Socialsekreterare på Försörjningsstödsenheten

Lerums kommun / Socialsekreterarjobb / Lerum
2025-07-17


Visa alla socialsekreterarjobb i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun i Lerum

Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat.

Då en av våra medarbetare ska vara tjänstledig under en längre period söker vi dig som vill bli socialsekreterare på Försörjningsstödsenheten.

Försörjningsstödsenhetens uppdrag är att hjälpa personer som har ekonomiskt bistånd att komma ut i egen hållbar försörjning och samtidigt bedöma rätten till bistånd under tiden. På enheten arbetar 11 socialsekreterare, en 1:e socialsekreterare samt en enhetschef.

Vårt kontor ligger centralt i Lerum med tågstation utanför dörren och gratis parkering med förmånlig elbilsladdning i parkeringshus i närheten. För oss är det viktigt att du mår bra och vi erbjuder frukt på arbetsplatsen, friskvårdsbidrag, personalstöd och kompetensutveckling.

Vill du bli en av oss och arbeta med något av det viktigaste och roligaste som finns i en framåtblickande kommun som drar nytta av närheten till storstaden och den mindre kommunens möjligheter? Kom då in med din ansökan redan idag!

Publiceringsdatum
2025-07-17

Arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:

* Utreda individens resurser och hinder för egen försörjning.
* Ta emot nybesök och utreda rätten till försörjningsstöd.
* Handlägga och dokumentera löpande ansökningar om ekonomiskt bistånd.
* Fatta beslut enligt SoL utifrån gällande delegationsordning.
* Arbeta coachande, stöttande och motiverande med individer där målet är egen försörjning via arbete, studier, andra ersättningar etc.
* Samverka internt och externt med relevanta samarbetspartners.
* I förekommande fall kan det också bli aktuellt att utreda felaktiga utbetalningar.

De individer vi har kontakt med och som uppbär försörjningsstöd kan ha olika former av arbetshinder såsom fysisk och psykisk ohälsa, social problematik, kognitiva funktionsvariationer och bristande kunskaper i svenska språket. Tillsammans med individen arbetar vi för att hitta lösningar som stärker den enskildes resurser och möjligheter till självförsörjning och ett självständigt liv.

Vår målsättning är att du ska ges möjlighet till att arbeta aktivt med dina ärenden. Då vi är en mindre kommun med korta vägar till och mellan våra samarbetspartners har vi möjlighet till god samverkan och effektiv tvärsektionell kommunikation.

Kvalifikationer
Vi söker dig med...

* socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig,
* god kännedom om gällande lagstiftning samt de samhällsfunktioner och myndigheter som är relevanta för individer som ansöker om försörjningsstöd,
* erfarenhet av motivationsarbete och att stötta människor till hållbar förändring.

Meriterande

* Erfarenhet av arbete med ekonomiskt bistånd
* Erfarenhet av arbete i Treserva

Som person är du kommunikativ och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. För att klara av uppdraget är det viktigt att du både kan arbeta med myndighetsutövning men samtidigt stötta och motivera individer. Vidare är du strukturerad och klarar att följa rutiner och riktlinjer. Då du i arbetet möter människor i en utsatt situation måste du vara professionell i din yrkesroll och ha ett bra bemötande. Eftersom du kommer att samverka med många olika aktörer kräver arbetet att du har en god samarbetsförmåga.

För att trivas hos oss behöver du tycka om att arbeta med myndighetsutövning och ha en god förmåga till samarbete och flexibilitet. Ett professionellt och respektfullt bemötande gentemot invånare och samarbetspartners är en självklarhet för att arbeta hos oss. Du erbjuds ett omväxlande och meningsfullt arbete, ofta med ett högt tempo och krav på hög flexibilitet, i en verksamhet som ständigt utvecklas utifrån brukarnas och samhällets krav. Tillsammans skapar vi en stimulerande arbetsplats där varje medarbetare får möjlighet att utvecklas och ta ansvar.

ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi värnar om en god arbetsmiljö där du kan kombinera arbete och fritid. Som anställd hos oss får du tillgång till en rad förmåner, som friskvårdsbidrag och personalvårdsprogram. Läs mer om våra personalförmåner här: https://lerum.se/dina-formaner

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i till exempel systeminloggning eller annan verifiering.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-08-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C269597".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lerums kommun (org.nr 212000-1447)

Kontakt
Enhetschef
Fedja Zunic
fedja.zunic@lerum.se
0302-52 15 11

Jobbnummer
9430384


Prenumerera på jobb från Lerums kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun: