Skolverket söker dig som vill vara med och utveckla förskolan oc
Skolverket / Speciallärarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla speciallärarjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Skolverket i Stockholm,
Linköping,
Göteborg,
Lund,
Umeå eller i
hela Sverige Skolverket arbetar för att alla barn och elever ska få en utbildning som är av god kvalitet i en trygg miljö. Vi stödjer på olika sätt alla skol- och verksamhetsformer inom skolväsendet i att lyckas med detta uppdrag.
Avdelningen för skolutveckling ansvarar för att stödja alla skol- och verksamhetsformer inom skolväsendet genom nationella insatser t.ex. i skolutvecklingsprogram, men också genom att genomföra riktade insatser till utvalda huvudmän och skolor.
Enheterna för riktade insatser ansvarar för Skolverkets stora uppdrag samverkan för bästa skola. Arbetet innebär att i dialog och samverkan med skolhuvudmän identifiera insatser som kan stärka huvudmännens förmåga att planera, följa upp och utveckla utbildningen så att kunskapsresultaten i utvalda skolor höjs och likvärdigheten inom och mellan skolorna ökar.
Skolverket söker fyra undervisningsråd med bred erfarenhet från olika skolformer för arbete med skolutvecklingsuppdrag inom regeringsuppdraget Samverkan för bästa skola. Just nu behöver vi bland annat stärka kompetensen huvudmannanivån. Tjänsterna är placerade på enheterna för riktade insatser 1 och 2.
Skolverket arbetar på uppdrag av Regeringen med riktade insatser mot skolor och förskolor med särskilt svåra förutsättningar. Uppdraget innebär att Skolverket i dialog med huvudmän för skolor med låga kunskapsresultat och stora utvecklingsbehov samt förskolor med svåra förutsättningar ska genomföra insatser som syftar till att stärka huvudmannens förmåga att planera, följa upp och utveckla utbildningen. Uppdraget omfattar förskolan, förskoleklassen, grundskolan och gymnasieskolan samt motsvarande skolformer.
Publiceringsdatum2018-08-14Dina arbetsuppgifterTjänsterna innebär att genom dialog med utvalda huvudmän och skolor/förskolor stödja deras arbete med att analysera sina utvecklingsbehov samt upprätta åtgärdsplaner. Utifrån analysen träffar Skolverket konkreta överenskommelser med skolhuvudmännen och med lämpliga utförare av utvecklingsinsatserna. Insatserna syftar till förbättrade kunskapsresultat i de utvalda skolorna och förbättrad måluppfyllelse i utvalda förskolor, ökad likvärdighet inom och mellan huvudmannens verksamheter samt utveckling av det systematiska kvalitetsarbetet på huvudmanna- och enhetsnivå. Arbetet sker i team som gemensamt ansvarar för kvalitetssäkring av dialog och överenskommelser. Vi erbjuder en stimulerande arbetsmiljö, meningsfulla och komplexa arbetsuppgifter samt ett omväxlande arbete med breda kontaktytor mot flera olika aktörer. En stor del av arbetet sker tillsammans med andra, men du kommer också att behöva arbeta en del på egen hand, t.ex. att upprätta avtal samt läsa in och sammanställa underlag inför överenskommelser med huvudmännen. I perioder är arbetsbelastningen hög och arbetsuppgifterna medför en hel del resor, framförallt inom landet. Kraven på din flexibilitet och samarbetsförmåga är därför höga.
KvalifikationerDu har:
• Akademisk examen inom pedagogik, statsvetenskap, juridik, beteendevetenskap eller psykologi
• god kunskap om styrsystemet och författningarna som rör skolan och förskolan
• dokumenterade kunskaper om, och verksamhetsnära erfarenhet av, systematiskt kvalitetsarbete och skolutveckling inom kommunal och/eller enskild skolverksamhet
• erfarenhet av utvecklingsarbete på lokal, regional och/eller nationell nivå med utgångspunkt i förskolans/skolans styrdokument samt
• god förmåga att genom dialog coacha och vägleda i såväl allmänna didaktiska frågor som styrnings- och organisationsfrågor, kvalitetsfrågor och skoljuridiska frågor.
Det är även meriterande om du har bedrivit eller deltagit i forskningsarbete inom ovan nämnda områden samt har erfarenheter av samverkan med organisationer, lärosäten och internationella nätverk i utbildningsfrågor. Arbetet ställer stora krav på din kommunikativa förmåga samt din muntliga och skriftliga språkbehandling.
Vi kommer att fästa stor vikt vid att rekrytera personer med lämpliga personliga egenskaper. För den aktuella tjänsten är det viktigt att du är ansvarstagande samt att du kan planera, prioritera, organisera och hantera uppgifter både på egen hand och i nära samarbete med andra. Du är analytisk, lyhörd och initiativrik samt kan förankra och driva uppgifter till ett avslut. Du har lätt för att samarbeta med olika personalkategorier. Du har god förståelse för vad det innebär att arbeta som tjänsteman i en politiskt styrd organisation och känner dig bekväm med att representera Skolverket utåt samt att förmedla ett budskap även i större sammanhang.
Arbetsprover kan komma att användas i rekryteringsprocessen.
Sista ansökningsdag är den 2 september.
Tjänsten är en tillsvidareanställning, Skolverket tillämpar sex månaders provanställning.
Fackliga representanter: Peter Karlberg 08-527 331 67 (OFR/ST), Jenny Sellberg 08-5273 3828 (Lärarförbundet), Ulrika Lindmark (Saco) 08-527 331 53 och Claes Prentius (Saco) 08-527 334 47.
I denna rekrytering har Skolverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt från annonsförmedlare eller försäljare.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-09-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSkolverket
AdressSkolverket
Fleminggatan 14
10620 Stockholm
KontorsadressFleminggatan 14
Jobbnummer 4289923
Observera att sista ansökningsdag har passerat.