Specialpedagog i projekt Fotosyntesteamet

Ale kommun, Arbetsmarknadsenheten / Speciallärarjobb / Ale
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla speciallärarjobb i Ale, Alingsås, Vårgårda, Lilla Edet, Essunga eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ale kommun, Arbetsmarknadsenheten i Ale

Ale kommun ligger strax norr om Göteborg och har 28 000 invånare. Vi är 2 000 personer som jobbar med att göra det lätt för Aleborna att leva. Att pendlingen är enkel med direkttåg från både Trollhättan och Göteborg gör bara saken bättre.

Vi som jobbar i Ale kommun ska ge Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du bli en av oss?

Publiceringsdatum
2014-12-19

Arbetsuppgifter
Fotosyntes är ett socialt investeringsprojekt i Ale kommun som skall pågå fram till och med 2016-06-30. Syftet med sociala investeringar är bland annat att arbeta med tidiga och samordnade insatser, för att tidigt i livet eller tidigt i en process bryta en negativ händelseutveckling hos barn och unga. Projektet har i sin nuvarande form varit igång sedan augusti 2014.

Målgruppen för Fotosyntes är elever i årskurs 4-6 som riskerar utanförskap genom bristande måluppfyllelse, normbrytande beteende och/eller hög frånvaro.
Syftet med projekt Fotosyntes är att utveckla en modell för tidiga samordnade insatser för målgruppen. Tillämpning av modellen avser att öka elevens möjligheter och minska risken för socialt utanförskap.

Teamet i Fotosyntes är tvärprofessionellt och består av tre socialpedagoger, en familjebehandlare samt en specialpedagog. Teamet leds av en projektledare. Insatser genom Fotosyntes innebär att teamets kompetens och resurser ställs till skolans, elevens och familjens förfogande. Teamet ska med sina olika kompetenser och perspektiv bidra till arbetet med varje enskild elev. Insatsen för medarbetare i teamet anpassas efter och planeras utifrån unik situation och genomförande/handlingsplan.

Arbetet i Fotosyntes baseras på Collaborative Problem Solving (CPS) som utvecklats av Ross W Greene. Grunden för arbetet är ett salutogent och systemiskt förhållningssätt.

Det specialpedagogiska uppdraget är i första hand att vara handledande samt att vara en specialpedagogisk resurs för utvecklingsarbetet utifrån de frågeställningar som projektet arbetar med utifrån respektive elevärende. Specialpedagogen kommer även att ha viss samordnande och processledande funktion i teamet.

Kvalifikationer
Då vi är i uppstart och bygger en modell är det betydelsefullt att du är lösningsinriktad, brinner för och har ett stort intresse och handlingskraft i att utveckla nya metoder och strategier och ser förändring som möjlighet.
Du kommer att arbeta i tätt samarbete med dina kollegor i teamet med nätverksmöten, handledning till personal, skolmöten, familjesamtal m m, så det är nödvändigt att du är bekväm i att röra dig i olika sammanhang och har en stor samarbetsförmåga.

En av förutsättningarna för elevers måluppfyllelse är att det finns goda relationer mellan lärare, elever och dess familj. Vi ser det därför som en nödvändighet att du har mycket god förmåga till att följsamt, empatiskt och förtroligt skapa goda relationer med såväl elever, föräldrar och andra samverkanspartner.
Då du som specialpedagog kommer att ha viss processledning och samordning i teamet ställer det krav på dig att du har förmåga att leda och motivera genom ett tydligt ledarskap. Att du är en lyhörd person som kommunicerar på ett tydligt sätt och får andra med dig samt skapar engagemang, arbetsglädje och delaktighet. Som person kommer du ofta med idéer och olika förbättringsåtgärder som du kan presentera på ett inspirerande sätt. Är du även en god organisatör och är strukturerad är det en stor fördel.

Inte heller räds du att ta egna initiativ och vara en god kommunikatör och inspiratör i större sammanhang. Att du ser lärande som en utgångspunkt är en självklarhet.

Erfarenhet av att arbeta i projekt och/eller starta ny verksamhet är ett plus.

Vi söker dig som är lärare med påbyggnadsutbildning som specialpedagog.

Meriterande är:
Vidareutbildning/erfarenhet av arbete utifrån systemteoretisk grund.
Erfarenhet av att arbeta utifrån CPS.
Vidareutbildning/erfarenhet av närverkslagsarbete.
Erfarenhet av att arbeta evidensbaserat.

Eftersom vi är ett litet team kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Det kan förekomma viss flexibilitet i arbetstiden.

B-körkort erfordras.

ÖVRIGT
Mångfald i organisationen ser vi som en framgångsfaktor.

Intervjuer kommer att ske löpande så ansök gärna redan idag!

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde snarast efter överenskommelse., upphör: 2016-06-30 . Projekttjänst. Eventuell möjlighet till förlängning.

Ersättning
Månadslön Individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-01-07
Ange följande referens när du ansöker: A440587
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Lena Helsing, projektledare Fotosyntes 0303-33 02 66
Mathias Lind, verksamhetschef Elevhälsa/särskola 0303-33 01 22

Facklig kontakt
Fackliga representanter nås via växeln 0303-33 00 00

Företag
Ale kommun, Arbetsmarknadsenheten

Adress
Ale kommun, Arbetsmarknadsenheten
Ledetvägen 6, 44980, Alafors
44980 ALAFORS

Kontorsadress
Ledetvägen 6 ALAFORS

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2107440

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ale kommun, Arbetsmarknadsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ale kommun, Arbetsmarknadsenheten: