Socionom LSS handläggare/Biståndshandläggare
Lerums kommun, Myndighetsavdelning / Administratörsjobb / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Lerum,
Härryda,
Partille,
Göteborg,
Mölndal eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lerums kommun, Myndighetsavdelning i Lerum Lerums kommun, med centralorten Lerum, ligger knappt 20 minuters resväg från Göteborgs centrum. Kommunens ca 40.000 invånare erbjuds hög livskvalitet med en väl fungerande samhällsservice och vacker natur med ett rikt utbud av fritidsaktiviteter samt kulturvärden med anor ända från 1500-talet. Kommunens vision är att bli Sveriges ledande miljökommun till år 2025.
Publiceringsdatum2015-08-24ArbetsuppgifterVerksamheten har som mål att på en demokratisk och solidarisk grund främja individens ekonomiska och sociala trygghet. Genom att vara behjälplig vill man inom Sektor Stöd och omsorg frigöra och utveckla enskilda individers resurser och möjligheter för att på så sätt skapa förutsättningar för en god livskvalitet.
Vi behöver nu en kollega i LSS gruppen då en av våra handläggare ska vara föräldraledig.
Arbetsuppgifterna innebär att handläggaren bedömer och beslutar om insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) alternativt om rätten till insatser enligt socialtjänstlagen (SoL) samt följer upp beviljade insatser för den enskilde.
Huvudsakliga arbetsuppgifter är att utreda, bedöma och besluta om biståndsinsatser enligt LSS lagstiftningen, men en del av tjänsten är handlägganing enligt socialtjänstlagen avseende omsorg och service för personer under 65 år. Detta innebär att du förutom handläggning enligt LSS lagstiftningen även handlägger ansökningar gällande framförallt hemtjänst, trygghetstelefon, korttidsboende och särskilt boende. Arbetet innefattar även uppföljning av tidigare beslutade insatser. Du skall initiera och medverka vid vårdplaneringar på korttidsboende och sjukhus samt göra hembesök.
En stor del av arbetet handlar om samverkan med utförarna och andra relevanta samverkanspartners. Som handläggare arbetar du självständigt men ingår i en arbetsgrupp med 5 närmaste kollegor. Verksamheten leds av en ansvarig enhetschef. Myndighet Funktionshinder ingår som en del av Sektor Stöd- och Omsorgs Myndighetsavdelning.
KvalifikationerVi söker dig som har högskoleutbildning inom socionomprogrammet. Du skall ha kunskaper om gällande lagstiftning samt god förmåga att utrycka dig i tal och skrift. Som person är du öppen, flexibel, lyhörd, har humor och kan arbeta både i grupp och självständigt. Goda kunskaper i Officepaketet samt körkort är meriterande.
Sektor stöd och omsorgs målsättning är att skapa en heterogen personalgrupp. Vi strävar efter en allsidig sammansättning utifrån kompetens, etnisk bakgrund och kön.
Erfarenhet av arbete som Biståndshandläggare/LSS handläggare är meriterande.
Erfarenhet av arbete i verksamhetssystemet Treserva är meriterande.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Lerums kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Visstidsanställning, upphör: 2016-06-01 Enligt överenskommelse.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-09-15
Ange följande referens när du ansöker: A496125
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktZlatko Tonkovic, Enhetschef/Myndighet 0302-52 11 88
zlatko.tonkovic@lerum.seFacklig kontaktEmma Löwendahl Vision 0302-52 16 03
emma.lowendahl@lerum.seAnnika Riddarskjold SSR 0302-52 14 24
annika.riddarskjold@lerum.seFöretagLerums kommun, Myndighetsavdelning
AdressLerums kommun, Myndighetsavdelning
Box 225
44380 Lerum
KontorsadressBrobacken 1 Lerum
Jobbnummer 2401740
Observera att sista ansökningsdag har passerat.