Stockholms tingsrätt söker en eller flera arkivarier

Sveriges Domstolar / Bibliotekariejobb / Stockholm
2022-03-11
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Stockholms tingsrätt söker en eller flera arkivarier" (publicerad 2023-05-23) ⬅️


Visa alla bibliotekariejobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Stockholm, Solna, Huddinge, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Stockholms tingsrätt är landets största tingsrätt med omkring 300 medarbetare.

Domstolen leds av lagmannen och är indelad i fem dömande avdelningar som var och en leds av en chefsrådman. På de dömande avdelningarna arbetar rådmän, fiskaler, notarier, beredningsjurister och domstolshandläggare. En av de dömande avdelningarna är Patent- och marknadsdomstolen och de andra fyra avdelningarna är allmänna avdelningar som handlägger tvistemål, familjemål och brottmål. Målen som tingsrätten hanterar är ofta både omfattande och uppmärksammade.

Tingsrätten har även en administrativ avdelning som ansvarar för frågor rörande ekonomi, budget, HR, IT, registrering, arkiv samt säkerhet och service.

Publiceringsdatum
2022-03-11

Dina arbetsuppgifter
Som arkivarie vid Stockholms tingsrätt är du en viktig del i tingsrättens arbete. I samarbete med övriga arkivarier och de dömande avdelningarna är din främsta uppgift att arkivlägga akter i avslutade mål. En annan viktig uppgift är att du tillhandahåller tingsrättens allmänna handlingar. Du förväntas göra bevarande- och gallningsutredningar. I arbetsuppgifterna ingår även att ordna och förteckna arkivmaterial samt vara delaktig i utvecklingsarbete och arbete med styrdokument som rör arkivfrågor. I det ligger att du förvaltar och utvecklar processer och rutiner för arkiv- och dokumenthantering i samverkan med andra. Du ger stöd och råd till medarbetare i arkiv- och diariefrågor samt handleder arkivassistenter. Sveriges domstolar arbetar just nu med att införa e-arkiv. I det arbetet kommer du att vara en viktig del!

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

- akademisk utbildning som inkluderar arkiv- och informationsvetenskap med minst 40 p/60 hp.
- mycket goda kunskaper i Officepaketet och ser digitala lösningar som naturliga arbetsverktyg.
- meriterande arbetslivserfarenhet av liknande arbetsuppgifter från domstol.
- arbetat med framtagande av styrdokument och/eller rutindokument inom arkivområdet.

Du bör ha ett intresse för processtänk och hela informationsflödet inom e-förvaltning samt för förändrings- och utvecklingsarbete. I rollen ingår att löpande analysera omvärlden (omvärldsbevakning).

Det är meriterande om du har erfarenhet av:

- att genomföra bevarande- och gallringsrutredningar
- att utforma dokumentplaner och processbeskrivningar
- att arbeta med att genomföra processkartläggning
- att arbeta med informationssäkerhet
- erfarenhet av att arbeta med e-arkiv eller införande av e-arkiv.

Dina personliga egenskaper
För att trivas hos oss behöver du kunna hantera olika uppgifter, människor och situationer. Du förmedlar information tydligt och enkelt samt uttrycker dig väl i tal och skrift i både svenska och engelska. Du tar ditt arbete seriöst, ser till helheten och drar lärdom av dina erfarenheter. Du arbetar konstruktivt, och tar snabbt in kunskap och löser problem på ett flexibelt sätt. Du har lätt för att arbeta självständigt men även att samarbeta med olika typer av människor. Du har även en förmåga att planera ditt arbete på kort och lång sikt samt kontinuerligt följa upp ditt arbete. Som person är du noggrann och tycker om att arbeta med så väl rutinärenden som mer komplicerade frågor. Du ser dig själv som en serviceinriktad person som gärna vill hjälpa dina kollegor.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidareanställning med sex månaders provanställning

Omfattning: Heltid

Tillträde: Omgående

Ort: Stockholm

Lön: Individuell lönesättning tillämpas

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-03-27

Mer information om tjänsten
Vid frågor om tjänsten och rekryteringsprocessen kontakta: Emilia Sandberg, HR-specialist tel 08-561 65 058, emilia.sandberg@dom.se

Facklig företrädare

Anette Skalmark, ST inom Sveriges domstolar tel. 08-561 65 437

Patrik Rydman, SACO-S, 08-561 654 61

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt ök Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt ök

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-03-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sveriges Domstolar

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "TSM 2022-0178".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)

Arbetsplats
Stockholms tingsrätt

Kontakt
Emilia Sandberg
0856165058

Jobbnummer
6425927

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar: