Socialsekreterare familjehemsenheten

Sundbybergs kommun / Socialsekreterarjobb / Sundbyberg
2025-01-31


Visa alla socialsekreterarjobb i Sundbyberg, Solna, Danderyd, Stockholm, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sundbybergs kommun i Sundbyberg, Solna, Stockholm, Ekerö, Södertälje eller i hela Sverige

Du är förändringen. Och vill se den i organisationen. Precis som vi.

Vi är en samarbetsorganisation som arbetar tvärprofessionellt och tar vår utgångspunkt i brukarens egen verklighet. Vår värdegrund genomsyras av ett brukarperspektiv och ett barnperspektiv. Vi arbetar utifrån en systemteoretisk grund.

Familjehemsenheten, inom Sektorn välfärd och omsorg, arbetar med familjehemsplacerade barn och unga samt med ensamkommande. Det är 10 st medarbetare i gruppen. Medarbetararna är socialsekreterare som arbetar antingen som barn- och ungdomshandläggare eller som familjehemssekreterare. Enheten leds av enhetschef och gruppledare.

Dina arbetsuppgifter är i huvudsak uppföljning av vården för familjehemsplacerade barn och unga. Att bygga och skapa förtroenden och relationer över tid med de placerade barnen och ungdomarna är en stor och viktig del i arbetet. Du följer upp så att vården fungerar och deltar i lika samverkansmöten så att de placerade barnen/ungdomarna får sina behov tillgodosedda gällande god omsorg, skola, sjukvård m.m. Vi har i vårt löpande utvecklingsarbete tillsammans med vår öppenvård fokuserat på nätverksarbete och samspelsobservationer. Du har ett nära samarbete med familjehemssekreterare och många uppföljningar sker gemensamt. Du har även kontakt med de biologiska föräldrarna och arbetar för fungerande umgängen och kontakt med det biologiska nätverket.

Socionomexamen är ett krav för att vara behörig. Du har goda kunskaper i gällande lagstiftning inom området och tidigare erfarenhet av arbete inom myndighetsutövning, barn och unga. Meriterande är utbildning i systemteori samt anknytning. Vi vill att du har en god samarbetsförmåga och att du även kan arbeta självständigt. Du har en personlig mognad, ett professionellt bemötande, är ansvarstagande, strukturerad och lojal. Du har en helhetssyn och en mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift i det svenska språket. Vi sätter stort värde på personlig lämplighet.

B-körkort är ett krav då tjänsten innefattar resor.

Vi erbjuder dig en arbetsplats med kompetenta och engagerade medarbetare. Du får extern handledning och möjlighet till utveckling genom interna och externa utbildningar. Vi erbjuder möjlighet till distansarbete. Vi har ett traineeprogram för socionomstuderande och vi är måna om att vara en viktig länk mellan socialhögskolan och yrkeslivet och erbjuder en god introduktion till socialsekreteraryrket. Vi är med i Yrkesresan.

Sundbybergs stad erbjuder friskvårdsbidrag och möjlighet till att omvandla semesterlönetillägget till extra semesterdagar. Vi arbetar i moderna lokaler i Sundbybergs stadshus med närhet till tunnelbana.

Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Ansök senast den 21 februari 2025. Vi tar inte emot ansökningar via e-post eller brev.

Intervjuer kan komma att ske löpande under rekryteringsperioden.

Som blivande medarbetare behöver du inom vår verksamhet uppvisa socionomexamen samt utdrag ur Polisens belastningsregister.

Övrig information

En stor del av vår verksamhet klassas som samhällsviktig verksamhet.

Tjänsten kan komma att krigsplaceras inom ramen för Sundbybergs stads roll i totalförsvaret.

Ersättning
Lön enligt kollektivavtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-02-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sundbybergs kommun (org.nr 212000-0175), http://www.sundbyberg.se/

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Sundbybergs stad

Kontakt
Enhetschef
Anneth Löfgren
Anneth.Lofgren@sundbyberg.se
08-7068000

Jobbnummer
9136491

Prenumerera på jobb från Sundbybergs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sundbybergs kommun: