Socialt ansvarig socionom till Utvecklingsenheten

Halmstads Kommun / Socialsekreterarjobb / Halmstad
2025-11-19


Visa alla socialsekreterarjobb i Halmstad, Laholm, Båstad, Falkenberg, Ängelholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Halmstads Kommun i Halmstad

Vill du vara med och säkra kvaliteten i socialtjänstens yttersta skyddsnät - och samtidigt bidra till utveckling på strategisk nivå? Som Socialt ansvarig socionom (SAS) i Halmstads kommun får du ett meningsfullt uppdrag där din erfarenhet och kompetens gör verklig skillnad.

Du blir en nyckelperson i arbetet med att säkerställa att våra insatser håller hög kvalitet, följer lagstiftningen och utvecklas i takt med samhällets behov. Rollen passar dig som har gedigen erfarenhet inom socialt arbete och vill ta nästa steg i en mer strategisk och stödjande funktion.

Vad du ska göra
Som Socialt ansvarig socionom arbetar du på uppdrag av förvaltningschef och är en del av Utvecklingsenheten, en stab innehållande 13 medarbetare med specialistkompetenser inom bland annat digitalisering, kvalitet, uppföljning och strategisk kompetensförsörjning.

Du har ett övergripande ansvar för kvalitetsstyrning och kvalitetsuppföljning inom socialtjänstens verksamhetsområden, med särskilt fokus på att:

- Säkerställa att processer för bedömning, beslut, verkställighet och samverkan är ändamålsenliga.
- Säkerställa att dokumentation sker enligt gällande lagar och föreskrifter (SoL, LSS, LVM, LVU).
- Utreda Lex Sarah-rapporter och vid behov föra ärenden vidare till IVO.
- Vara ett coachande stöd till verksamheterna i deras utvecklings- och förbättringsarbete.
- Medverka som specialist i projekt, hålla utbildningar och föredrag för vår interna personal samt föredra ärenden i socialnämnden.

Du samverkar med SAS och MAS/MAR inom övrig socialtjänst i kommunen och bidrar till målet att säkerställa kvalitet i verksamheten utifrån lagstiftning och god praxis.



Vem du är
För att lyckas i rollen behöver du vara trygg i din kompetens och ha god analytisk förmåga. Du är en van utredare med stark kommunikativ förmåga och förstår vikten av att bygga förtroende och relationer. Du har ett utvecklat sinne för mönster och helhetsperspektiv, och kan fatta självständiga beslut även i komplexa och ibland medialt uppmärksammade situationer. Du har erfarenhet av att arbeta operativt och gärna i ledande funktion, vilket ger dig förståelse för verksamhetens förutsättningar.

Du är också:

- Lösningsorienterad och strategisk i ditt tänkande
- Strukturerad och skicklig i din planering, med förmåga att prioritera och hålla deadlines
- Relationsskapande och påverkar genom tydlig kommunikation och engagemang



Dina erfarenheter
Formella krav:

- Socionomexamen (krav)
- Minst 5 års operativ erfarenhet inom socialt arbete
- God svenska i tal och skrift
- B-körkort

Meriterande:

- Erfarenhet från flera områden inom socialtjänsten
- Chefserfarenhet eller arbetsledande roll
- Erfarenhet av myndighetsutövning
- Magister- eller masterexamen inom socialt arbete
- Erfarenhet av systemet Lifecare



Vad vi erbjuder
Hos oss på Utvecklingsenheten får du flexibla arbetstider och en arbetsmiljö där tillit är grunden. Tempot varierar, ibland intensivt, ibland lugnare och du blir en del av ett strukturerat och kompetent team. Vi erbjuder goda kommunala förmåner, inklusive gym i huset och hälsofrämjande aktiviteter.

Hos oss får du trygghet och balans i arbetslivet, med kollektivavtal och ökad flexibilitet. Du har 25 semesterdagar fram till 39 års ålder, 31 dagar från 40 år och 32 dagar från 50 år. Vi erbjuder utöver det bland annat friskvårdsbidrag, gym och hälsoinspiratörer samt hälsosamtal det år du fyller 40, för att du ska må bra och orka i längden.

Socialförvaltningen arbetar för att ge stöd och hjälpa barn, ungdomar, familjer och personer med funktionsnedsättning eller beroendeproblem. Vi arbetar även med uppsökande och förebyggande insatser. Grundläggande för oss är att vi bemöter varandra på ett respektfullt sätt - såväl våra brukare som oss medarbetare emellan.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt.

Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till detta.

Innan anställning sker behöver du visa att du har rätt att arbeta, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Det gör du genom att styrka ditt medborgarskap i EU/EES eller Schweiz genom pass, nationellt id-kort eller personbevis tillsammans med identitetshandling. Kan du inte det behöver du uppvisa ett arbetstillstånd eller att du kan visa att du är undantagen från skyldighet till arbetstillstånd.

Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalig personal.

Rekrytering sker löpande och så vänta inte med att skicka in din ansökan.

Halmstads kommun erbjuder friskvårdsbidrag och tillämpar rökfri arbetstid.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varmt välkommen med din ansökan!

När du arbetar i Halmstads kommun skapar du mening genom att forma, stärka och berika andras vardag - vem du än är. Hos oss är det viktigt med samarbete, balans och möjligheten att utvecklas, både som yrkesperson och människa - vi är arbetsplatsen där du får ut mer av livet! Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-11-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/113".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Halmstads kommun (org.nr 212000-1215)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Socialförvaltningen, Socialförvaltningen Alla

Kontakt
Anna Francke Wiking
anna.francke.wiking@halmstad.se

Jobbnummer
9612497

Prenumerera på jobb från Halmstads Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Halmstads Kommun: