Systemadministratör till IT Servicedesk/Operation center
Uppsala universitet, IT-avdelningen / Datajobb / Uppsala
2015-09-17
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Systemadministratör till IT Servicedesk/Operation center" (publicerad 2017-02-16) ⬅️
Visa alla datajobb i Uppsala,
Östhammar,
Sigtuna,
Österåker,
Håbo eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Uppsala universitet, IT-avdelningen i Uppsala Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Uppgiften är att bedriva forskning och utbildning av högsta kvalitet och att på olika sätt samverka med samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har 45 000 studenter, 6 800 anställda och en omsättning på 6,3 miljarder kronor.
IT-avdelningen har uppdraget att arbeta både med strategiska IT-frågor och att vara en serviceorganisation för centrala tjänster vid universitetet.
IT-avdelningens arbete är brett och innefattar bl a systemutveckling, IT-strategi, systemförvaltning, drift, support och telefoni. Avdelningen har omkring 115 anställda och är indelad i tre enheter: Drift, Systemutveckling samt Användarstöd och e-lärande. Varje enhet är indelad i team som är organiserade med inriktning mot användarna och de tjänster som efterfrågas. Vi strävar hela tiden efter att förbättra och effektivisera vår service och våra tjänster.
Vi söker nu förstärkning av en systemadministratör till spännande och utvecklande arbete i Uppsala universitets centrala IT Servicedesk.
För mer information se
http://uadm.uu.se/it Publiceringsdatum2015-09-17Dina arbetsuppgifterIT Servicedesks huvuduppgift är att svara på supportsamtal och att i universitetets ärendehanteringssystem (Easit) bevaka och svara på IT-relaterade supportfrågor från anställda och studenter. Servicedesk ansvarar även för driftövervakningen av de IT-system som driftas vid IT-avdelningen och för att hantera eventuella incidenter.
Servicedesk består dels av supporthandläggare i första linjen och dels av systemadministratörer med ansvar för övervakning och incidenthantering i Operation Center (OC).
Som systemadministratör i OC kommer du i första hand arbeta som driftövervakare. Du arbetar med utgångspunkt i incidentprocessen och bidrar till det kontinuerliga kvalitetsarbetet genom att följa upp återkommande ärenden i syfte att proaktivt avhjälpa dessa. I rollen som driftövervakare ingår att ansvara för att upprätthålla aktuell driftinformation till användarna och ha en samordnande funktion mot drift och ledning i händelse av incidenter.
Vid behov deltar du i upprättande av nya rutiner och användardokumentation.
Kvalifikationskrav:
• Relevant utbildning inom data- och systemvetenskap eller motsvarande
• Erfarenhet av att arbeta i en supportfunktion inom IT-området, i en större organisation.
• Generell insikt och förståelse för verksamhetssystem.
• God kommunikativ förmåga i både svenska och engelska.
• Förmåga att förstå och kommunicera med skilda grupper inom verksamheten, såsom universitetslärare, administratörer, tekniker, programmerare och driftsorganisation.
Arbetsuppgifterna ställer stora krav på förmågan att prestera i en miljö där tempot periodvis är mycket högt. Du får inte vara främmande för att ta kommandot vid kritiska incidenter och fatta snabba beslut i pressade situationer.
Stor vikt kommer därför läggas vid personliga egenskaper, såsom att du är ansvarstagande, lyhörd och strukturerad, samt har en väl utvecklad servicemedvetenhet och samarbetsförmåga. Du bör ha ett stort intresse för problemlösning och tar gärna initiativ till förbättringsåtgärder.
Då IT-området vid universitetet befinner sig i en övergripande förändringsprocess kommer särskild vikt läggas vid att du är öppen för olika typer av support- och driftrelaterade arbetsuppgifter och har viljan och förmågan att följa utveckling och förändring inom supportområdet.
Önskvärt/meriterande i övrigt:
• Erfarenhet av förvaltningsarbete avseende stödsystem i en supportorganisation, såsom övervaknings- och ärendehanteringssystem.
• Praktisk erfarenhet av ITILs process för incident management, t ex i rollen som incident manager.
• Erfarenhet av it-support inom statlig eller övrig offentlig verksamhet.
• Kunskap om Uppsala universitets organisation och struktur.
Vi strävar efter blandade arbetsgrupper och välkomnar därför en mångfald av sökande, med olika bakgrund och erfarenheter utöver ovanstående förväntningar.
Lön sätts efter kompetens. Det är önskvärt att löneanspråk anges i ansökan.
Tillträde: Snarast eller efter överenskommelse.
Anställningsform: Tillsvidareanställning, provanställning tillämpas.
Anställningens omfattning: 100 %.
Upplysningar om anställningen lämnas av enhetschef Malin Dahlén, e-post
malin.dahlen@uadm.uu.se , eller telefon 018-471 62 92.
Välkommen med din ansökan senast den 8 oktober 2015, UFV-PA 2015/2460.
Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Vi tar enbart emot ansökan på det sätt som beskrivs i annonsen.
Varaktighet, arbetstid
100% tillsvidareanställning
ErsättningFast lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-10-08
Ange följande referens när du ansöker: UFV-PA 2015/2460
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFacklig kontaktPer Sundman, Saco-rådet 018-471 1485
Carin Söderhäll, TCO/ST 018-471 1997
Stefan Djurström, Seko 018-471 3315
FöretagUppsala universitet, IT-avdelningen
AdressUppsala universitet, IT-avdelningen
Box 256
75105 Uppsala
KontorsadressBox 256
Jobbnummer 2433323
Observera att sista ansökningsdag har passerat.