Socialsekreterare funktionshinderenheten

Lerums kommun, Myndighet - Funktionshinder och beroende / Administratörsjobb / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun, Myndighet - Funktionshinder och beroende i Lerum

Vi söker dig som vill arbeta som socialsekreterare på funktionshinderenheten i Lerums kommun.
Vi har ett målgruppsinriktat arbetssätt vilket omfattar målgrupperna psykiatri- neuropsykiatri, fysiska och intellektuella funktionsnedsättningar samt socialsekreterare som särskilt riktar sig mot målgruppen barn/ungdomar.
Vi förstärker just nu vår enhet med ytterligare medarbetare och enheten präglas av utveckling. På vår enhet arbetar vi alla tillsammans och tar ett gemensamt ansvar. Vi söker dig som vill vara en aktiv medarbetare i vårt utvecklingsarbete och skapa goda förutsättningar för enhetens uppdrag och för våra kommuninvånare.
Här hos oss arbetar idag 12 stycken socialsekreterare och därutöver finns två metodhandledare och en enhetschef, alla med flerårig erfarenhet av handläggning inom enhetens område. På enheten arbetar också en alkoholhandläggare.



Publiceringsdatum
2019-03-06

Arbetsuppgifter
Vi söker dig som särskilt vill fördjupa dig inom målgrupperna psykiatri-neuropsykiatri eller fysiska och intellektuella funktionsnedsättningar men du kommer såklart att vara en del i helheten.
I din tjänst arbetar du med att utreda, besluta och följa upp bistånd/insatser enligt socialtjänstlagen och lag om stöd och service till vissa funktionshindrade.
Mötet med den sökande och dess nätverk är viktigt då du där skapar er framtida relation och får goda förutsättningar för ditt fortsatta utredningsarbete där information och guidning till samhällets olika insatser blir en naturlig del i samtalet. Uppdraget präglas av nära samverkan och samarbete både internt och externt med ex. övriga enheter inom sektorn, olika utförare, anhöriga, legala företrädare och övriga aktuella samverkansparter.
Nu söker vi dig som har ett intresse för såväl mötet med människan som noggrant utredningsarbete. Som socialsekreterare har du ett varierande arbete som möjliggör ett flexibelt arbetssätt där dina personliga egenskaper som utredare och kollega tas tillvara.
Vi erbjuder dig stöd och handledning i det dagliga arbetet av metodhandledare både i grupp och enskilt. Utöver det dagliga stödet kommer du att få regelbunden extern processhandledning tillsammans med dina kollegor.
Regelbunden internutbildning kommer att ske inom flera områden.
Enheten kommer att bedriva ett stort utvecklingsarbete kring samtalsmetodik, familjearbete och jämställdhetsintegrering där du tillsammans med övriga på enheten blir en viktig person närmaste åren.



Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Tidigare arbetslivserfarenhet som socialsekreterare inom myndighetsutövning är meriterande.
Du behöver ha kunskap om olika funktionsnedsättningar, dess följder och hur det påverkar den enskildes vardag. Vi ser gärna att du har bakgrund och tidigare erfarenhet av arbete inom annan funktionshinderverksamhet.

Samtal, utredningar och löpande dokumentation är de viktigaste metoderna i arbetet, därför behöver du ha en god förmåga att uttrycka dig både i tal och skrift. Arbetet innefattar samverkan med olika enheter och andra myndigheter vilket ställer krav på förmåga till samarbete och tydlig kommunikation. Som socialsekreterare är du engagerad, trygg, ansvarstagande och du har ett professionellt och smidigt förhållningssätt. Det är också viktigt att du är nyfiken, intresserad av mötet med människan och har förmåga att sätta dig in i andras livssituation.
Vi söker dig som har en positiv inställning till att utveckla arbetsmetoder och som aktivt vill delta i diskussioner och genomförande av förbättringar på enheten.

Meriterande om du har erfarenhet av verksamhetssystemet treserva.


ÖVRIGT
Lerums kommuns vision att bli Sveriges ledande miljökommun år 2025 och dess ledord hållbarhet, kreativitet och inflytande genomsyrar kommunens arbete.

Inom kommunens verksamheter arbetar cirka
3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 41 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Kommunens medarbetare ska ha en god arbetsmiljö som främjar möjligheter att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Lerums kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via denna länk, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2019-05-01 .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-03-20
Ange följande referens när du ansöker: A856659
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Katarina Hedberg katarina.hedberg@lerum.se 0302-52 11 88
Emma Henriksson emma.henriksson@lerum.se 0302-52 17 56

Företag
Lerums kommun, Myndighet - Funktionshinder och beroende

Adress
Lerums kommun, Myndighet - Funktionshinder och beroende
Box 225
44380 Lerum

Kontorsadress
Brobacken 1 Lerum

Jobbnummer
4651302

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lerums kommun, Myndighet - Funktionshinder och beroende

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun, Myndighet - Funktionshinder och beroende: