Speciallärare till Stommenskolans särskola i Kinna
Marks kommun, Barn- och utbildningsförvaltningen / Speciallärarjobb / Mark
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla speciallärarjobb i Mark,
Härnösand,
Timrå,
Sundsvall,
Kramfors eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Marks kommun, Barn- och utbildningsförvaltningen i Mark,
Mölndal eller i
hela Sverige Det finns få kommuner i Sverige som kan matcha Marks kommun och vi växer på alla håll och kanter. Här finns ett rikt näringsliv med världskända företag i olika branscher - med plats för fler att förverkliga sina drömmar. I Mark finner du hög livskvalitet, trygghet för alla och fantastiska naturupplevelser. Till Mark är det alltid nära från Göteborg, Borås och Varberg.
Av Marks kommuns drygt 35 000 invånare, så arbetar nära 3 500 personer i kommunens olika verksamheter. Här finns för- och grundskola på de flesta orter, högstadium på fyra olika platser och gymnasium centralt i kommunen. Kinna som är kommunens administrativa centrum är utsedd till Sveriges grönaste ort.
Vi hoppas att just du är talangen som tillsammans med oss utvecklar och bygger en hållbar kommun för framtiden. Det här är därför mer än en jobbannons - det är ett erbjudande om ett bättre liv präglat av utveckling och laganda.
Stommenskolans grundsär 1-6 är en skola i förvandling då elevantalet stadigt växer. För närvarande har vi 21 elever inskrivna i grundsärskolans tidigare år men vi förväntas bli ca 25 elever till hösten. Här har du möjlighet att påverka verksamheten i stort och smått då vi arbetar mycket tätt där delaktighet och medinflytande är viktigt. Vårt stora fokus på skolan är elevernas språkutveckling och där är vi med och driver en nationell forskningsbaserad undervisningsutveckling med fokus på undervisningens kvalitet inom just språkutveckling.
Grundsärskolan har ett mycket nära samarbete med den centrala elevhälsan i Mark och har tillgång till all den samlade kompetensen som finns där samt handledning av både psykolog, kurator, logoped och specialpedagoger.
Publiceringsdatum2022-05-03ArbetsuppgifterDu kommer att arbeta tillsammans med andra lärare och elevassistenter i arbetslag runt elever med intellektuell funktionsnedsättning, ofta i kombination med andra funktionsvariationer. Du har ett helhetsansvar för ett antal elever under hela skoldagen och kommer även undervisa andra elever utifrån din kompetens. Du leder arbetslaget för att skapa en gynnsam lärmiljö för eleverna så att de kan nå sin fulla potential utifrån varje individs speciella behov. Tillsammans med andra lärare, ledning, elevassistenter och elevhälsa bidrar du till och driver utveckling av verksamheten i grundsärskolans tidigare år.
Du kommer att arbeta nära elever som har skilda behov både gällande inlärning och omsorg, vilket gör att du även behöver stödja elever under hela skoldagen vid tex aktivitetsbyten och raster. En viktig del av ditt arbete är att hjälpa eleverna i relationsskapande aktiviteter. Du behöver även kunna hjälpa till med tex, hygien och toalettbesök. Tillfälliga lyft förekommer, då vi även har elever i rullstol.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Du ska vara trygg och stabil och kan hantera stress på ett konstruktivt sätt samt bibehålla ett gott humör gentemot elever vid press och motgångar. Du är hänsynstagande och har lätt för att sätta dig in i andras situation, lyssna, förstå och visa omtanke. Du är även samarbetsorienterad och lösningsfokuserad där du anpassar dig och hittar win-win-lösningar genom ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet, alltid för elevens bästa.
KvalifikationerDu är utbildad speciallärare med inriktning mot intellektuell funktionsnedsättning som gör att du är behörig att undervisa i grundsärskolans olika ämnen. Du som kan visa upp behörighet för grundsärskolan på annat sätt är också välkommen att söka.
Du behöver kunna tala, läsa och skriva svenska flytande. Eleverna på särskolan har behov av tydlig kommunikation och behöver hjälp och stöd i alla delar. En viktig del i ditt arbete är att kunna ta del av information från föräldrar kollegor och arbetsgivare. samt att dokumentera elevernas kunskaper i de program som kommunen har.
Att du har goda kunskaper och erfarenhet av att arbeta med olika typer av kommunikationsstöd (tex, bildstöd, tecken som stöd, pratkartor, communicator) är meriterande eftersom de är viktiga verktyg för våra elever.
ÖVRIGT
Vi som jobbar inom Marks kommun utvecklar gemensamt vår tillsammanskultur genom att vi är engagerade, omtänksamma och utvecklande, till långsiktig nytta för individ och samhälle.
Som arbetsgivare främjar vi lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla medarbetare och värdesätter de kvaliteter som mångfald och en jämn könsfördelning kan tillföra verksamheten.
Marks kommun erbjuder olika personalförmåner såsom ex. attraktivt friskvårdsbidrag, rabatterat årskort på Västtrafik, hyrcykel, pensions- och semesterväxling samt i förekommande fall flexibel arbetstid. Vi har också bra kommunikationer mellan ex Göteborg, Borås, Varberg och det är lätt att parkera om du kör bil.
Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2022-08-09 .
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-05-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagMarks kommun, Barn- och utbildningsförvaltningen
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C86826".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Marks kommun (org.nr 212000-1504)
Arbetsplats Marks kommun, Barn- och utbildningsförvaltningen
Kontakt Rektor
Katharina Myrén
0320-218144 Jobbnummer 6600454
Observera att sista ansökningsdag har passerat.