Socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd

Härjedalens kommun / Socialsekreterarjobb / Härjedalen
2025-07-31


Visa alla socialsekreterarjobb i Härjedalen, Älvdalen, Orsa, Mora, Malung-Sälen eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Härjedalens kommun i Härjedalen, Östersund, Berg eller i hela Sverige

Välkommen till Härjedalens kommun!

Vad roligt att du vill arbeta hos oss. Tycker du att det är viktigt att möta våra målgrupper med respekt och på ett professionellt sätt så kommer du passa in fint. Som medarbetare får du friskvårdstimme och friskvårdsbidrag samt ersättningar i samband med högskolestudier. Du får också möjligheten att tillsammans med engagerade kollegor arbeta för fortsatt utveckling av våra verksamheter. Kommunen är ett förvaltningsområde för det samiska språket och kommunkontoren finns i Sveg, Hede och Funäsdalen.

Funderar du på att bosätta dig i Härjedalen är du hjärtligt välkommen att kontakta inflyttarservice via e-post: flyttahit@herjedalen.se eller via vår växel, telefon: 0680-161 00.

Vi tar emot din jobbansökan digitalt i vårt rekryteringssystem. Om du har skyddade personuppgifter, kontakta en HR-Strateg, via vår växel, så får du hjälp med hur du söker arbete på ett säkert sätt. Vi undanbeder oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Vi söker en socionom till ett vikariat som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd.

Avdelning Individ och familjeomsorg/bistånd/öppenvård/arbetsmarknadsenheten i Härjedalen är en avdelning för myndighetsutövning och öppenvård och består av fyra enheter. Som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd ingår du i enheten som även arbetar med arbetsmarknadsåtgärder. Gruppen som arbetar med ekonomiskt bistånd består utöver dig av två socialsekreterare och fyra arbetsmarknadshandläggare. I enheten finns engagerade och skickliga medarbetare som hjälps åt i det dagliga arbetet.

Publiceringsdatum
2025-07-31

Dina arbetsuppgifter
• Utreda den enskildes rätt till ekonomiskt bistånd.

• Tillsammans med den enskilde och kollegor göra upp en planering för hur individen kan nå självförsörjning - för att nå en hållbar lösning är det viktigt att du har förmåga att se till hela individens livssituation.

• Tät samverkan med både interna och externa parter.

Kvalifikationer
Kvalifikationer
• Socionomexamen.

• Erfarenhet av myndighetsutövning.

• B-körkort.

Meriterande:

• Erfarenhet av verksamhetssystemet VIVA.

• Talar fler språk än svenska och engelska.

Eftersom dokumentation är en viktig del av arbetet behöver du ha mycket goda kunskaper i det svenska språket samt en god administrativ förmåga.

Dina personliga egenskaper
• Du är ansvarstagande och har en god samarbetsförmåga.

• Du är lyhörd och har förmåga att behålla ett professionellt bemötande och förhållningssätt i stressade situationer.

• Du har en god förmåga att snabbt omprioritera bland dina arbetsuppgifter, då akuta situationer kan uppstå.

• Du är strukturerad och gillar att söka information för att få svar på olika frågor.

• Du har intresse av att lära dig mer och utvecklas inom området.

Vi erbjuder
• Flextid.

• Friskvård på arbetstid och friskvårdspeng.

• Delaktighet i utvecklingen av verksamheten.

Kontaktinformation
Per Thornberg, Ansvarig chef, 0680 - 163 51, per.thornberg@herjedalen.se

Angela Myhr, Fackligt ombud SSR, 0684 - 168 38, angela.myhr@herjedalen.se

Kicki Jonasson, Fackligt ombud Vision, 0680 - 163 67, kicki.jonasson@herjedalen.se

Arbetsplats

Sveg

Ersättning
. Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-08-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "4997930308".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Härjedalens kommun (org.nr 212000-2510), http://www.herjedalen.se

Kontakt
Fackligt ombud SSR
Angela Myhr
angela.myhr@herjedalen.se
0684 - 168 38

Jobbnummer
9441927

Prenumerera på jobb från Härjedalens kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Härjedalens kommun: