Socialsekreterare

Ljusdals kommun / Administratörsjobb / Ljusdal
2017-11-30
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Socialsekreterare" (publicerad 2023-01-03) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Ljusdal, Nordanstig, Hudiksvall, Bollnäs, Söderhamn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ljusdals kommun i Ljusdal, Hudiksvall, Bollnäs, Ånge, Ockelbo eller i hela Sverige

Familjerätten i Ljusdal fortsätter att utvecklas. Vill du delta i vår resa?

Familjerättsgruppen i Ljusdal utgörs av en specialistsocionom och en socialsekreterare. Familjerätten ingår i samma enhet som familjebehandlarna i IFOs Resursteam för barn, unga och deras föräldrar. Familjerätten har stöd av en administratör som handlägger faderskapsutredningar för sammanboende föräldrar.
Familjerätten ansvarar för att möta föräldrar med konflikt i det gemensamma föräldraskapet vid samarbetssamtal och vårdnadsutredningar utifrån barnets bästa och för att utreda faderskap och vårdnadsöverflyttningar. Arbetet styrs i många delar utifrån Föräldrabalken. Till största del arbetar du tillsammans med specialistsocionom vid samarbetssamtal och vårdnadsutredningar. Arbetet innebär samtal med barn. Befattningen innefattar handläggning av egna ärenden. Nu utvecklar vi samtalsgrupper till skilda föräldrar och deras barn i nära samverkan med familjebehandlarna i IFOs Resursteam. Ett av uppdragen som socialsekreterare är att leda sådana samtalsgrupper såväl för barn som föräldrar.

Socionomexamen. Du bör ha erfarenhet av arbete inom familjerättsliga området och ska ha flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten. Du är noggrann och har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du är utvecklingsorienterad och har en genuin förmåga att kommunicera och samverka på ett respektfullt sätt. Meriterande är utbildningar inom det familjerättsliga området samt gruppledarutbildning. Vi ser gärna att du har gedigen kunskap och utbildning om våld i nära relation. För detta arbete krävs att du uppvisar utdrag från Rikspolisens brotts- och misstankeregister.


Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare. Därför satsas på nära chefskap, specialistsocionom knuten till varje arbetsgrupp med myndighetsutövning och stöd av administratör till varje arbetsgrupp. Under år 2018 har omsorgsnämnden beslutat att för IFO prova 7-timmars arbetsdag med bibehållen lön för att ge en längre dygnsvila i syfte att minska stress. Vi erbjuder möjlighet till distansarbete. Efter att ha jobbat hos oss i några år kan du räkna med en längre utbildning på magisternivå eller psykoterapeutisk inriktning. Vi har bland annat friskvårdspeng och möjlighet att växla in semestertillägg mot extra semesterdagar samt ett generöst flextidsavtal. Extern handledning är en självklarhet för oss.
Tillsvidareanställning fr.o.m. 180201 eller efter överenskommelse.
Heltid.
Verksamhetschef Chatarina Plomér, 0651-180 94.
Fackliga kontaktpersoner nås via växeln, 0651-180 00.
2017-12-14

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:

Ljusdals kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen.

Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta
oss med sådana erbjudanden.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidareanställning fr. o. m. 180201 eller enligt överenskommelse.

Publiceringsdatum
2017-11-30

Ersättning
månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-12-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Chatarina Plomér chatarina.plomer@ljusdal.se 0651-180 94

Företag
Ljusdals kommun

Adress
Ljusdals kommun
Norra Järnvägsgatan 21
82780 Ljusdal

Kontorsadress
Norra Järnvägsgatan 21

Jobbnummer
3830262

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ljusdals kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ljusdals kommun: