Speciallärare till grundsärskola

Stockholms stad, Sjöstadsskolan / Speciallärarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla speciallärarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms stad, Sjöstadsskolan i Stockholm

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Sjöstadsskolan är en kommunal grundskola (F-9) och förskola i den nya, växande stadsdelen Hammarby Sjöstad. Skolan är fullt utbyggd i samtliga årskurser. Skolan har särskola för elever med autism och en särskild undervisningsgrupp Tjejforum.
Lokalerna är moderna och funktionella för undervisning och fritidshem och vi har satsat på utbyggnad av IT. Vårterminen 2015 går 740 elever i grundskolan, 5 i elever i särskolan och 80 barn i förskolan. Tjejforum har egna lokaler i närheten.
"Denna skola har lyckats skapa en lärande organisation, som främjar lärares lärande på ett sätt som omedelbart gynnar skolans elever. Såväl forskning och projektarbete som samverkan bidrar till utveckling av verksamheten. Goda exempel tas till vara. Nya idéer prövas, utvärderas och etableras. Ledarskapet är demokratiskt och visionärt. Det präglas av delegering och delaktighet, som skapar engagemang hos medarbetarna. Denna skola tilldelas ett hedersomnämnande för att de verkligen gör skäl för begreppet: En lärande organisation". (Hedersomnämnande Stockholms kvalitetspris 2014)
Många av våra elever har autism och utvecklingsstörning i åldern förskoleklass till åk 9
Vi ser autism som ett annorlunda sätt att vara vilket också innebär annorlunda sätt att tänka.. Kornsekvenser av detta synsätt är att vi anpassar undervisningen och bemötandet efter varje elev.
Vi arbetar enligt gällande kursplaner och med tydliggörande pedagogik .
Vi strävar efter att våra elever ska utveckla sin självständighet och uppleva mening, delaktighet och förståelse för sammanhang..
Alla våra elever har individuellt anpassad skoldag Vi menar att elevens skoldag måste ha balans i arbete-rast, låga kravâ-höga krav, enskild undervisning- gruppaktiviteter. Elevens individuella förutsättningar är vägledande.
Vi lär eleverna att använda strategier och hjälpmedel. Dessa ändras och utvecklas över tid och är unika för varje elev.
Vi betonar vikten av att få vara den man är .
Vi erbjuder inividuella lösningar för varje elev.
Elever kan läsa ämnen enligt grundsäskolans kursplan, ämnesområden eller ämnen ur grundskolans läroplan. Det är möjligt att läsa delar ur olika kursplaner, allt för att varje elev ska kunna nå så långt i sitt lärande som möjligt.
Grundsärskolans lokaler anpassas efter elevernas behov av avskildhet och gemenskap.
De elever som har behov av inkudering kan erbjudas detta.
Inom arbetslagen arbetar lärare och assistenter tillsammans vilket skapar god personaltäthet under hela dagen. Eleverna har skola och fritids/ korttidstillsyn med samma personer och i samma lokaler.
Fritidshem, skolbarnsomsorg och KTT är öppet 7.30-17.00
Stängt 4 dagar per år för planering.
Ämnesövergripande projekt varvas med fördjupning och färdighetsträning. Alla pedagoger är utbildade och i lektionssalarna finns modern teknik som bärbara datorer, ipads, elektroniska undervisningstavlor och digitala projektorer. Oavsett om pedagogen, musikstudion eller datorn är verktyget stimulerar vi våra elever att använda sin kreativitet och att uppnå goda resultat.
Vi har en trygg och trivsam skolmiljö genom vårt trygghetspaket som innehåller handlingsplaner för likabehandling och mot mobbing, schemalagd social träning , organiserad rastverksamhet på skolgården och ett nära samarbete mellan arbetslagen och skolans Elevhälsoteam.
Skulle du vilja bli en av oss?

Publiceringsdatum
2015-10-23

Arbetsuppgifter
Vi söker en speciallärare/specialpedagog intresserad av just våra elevers unika förutsättningar. Förståelse för nödvändigheten av individuell undervisning och av att se "under ytan" för att göra anpassningar.
Arbetslaget består av lärare och elevassistenter som samverkar runt alla elever.

Kvalifikationer
Behörig för undervisning i grundsärskolan och som sätter lågaffektivt bemötande framför konsekvenstänkande.
Du är specialpedagog eller speciallärare med inriktning mot utvecklingsstörning.
Du har kvalifikationer att leda det pedagogiska arbetet på vår grundsärskola.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Dagtid Tillsvidareanställning, tillträde: 2016-01-07 Tillträdesdatum kan diskuteras.

Ersättning
Månadslön Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-11-13
Ange följande referens när du ansöker: C5
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Bert Johansson, Biträdande rektor 08 50842514 bert.johansson@stockholm.se

Företag
Stockholms stad, Sjöstadsskolan

Adress
Stockholms stad, Sjöstadsskolan
Box 22049
10422 Stockholm

Kontorsadress
Hantverkargatan 2F 10422 Stockholm

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2494145

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms stad, Sjöstadsskolan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms stad, Sjöstadsskolan: