Specialistsocionom

Timrå Kommun / Socialsekreterarjobb / Timrå
2023-11-05
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den aktuella platsannonsen "Specialistsocionom" (sökbar t.o.m. 2025-01-05) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Timrå, Sundsvall, Mark, Härnösand, Nordanstig eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Timrå Kommun i Timrå, Sundsvall, Härnösand eller i hela Sverige

Timrå ligger vid kusten mitt i Sverige, mellan två städer med ett perfekt samspel av hav, skog, berg och vildmark. Här finns landsbygd, industrier och ett växande näringsliv.

Här finns plats för upplevelser, äventyr eller bara lugn och ro med ett bekvämt avstånd till shopping och nöjen.

Vi arbetar för att göra det enklare att leva, växa och mötas med visionen - Timrå en stark kommun i en växande region!

Publiceringsdatum
2023-11-05

Beskrivning
Specialistsocionom

I Timrå kommun arbetar vi utifrån en styrmodell som bygger på systemsyn med medborgarens behov i fokus.

Vi tillämpar ett tillitsbaserat och salutogent arbetssätt. Vår värdegrund är ansvar, engagemang och respekt.

Vi förstärker verksamheten och rekryterar specialistsocionom/er till enheten för barn och familj. Vi söker dig som vill vara en del i en organisation med korta beslutsvägar och finnas nära dina samarbetspartners. Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete i en engagerad arbetsgrupp. Enheten består av mottagning, utredning, verkställighet (insats), familjeresurscenter, familjerätt och familjehem. På enheten finns tre samordnare och en enhetschef.

Dina arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter kommer vara att handlägga ärenden gällande barn 0-18 år och deras familjer. I arbetet ingår nära samverkan internt samt med externa aktörer inom området. Du arbetar enligt BBIC.

Rollen som specialistsocionom kan innebära att

• ge specialiststöd till chefer och handläggare i särskilt komplicerade ärenden

• handlägga egna ärenden (företrädelsevis av mer komplex karaktär)

• vara en del av introduktionen för nya handläggare.

• ansvara för evidensbaserad praktik och att bevaka och föra in relevant forskning

• sammanställa kunskapsunderlag och bidra till utveckling av handläggning

• ta fram och hålla i interna utbildningar

• hålla sig uppdaterade inom lagstiftning och praxis

• se till att riktlinjer och rutiner hålls uppdaterade och välkända inom verksamheten

Kvalifikationer
Vi söker dig med socionomexamen och erfarenhet av kommunal socialtjänst samt god kännedom om gällande lagstiftning och BBIC. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Lifecare.

Lämplig kompetens och erfarenhet

Förutom personlig lämplighet är det angeläget att specialistsocionomen har spetskompetens och lång erfarenhet inom det område där man är anställd. Akademikerförbundet SSR rekommenderar minst sju års erfarenhet när det gäller specialistsocionom men givetvis kan det variera utifrån lokala förutsättningar och behov. Specialistsocionomen ska förutom socionomexamen ha eller ges möjlighet att vidareutbilda sig på avancerad nivå inom det område hen ska arbeta på.

Som person är du van att ta eget ansvar över din arbetsdag och ditt eget lärande, du planerar och slutför dina arbetsuppgifter. Du ser möjligheter i förändringar, är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du tycker om att lära dig nya saker och vill utvecklas i din yrkesroll. Du kan uttrycka dig tydligt och välformulerat i tal och skrift.

I arbetet som socialsekreterare är det viktigt att kunna möta människor i behov av socialtjänstens stöd på ett tydligt, respektfullt och förtroendeingivande sätt med ett gott bemötande. Du är trygg i dig själv och hanterar stressfyllda situationer. Du är noggrann, ödmjuk, lyhörd samt har god samarbetsförmåga. Du förväntas bidra till en god arbetsmiljö i arbetsgruppen.

Anställningsvillkor
Handledning via extern handledare erbjuds kontinuerligt. Du tilldelas en mentor som stöttar dig i ditt arbete under ditt första år. Vi tillämpar förtroendearbetstid. Vi praktiserar en timmes reflektionstid samt har ett lönetillägg om 3000 kr för alla medarbetare med myndighetsutövning inom IFO. Friskvårdsbidrag, semesterväxling samt möjlighet till visst distansarbete finns.

Arbetstid/varaktighet: Tillsvidareanställning, heltid. Tillträde enligt ök.

Lön: Individuell lönesättning.

B-körkort är ett krav.

Vissa resor ingår i tjänsten



I denna rekrytering har vi gjort våra val av annonseringskanaler och undanber oss kontakt från rekryteringsbolag eller annonssäljare. Timrå kommun tillämpar rökfri arbetstid.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-11-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/186".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Timrå kommun (org.nr 212000-2395)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Socialförvaltningen, Barn och familj, IFO

Kontakt
Maria Olsson maria.olsson@timra.se
060-163464

Jobbnummer
8240512

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Timrå Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Timrå Kommun: