Systemspecialist HR/LÖN

Solna kommun / Administratörsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Solna kommun i Solna, Stockholm eller i hela Sverige

Kan du lönefrågor och avtal inom kommuner och regioner och gillar att medverka vid utveckling av systemstöd i allmänhet och gärna i Heroma? Är du dessutom öppen för nya idéer och arbetssätt och gillar förnyelsearbete? I så fall vi vill ha dig som vår nya medarbetare på Redovisning- och löneenheten i Solna stad!

Publiceringsdatum
2022-09-01

Om företaget
Löneteamet ansvarar idag för löneadministration och utbetalning av löner och arvoden till ca 3200 personer varje månad.

Till stor del består arbetet av support och stöd till chefer/medarbetare. Löneteamet jobbar kontinuerligt med informations- och utbildningsinsatser samt uppdatering av rutiner. Du kommer ha stor möjlighet att tillsammans med övriga teamet påverka hur framtida arbete ska läggas upp. Gruppen består av 11 medarbetare i rollerna systemspecialist, ekonomiassistent, lönehandläggare och redovisningsekonomer.

Staden är i ständig förändring och vi ser gärna att du är nyfiken på digitaliseringens möjligheter. Du ska drivas av en känsla att vilja hjälpa till och att skapa ett positivt arbetsklimat med alla kontakter.

Vi strävar efter att det ska vara lätt att göra rätt. Som medarbetare i Solna ingår att upprätthålla och vidareutveckla kulturen av ständiga förbättringar och medverka vid förändringsarbete.

Vad innebär arbetet?
I rollen som systemspecialist inom HR/lön kommer du bland annat:

- Fungera som Superanvändare för vårt HR/löne-system Heroma och i den rollen verka för att systemen nyttjas så effektivt som möjligt i organisationen
- Agera fördjupad support samt skapa rapporter och hantera (extrahera, filtrera, modifiera) data i systemet på begäran från verksamheten.
- Ta fram och erbjuda utbildning/coachning till användarna i vårt system samt hantera frågeställningar kring funktionalitet.
- Bidra i vidareutvecklingen av vårt system och processer genom att identifiera behov, önskemål och krav från verksamheten.
- Driva och delta i testningsarbetet vid införande av ny funktionalitet i systemen

Vem söker vi
För att vara framgångsrik i rollen bör du ha några års arbetslivserfarenhet inom HR-och löneprocesser med stort fokus på systemstöd. Du har en utbildning inom lön och flerårig erfarenhet av kvalificerat lönearbete från kommunal verksamhet. Vidare har du erfarenhet av att delta/driva utveckling av system/rutiner. Du är en avancerad Excelanvändare och gillar att hjälpa till där det behövs.

Vi vill att du har:

- Mycket goda kunskaper inom HR/löneprocesser samt förståelse för verksamhetskrav inom HR/lön inom kommuner och regioner.
- Tekniska kunskaper och fördjupad kunskap inom systemstöd för HR/lön, gärna Heroma.
- Erfarenhet av att skapa rapporter samt extrahera, filtrera och modifiera information i system
- Goda kunskaper i MS Office t ex MS Excel och att effektivt kunna hantera stora mängder data i programmet.

För att lyckas i rollen tror vi att du är en person som är nyfiken, analytisk, har koll på detaljer och gillar problemlösning. Du samarbetar och samverkar och tar vara på kollegors kompetens och förslag för att utveckla idéer och lära av varandra. Att uppmuntra och främja en öppen kommunikation och dialog ser du som självklart och du skapar förtroende genom att vara en tydlig och god kommunikatör som lyssnar in och delar med sig av relevant information.

Mer information och ansökan
Välkommen med din ansökan innehållandes CV senast 2022-09-18. I samband med din ansökan kommer du att få besvara några frågor som ersätter det personliga brevet och ligger till grund för ett första urval för tjänsten.

Vi har gjort medieval för samtliga rekryteringar så vi undanber oss därför samtal från säljare av annons- eller rekryteringstjänster.

I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor. Förvaltningen hanterar bland annat övergripande frågor inom ekonomi, kansli, internservice, kontaktcenter, HR, upphandling, IT, kommunikation, genomförande av allmänna val samt trygghet och säkerhet.

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Snarast, enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-09-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Solna kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/241".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Solna kommun (org.nr 212000-0183)

Arbetsplats
Stadsledningsförvaltningen, Redovisning- & lönenheten

Kontakt
Anders Ringstedt
08-7462486

Jobbnummer
6939861

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Solna kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Solna kommun: