Socialsekreterare - Vuxenenheten

Lerums kommun, Vuxenenheten / Socialsekreterarjobb / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun, Vuxenenheten i Lerum

Vill du vara en del av vår enhet?
Hos oss kommer du får vara med och utveckla missbruksvården och vara en viktig del av ett team som arbetar med myndighetsutövning och behandling.
Som socialsekreterare hos oss blir du en del av en arbetsgrupp där gemenskap och samverkan står i fokus. Vi hjälps åt, kommer med idéer och delar med oss av kunskap till varandra. Tillsammans strävar vi efter en arbetsplats där det finns tid och utrymme för reflektion, utbildning och återhämtning.
Vi rekryterar nu en socialsekreterare till vår arbetsgrupp och söker dig som vill vara en del av vårt fortsatta utvecklings- och förbättringsarbete inom enheten. Du kommer att arbeta med utredningar utifrån ansökan och anmälan, enligt SoL och LVM, uppföljningar och samverkan internt såväl som externt. Enheten består av fem socialsekreterare, tre behandlare i öppenvård, en förste socialsekreterare samt enhetschef.
Vuxenenheten bildades i Lerum under 2019 och har sedan dess skapat en grundstruktur och utvecklat arbetsmetoder för både socialsekreterare och behandlare. Det arbetet har visat goda resultat både i Medarbetarenkäten och i Brukarenkäten. Enheten består av drivna medarbetare med vilja att förändra för medborgarna i Lerum till det bättre. Enheten kommer under nästkommande år med hjälp av statliga medel arbeta mer förebyggande och uppsökande. Det har gjort att det finns en möjlighet att under nästkommande år arbeta hos oss då en socialsekreterare på enheten har åtagit sig detta uppdrag.



Publiceringsdatum
2020-12-28

Arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att utreda, bedöma, fatta beslut och följa upp beviljade insatser. Du kommer att ansvara för att utreda ansökan och anmälan enligt SoL och LVM. I ditt uppdrag ska du arbeta enligt handläggningsprocessen och ha en kostnadsmedvetenhet i det dagliga arbetet. Vår ambition är att ha en hög delaktighet för våra klienter och en i övrigt rättssäker handläggning i alla led. I första hand använder vi oss av interna insatser. I kommunen har vi beroendemottagning med samtalsstöd och provtagning, boende med stöd och boendestöd samt sysselsättning att tillgå. I tjänsten ingår en bakjoursfunktion till enhetens mottag under dagtid enligt schema. I uppdraget som socialsekreterare kommer du föredra ärenden på individnämnden och även medverka i förvaltningsdomstol vid behov.
Vi ger dig en individuell introduktion på arbetsplatsen samt en mentor under den tid du behöver; oavsett om du är ny eller erfaren i yrkesrollen. Utöver det dagliga stödet du får av förste socialsekreterare kommer du tillsammans med dina kollegor att erhålla metod, metodutveckling och extern processhandledning.



Kvalifikationer
Du ska ha socionomexamen och erfarenhet av på tjänsten förekommande arbetsuppgifter. Du uttrycker dig väl i svenska, både i tal och i skrift och ser metodutveckling som en viktig del av arbetet. Du har också förmåga att arbeta självständigt och fatta egna beslut, reflektera och driva processer framåt. Körkort är ett krav. Kunskaper i verksamhetssystemet, Treserva efterfrågas.
Personliga egenskaper väger tungt för denna tjänst och vi ska behandla alla vi möter med respekt för deras situation och integritet även vid avslagsbeslut. Du är prestigelös, flexibel och trivs med att samarbeta med andra i en miljö där det stundtals kan vara ett högt tempo. Du behöver vara noggrann och stresstålig men också ha förmåga att snabbt skifta fokus vid behov. Du är empatisk och vet vad ett gott bemötande innebär, både i möten med våra brukare och gentemot kollegor.
Som medarbetare har du tillgång till friskvårdsbidrag, gratis kaffe och frukt och möjlighet att semesterväxla.

Vi tillämpar årsarbetstid, vilket innebär att det finns vissa möjligheter till flexibilitet för både arbetsgivare och dig som medarbetare när det gäller arbetstidsförläggning.

Tillträde enligt överenskommelse.


ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tidsbegränsad anställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-01-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Lerums kommun, Vuxenenheten

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A993577".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lerums kommun (org.nr 212000-1447)

Arbetsplats
Lerums kommun, Vuxenenheten

Jobbnummer
5505547

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lerums kommun, Vuxenenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun, Vuxenenheten: