Socialsekreterare till försörjningsstödsenheten

Avesta kommun, IFO, Försörjningsstöd / Socialsekreterarjobb / Avesta
2021-11-09
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare till försörjningsstödsenheten" (publicerad 2024-03-28) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Avesta, Norberg, Hedemora, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Avesta kommun, IFO, Försörjningsstöd i Avesta

Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi vill växa och utvecklas för att få ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid - vill du vara med?

Nu söker vi en socialsekreterare till vår försörjningsstödsenhet.

Som socialsekreterare ingår du i ett team med enhetschef, förste socialsekreterare, mottagningssekreterare, socialsekreterare, rehabsamordnare, budget-, skuld- och konsumentrådgivare, medarbetare i vår reception samt handläggare för dödsboanmälningar. Vi har även ett språkstöd som hjälper oss i vårt dagliga arbete. Som nyanställd får du en individuellt anpassad introduktion och tillgång till mentorer.

Vår enhet kännetecknas av att vi ställer upp för varandra och tar nytta av varandras kompetens. Vi har e-tjänster och har deltagit i ett landsövergripande projekt via SKR och arbetar kontinuerligt framåt med metodutveckling och har ett lösningsfokuserat arbetssätt.

Har du intresse för försörjningsstöd och har viljan att göra skillnad för andra? Välkommen med din ansökan till oss!




Publiceringsdatum
2021-11-09

Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare på försörjningsstödsenheten har du ett viktigt samhällsuppdrag som dels innebär att utreda individens behov av stöd till självförsörjning och dels att pröva rätten till ekonomiskt bistånd under tiden. Tillsammans med den enskilde skaffar du dig en helhetsbild av personens resurser, försörjningshinder och behov av insatser för att gemensamt kunna finna långsiktiga lösningar på den enskildes försörjningsproblem.

Det innebär att du arbetar i klientmöten, kartlägger och utreder, samordnar behov och insatser, fattar beslut och dokumenterar. Du deltar också aktivt i samverkan med andra aktörer såsom Arbetsförmedlingen, Regionen, Försäkringskassan och Arbetsmarknadsenheten.

För oss är det viktigt att du har ett stort engagemang för att förbättra situationen för de individer vi arbetar med och ett intresse för frågorna rörande ekonomiskt bistånd.


Kvalifikationer
Du som söker ska ha socionomexamen eller inneha socionomexamen inom en tid som arbetsgivaren bedömer som rimlig. Alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Tidigare erfarenhet av handläggning och utredning inom socialtjänsten är meriterande, främst med inriktning mot ekonomiskt bistånd. För arbetet krävs kunskap gällande aktuell lagstiftning, praxis samt övriga myndighetspublikationer som gäller för området.

Vi söker dig som är trygg och har förmåga att bibehålla fokus och lugn även i stressade situationer. Du har en god samarbetsförmåga och kan relatera till andra på ett lyhört och smidigt sätt. I arbetet är du strukturerad och du kan planera och driva dina egna ärenden självständigt samtidigt som du kan be om hjälp när det behövs.

I möten har du ett gott bemötande och värdesätter olikheter samt förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet kan påverka dig själv och andra. Vi arbetar lösningsfokuserat med att se möjligheter och coacha utifrån den enskilde individens styrkor. Utbildning och erfarenhet från ett lösningsfokuserat arbetssätt är därför meriterande. Du har förmågan att anpassa din kommunikation utifrån klientens behov och situation.

Då en stor del av dina arbetsuppgifter handlar om att kommunicera med klienter, olika aktörer samt att arbeta med dokumentation krävs goda kunskaper i det svenska språket, i såväl tal som skrift. Du kan även göra dig förstådd på engelska, andra språkkunskaper är meriterande. Arbetet kräver att du har goda datakunskaper och att du har en dokumentationsvana. Kunskap i Lifecare eller Procapita är meriterande.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Eller enligt överenskommelse. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-11-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Avesta kommun, IFO, Försörjningsstöd

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C67582/2021".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Avesta kommun (org.nr 212000-2262)

Arbetsplats
Avesta kommun, IFO, Försörjningsstöd

Kontakt
Enhetschef
Jenny Jensen
jenny.jensen@avesta.se
0226-645171

Jobbnummer
6106111

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Avesta kommun, IFO, Försörjningsstöd

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Avesta kommun, IFO, Försörjningsstöd: