Svenska kraftnät söker en förvaltningsledare till Starta Sverige
Svenska Kraftnät / Elektronikjobb / Sundbyberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla elektronikjobb i Sundbyberg,
Solna,
Danderyd,
Stockholm,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Svenska Kraftnät i Sundbyberg,
Stockholm,
Täby,
Norrtälje,
Västerås eller i
hela Sverige Vill du arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Vill du arbeta som en av våra mest betydelsefulla funktioner i organisationen för att säkerställa kontrollrummets förmåga att samverka och hantera svåra påfrestningar på elförsörjningen?
Svenska kraftnät söker nu dig som vill arbeta i en senior roll med förvaltning av verksamheten Starta Sverige. Starta Sverige syftar till att ha beredskap för driftåteruppbyggnad efter nätsammanbrott. Du kommer att tillhöra enheten Driftstyrning på division System. Enheten ansvarar för utveckling av kontrollrumsverksamheten samt driftutbildning. Vidare är enheten ansvarig för förvaltning av Starta Sverige.
Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.
Publiceringsdatum2019-04-29ArbetsuppgifterI rollen som förvaltningsansvarig för Starta Sverige kommer du att arbeta med ansvarsområden som är relaterade till svåra drifttillstånd i kraftsystemet, som nöddrift och återuppbyggnad av kraftsystemet. Du samordnar alla frågor inom ditt område och ansvarar för att återuppbyggnads- och systemskyddsplanen är aktuella inom ditt ansvarsområde. Arbetet innebär att identifiera behov, planera åtgärder och aktiviteter som utmynnar i en kort- och långsiktig förvaltningsplan samt äskar resurser för genomförandet. Du kommer att övervaka och delta i genomförandet av förvaltningsplanen samt följa upp och rapportera resultaten.
Arbetet innebär samverkan och kontaktytor både internt inom Svenska kraftnät och externt mot branschföretag, organisationer samt mot myndigheter nationellt och internationellt.
Din bakgrund
Du ska ha högskoleingenjörsutbildning inom elkraft med minst 5 års arbetslivserfarenhet eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.
Vidare har du erfarenhet av:
> Projekt- eller personalledning
> Grundläggande kunskaper inom ekonomi
> God kännedom om elförsörjningen
> Du talar samt förstår svenska och engelska i tal och skrift.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av kontrollrumsverksamhet samt grundläggande kunskap kring förvaltningsprocesser.
Dina personliga egenskaper
Du är kommunikativ och engagerande samt har lätt för att skapa nya relationer och förtroende då denna roll innebär många kontaktytor i organisationen samt mot elbranschen i övrigt. Du kan identifiera, strukturera och prioritera förvaltningens behov samt fatta beslut och nå resultat. Eftersom du kommer att representera Svenska kraftnät externt är det viktigt att du är en bra representant för affärsverket och agerar utifrån statstjänstemannarollen.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vill du veta mer, kontakta gärna rekryterande chef Sara Jonsson, tel.nr. 010-475 81 71 alternativt HR-partner Maria Jäderberg, tel.nr. 010-475 81 23. Fackliga representanter är Erik Böhlmark, SACO, tel.nr. 010-475 86 14 och Stefan Ekberg, ST, tel.nr. 010-475 82 91.
Du når oss också via e-post:
fornamn.efternamn@svk.se.
Välkommen med din ansökan senast den 19 maj 2019. Vi behandlar ansökningar löpande, så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.
Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Vi har som mål att bli branschens attraktivaste arbetsgivare. För att nå vårt mål arbetar vi alla utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer. Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällskritisk organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision om att bli ledande för en säker och hållbar elförsörjning.
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Om Svenska kraftnät
Svenska kraftnät är den myndighet som ansvarar för att elöverföringssystemet är säkert, miljöanpassat och kostnadseffektivt - i dag och i framtiden. En trygg elförsörjning är en förutsättning för att Sverige inte ska stanna. Därför övervakar och styr vi elsystemet dygnet runt. Vi bygger även ut stamnätet för att möta morgondagens behov. Vi är snart 670 anställda, de flesta vid huvudkontoret i Sundbyberg. Vi har även kontor i Sundsvall, Halmstad och Sollefteå. Ytterligare flera hundra personer sysselsätts på entreprenad för drift och underhåll av stamnätet runt om i Sverige. Svenska kraftnät har även i uppdrag att främja en öppen svensk, nordisk och europeisk marknad för el. Därför bygger vi nya elförbindelser som stärker kopplingarna till det europeiska elnätet. Vi deltar också i det europeiska samarbetet för att skapa en gemensam elmarknad inom EU. Dessutom har vi ett nära samarbete med andra systemoperatörer i Norge, Finland och Danmark för att driva vårt elsystem effektivt.
Vi strävar efter att vara en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Det innebär att vi fokuserar på att ge våra medarbetare utmanande arbetsuppgifter, bra förmåner och förutsättningar för en god balans mellan arbetsliv och privatliv. Läs mer om oss på
www.svk.se.Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-05-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSvenska Kraftnät
AdressSvenska Kraftnät
Box 1200
17224 Sundbyberg
KontorsadressSturegatan 1, Sundbyberg
Jobbnummer 4756776
Observera att sista ansökningsdag har passerat.