del av ditt arbete och du behöver därför kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Du har goda datakunskaper och kan producera utredningsunderlag och välskrivna dokument. Vi använder systemen AlkT och OL2, erfarenhet av dessa är meriterande.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-02-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Avesta kommun, IFO, Vuxenenheten

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C34560/2020".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Avesta kommun (org.nr 212000-2262)

Arbetsplats
Avesta kommun, IFO, Vuxenenheten

Jobbnummer
5047214

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Avesta kommun, IFO, Vuxenenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Avesta kommun, IFO, Vuxenenheten: